«عبدالناصر همتی» سکاندار وزارت اقتصاد شد

نمایه بانک : عبدالناصر همتی دانش آموخته اقتصاد دانشگاه تهران و نیز رییس اسبق بانک مرکزی امروز با رای اعتماد مجلس سکاندار وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت چهاردهم شد.
  • چهارشنبه 31 مرداد 1403 ساعت 21:30

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از شادا، مجلس شورای اسلامی در نتیجه بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت چهاردهم در نهایت با ۱۹۲ رای موافق، عبدالناصرهمتی را به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت چهاردم تعیین و به وی رای اعتماد داد.عبدالناصر همتی متولد ۱۳۳۶ در شهر کبودرآهنگ در استان همدان است.

 

وی مشهور به پدر بیمه خصوصی ایران و مدیر ارشد اقتصادی و سیاسی ایرانی است. او دکترای اقتصاد دارد و اکنون استاد دانشگاه تهران و کارشناس رسمی دادگستری در امور سرمایه‌گذاری، پولی و اعتباری و پیش از این رئیس کل بانک مرکزی ایران بوده است.همتی به مدت ۵ سال در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود. او برای پنج سال پیاپی مدیریت بیمه اتکایی آسیا را برعهده داشته‌ است. همتی از معدود مدیران ایرانی بوده که در دولت‌های سازندگی و اصلاحات سمت‌های مهمی داشته‌ است.همتی مدرک کارشناسی اقتصاد خود را از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۷ کسب کرده و در سال ۱۳۶۶ مدرک کارشناسی ارشد خود را در همین رشته و از همان دانشگاه کسب کرد.

 

او در سال ۱۳۷۲ دکترای علوم اقتصادی خود را دریافت کرد و موضوع تز دکترای او نیز «مدل تحلیلی قیمت نفت» بود.او پس از کسب مدرک دکترا در دروس اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه تهران و با مدرک استادیاری تدریس کرده است. همتی دوره های حسابرسی پیشرفته و مطالعات اقتصاد را به ترتیب در موسسه کوپرزاند لیبراند و لندن گذرانده و از برخی از تالیفات وی می توان به کتاب های «اقتصاد کلان، مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی»، «توسعه اقتصادی»، «اقتصاد نفت»، «اقتصاد انرژی» و «مشکلات اقتصادی جهان سوم» اشاره کرد.در دوران حضور در صدا و سیما، همتی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کرده و در این مدت عضو ستاد تبلیغات جنگ نیز بوده است.

 

پس از پایان دوران فعالیت در صدا و سیما، عبدالناصر همتی در سال ۱۳۷۳ ریاست بیمه مرکزی جمهور اسلامی ایران را بر عهده گرفته و تا سال ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال این مقام را در اختیار داشت.پس از آن همتی به مدت ۷ سال و تا ۱۳۹۲ مدیر عامل بانک سینا را بر عهده گرفت که در آن زمان موسسه مالی و اعتباری بنیاد مستضعفان نام داشت و بعدها نامش به بانک سینا تغییر یافت. پس از آن نیز به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت، به مدت سه سال مدیرعامل بانک ملی ایران بود.در سال ۱۳۹۵، عبدالناصر همتی بار دیگر به بیمه مرکزی بازگشت و دو سال دیگر رهبری آن را بر عهده گرفت.

 

در دوره ریاست حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی، همتی به مدت ۵ سال از اعضای کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بوده و در مرداد 1397 ریاست بانک مرکزی را عهده دار شد. برنامه های وزیر اقتصاد دولت چهاردهمبرنامه های عبدالناصر همتی برای وزارت اقتصاد شامل، تامین ثبات اقتصاد کلان و پیش بینی پذیر ساختن اقتصاد، مهار تورم و حفظ وتقویت ارزش پول ملی، بهبود محیط کسب وکار و رقابت پذیر کردن اقتصاد، توانمندسازی بخش خصوصی به عنوان پیشران درون زایی اقتصاد ملی، توجه به سرمایه‌گذاری های مولد و ایجاد جهش در تولید ملی، تلاش برای جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی،افزایش سهم مالیات در بودجه عمومی و نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی است .

 

همچنین وی در برنامه های خود، ایجاد زمینه اشتغال برای عموم مردم و شغل آفرینی پایدار وکاهش بیکاری، بهبود شرایط بازارسرمایه و افزایش عمق و شفافیت آن درجهت جلب سرمایه های مردم و ایجاد تعادل دربازارهای مالی و پولی، تحکیم بنیان‌های اقتصاد داخلی (اقتصاد مقاومتی) درکنار تعامل با اقتصاد جهانی، افزایش نفوذ بیمه درکشور، خصوصا در زمینه بیمه های زندگی، مولدسازی دارایی های راکد دولت، میدان دادن و بکارگیری نیروهای کارآمد و متخصص وجوان، تامین مالی پایدار دولت و توسعه ابزارها، نهادها و سازوکارهای متنوع سرمایه‌گذاری از جمله بسترسازی سرمایه‌گذاری عموم مردم در طرح ها و پروژه های دارای بازدهی یا ارزآوری بالا در قالب عرضه عمومی سهام شرکت سهامی عام طرح (پروژه) و همچنین انتشار اوراق بدهی (ارزی- ریالی) را دارد.


ثبت نظر

ارسال