رئیس کل بانک مرکزی در همایش بانکداری اسلامی مطرح کرد:

کنترل تورم، حفظ ارزش پول ملی، تحقق رشد پایدار و عدالت اجتماعی مهمترین وظیفه بانک مرکزی است

نمایه بانک : در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی که در مرکز همایش های بانک مرکزی برگزار شد ، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وظایف اصلی بانک مرکزی به تشریح آمار و ارقام رشد اقتصادی و تورم پرداخت و بیان داشت : سه مورد از اصلی ترین وظایف بانک مرکزی؛ کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی، تحقق رشد پایدار اقتصادی و تحقق عدالت اجتماعی است که ما در این مدت توانسته ایم با اعمال سیاست های پولی نرخ رشد و نقدینگی را کنترل نماییم و تورم را در مسیر کاهشی قرار دهیم.
  • چهارشنبه 21 شهریور 1403 ساعت 21:0

خبرنگار و نویسنده : نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی که در مرکز همایش های بانک مرکزی برگزار شد ، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وظایف اصلی بانک مرکزی به تشریح آمار و ارقام رشد اقتصادی و تورم پرداخت و بیان داشت : سه مورد از اصلی ترین وظایف بانک مرکزی؛  کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی، تحقق رشد پایدار اقتصادی و تحقق عدالت اجتماعی است که ما در این مدت توانسته ایم با اعمال سیاست های پولی نرخ رشد و نقدینگی را کنترل نماییم و تورم را در مسیر کاهشی قرار دهیم. 

 

 

وی در ادامه افزود : در ابتدای سال جدید و با شهادت رئیس جمهور فقید و علی رغم بروز تکانه های سیاسی و امنیتی، به دلیل وجود رهبری خوب و وفاق مردم توانستیم از مشکلات به خوبی عبور کنیم.  قانون جدید بانکداری به موضوع بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی اهمیت بسیاری داده است و امیدواریم در دوره جدید شاهد پیشرفت در زمینه بانکداری اسلامی باشیم .  

 

دکتر فرزین در خصوص رشد اقتصادی در مقایسه میان فصل اول سال در 1403 با سال گذشته ، به آمار رشد 4/2 درصدی اقتصاد کشور در بهار سال جاری اشاره کرد و بیان داشت :  تولید ناخالص داخلی کشور بر اساس مدل های پیش بینی رشد 4/2 درصدی را داشته  که در مقایسه با رشد 5/7 درصدی بهار سال گذشته، کاهش کمتری به ثبت رسید ، اما وضعیت بخش کشاورزی از  0/6 درصد در بهار 1402 به 3/4 درصد در بهار سال جاری رسیده و همچنین در بخش صنعت نفت با توجه به  نقش مهمی که نفت در رشد اقتصادی کشور دارد ، پیش بینی این است که نفت در سال جاری با رشد تولید، همراه باشد. همچنین صنایع و معادن و بخش خدمات با کاهش رشد مواجه بوده است که در حوزه صنعت بیشتر باید کار شود و این باعث شد در مجموع از رشد سال گذشته که 5/7 بوده کاهش داشته باشیم.

 

وی در ادامه افزود:   ما در برخی از صنایع وضعیت خوبی نداشتیم ، شاخص رشد کارگاه های بزرگ صنعتی کشور در وضعیت رشد 3/5 درصدی است  و که بخش فلزات اساسی با رشد 4/5 درصدی و محصولات شیمیایی با رشد 4/8 درصدی سهم بالایی در این رشد داشته اند. در برخی از بخش ها از جمله خودرو وضعیت مناسبی نداشتیم که به نظر می رسد که باید اقدامات خای را باید برای این وضعیت انجام دهیم.    
 

صادرات غیرنفتی کشور در 5 ماهه ابتدایی سال جاری به 21/9 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال گذشته  10 درصد رشد داشته و همچنین واردات 26/3 میلیارد دلار است که 5/5 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

 

البته بر اساس برایند آمار رشد در بخش های مختلف، پیش بینی ما این است که در پایان سال به رشد 3/7 درصدی برسیم که هر چند این آمار در مقایسه با رشد اقتصادی کشورهای منطقه رقم بالایی است اما همچنان با اهداف تعیین شده در برنامه هفتم توسعه فاصله دارد و باید تلاش کنیم با برنامه ریزی و کمک دستگاه های مسئول به اهداف تعیین شده نزدیک شویم.

 

در حال حاضر از نگرانی های اصلی ناترازی موجود در اقتصاد کشور است. ناترازی در بودجه و ناترازی در نظام بانکی که ناشی از ناترازی ها در دولت است باید مورد توجه قرار گیرد. تامین مالی پایدار نیز یکی از مسائل اصلی اقتصاد کشور است و اگر می خواهیم به رشد اقتصادی پایدار دست یابیم ، اتکا به منابع مالی نظام بانکی و سرمایه های داخلی کافی نیست و باید راهکارهای تامین مالی پایدار را در دستورکار قرار دهیم. خواهش من از متخصصان و کارشناسان اقتصاد این است که در پنل ها در خصوص این مشکلات نیز به ارائه راهکارهایی بپردازند.

 

دکتر فرزین با اشاره به نرخ رشد پول و اثر آن بر تورم گفت :  نرخ رشد 23 درصدی پول امسال نشان می دهد که از نظر تورمی با کاهش نرخ رشد پول مواجهیم و انتظارات تورمی به دلیل آرامش در حوزه سیاست و اقتصاد کنترل شده است. همچنین نرخ رشد شبه پول نیز به 29 درصد کاهش یافته است، اگر چه که می دانیم نرخ رشد پول در فصل های مختلف متفاوت است.

 

رئیس کل بانک مرکزی گفت : کنترل تورم از طریق ایجاد ثبات در بازار ارز و کنترل رشد نقدینگی امکان پذیر است . و برای اینکه تورم را کنترل کنیم بایستی که دو لنگر نقدینگی و ثبات بخشی به بازار ارز را مدنظر داشته باشیم . هدف اساسی ما کنترل تورم است و خوشبختانه از ابتدای سال جاری قدم های مناسبی را در کاهش تورم برداشتیم . برآوردهای ما نشان می دهد مه با ادامه در این مسیر خواهیم توانست به اهداف تعیین شده در خصوص کاهش تورم دست یابیم.

 

وی در ادامه افزود:  برآوردها نشان از کاهش تورم در سال جاری دارد و امیدواریم در پایان سال تورم را در کانال 30 درصد و رشد نقدینگی را در کانال 20 درصد داشته باشیم و نیز تورم تولیدکننده در حال حاضر به 28/2 درصد رسیده است در حالیکه این رقم در مقطع مشابه سال گذشته 34/6 درصد بوده است. برنامه ما این است که با کنترل نرخ رشد نقدینگی و ثبات در بازار ارز تورم بتوانیم همین مسیر را در سال جاری ادامه دهیم.

 

دکتر فرزین با اشاره به اهمیت اصلاحات نظام بانکی گفت: یکی از مسائل مهم در این شرایط مساله اصلاحات در حوزه نظام بانکی است.  ما در سال گذشته در خصوص سیاست ها به 8 بانک برنامه اصلاحی دادیم و به صورت ماهانه وضعیت این بانک ها را رصد و ارزیابی می کنیم. برخی بانک ها برنامه های اصلاحی را به کار گرفته اند و  با انجام برنامه اصلاحی توانسته اند شاخص های بانکی خود را بهبود دهند اما در خصوص برخی بانک ها هنوز نگرانی هایی وجود دارد. اصلاح نظام بانکی نیازمند کمک نظام اقتصادی کشور است و برخی ناترازی ها در نظام بانکی به بخش دولتی و بخشی به تکالیف مجلس بر می گردد و  لازم است همه دستگاه های ذیربط برای رفع این ناترازی ها کمک کنند.


وی در ادامه افزود: در خصوص افزایش سرمایه نیز برنامه توسعه به صراحت تاکید دارد که باید این ناترازی ها با افزایش سرمایه مرتفع شود. همچنین لازم است که بانک ها از حالت بنگاهداری خارج شوند چرا که  این امر یکی از موضوعات اساسی در اصلاح نظام بانکی است.


ثبت نظر

ارسال