مدیرعامل بانک رفاه: مهمترین ریسک نظام بانکی ریسک اعتباری است

نمایه بانک : مدیرعامل بانک رفاه گفت: در نظام بانکی، ریسک اعتباری مهم ترین ریسک است و باید به صورت مستمر رصد و پایش شود.
  • چهارشنبه 8 شهریور 1396 ساعت 5:47

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط‌ عمومی بانک رفاه ، دکتر محمدعلی سهمانی در دومین روز از بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی ضمن ارائه مقاله مشترک ریسک اعتباری و امتیاز دهی با بیداری مدیر امور نظارت این بانک، گفت: ریسک در نظام بانکی طبقه بندی‌های مختلفی دارد، اما ریسک اعتباری از حساسیت و اهمیت بالایی بسیار بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه بانک ها برای آنکه بتوانند ریسک اعتباری خود را کنترل کنند باید به اطلاعات جامع و کاملی از مشتریان دسترسی داشته باشند، افزود: بانک هایی که در جمع آوری اطلاعات از مشتریان خود موفق عمل کرده اند، مدیریت ریسک بهتری نیز داشته اند.
دکتر سهمانی در ادامه ضمن تشریح تکنیک های اعتباری و امتیاز دهی، گفت: فعالیت های اعتباری در یک لحظه صورت نمی گیرد و مستلزم فرایندهای مختلفی است؛ امتیاز دهی اعتباری هم با این فرایندها منطبق است.
مدیرعامل تصمیم گیری سریع و تسریع در انجام فرایندها را از جمله نتایج و مزایای امتیاز دهی اعتباری عنوان کرد و اظهار داشت: بانک هایی که از این ابزار استفاده می کنند در تصمیم گیری های خود بسیار چابک تر عمل می کنند. 
دکتر سهمانی در ادامه با اشاره به اینکه در بانکداری نوین مدیریت ریسک یکی از الزامات بانکداری است، خاطر نشان ساخت: نظام مدیریت ریسک یکی از اصول نظام حاکمیت شرکتی مورد تأکید نهادهای نظارتی است. قوانین و مقررات بانک مرکزی ج.ا.ا نیز بر این مورد تأکید ویژه دارد.
مدیرعامل بانک رفاه همچنین بر ضرورت توجه مدیران عالی بر این حوزه تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: باتوجه به ریسک های مترتب بر نظام بانکی، ضرورت توسعه بیش از پیش نظام کنترل و مدیریت ریسک مدنظر است.
وی در ادامه با معرفی طبقه بندی های ریسک به مالی و غیر مالی، افزود: ریسک های مالی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که شامل ریسک اعتباری، نقدینگی، ارزی، بازار و ...است. اما درجه اهمیت ریسک اعتباری از سایر ریسک ها بیشتر است.
دکتر سهمانی در ادامه با تشریح مفاهیم و تکنیک های ریسک اعتباری، اظهار داشت: ریسک اعتباری تا حد بسیار بالایی تابع ساختار مالی بنگاه مالی است. اگر ساختارهای مالی بنگاه های پولی و مالی نظیر بانک ها توسعه یافته باشد، احتمال نکول اعتبارات پرداخت شده تا حد بسیاری کاهش می یابد.
وی افزایش تعداد مشتریان، ورشکستگی بنگاه ها، محصولات تلفیقی بنگاه ها و حاشیه سود پایین بنگاه ها را از جمله عوامل اثر گذار بر ریسک اعتباری دانست و افزود: باوجود فواید بسیار کاربردی امتیازدهی اعتباری، این شیوه نمی تواند عامل بازدارنده زیان بانک ها باشد، این عامل صرفاً می تواند پیش بینی کننده نتایج مطلوب در بانک ها باشد.
دکتر سهمانی همچنین برخی از کارکردهای شیوه امتیازدهی اعتباری را تشریح کرد و گفت: تمرکز بر تعهد زمانی، تشخیص مشتریان خوب از بد و افزایش احتمال سودآوری از جمله مهم ترین کارکردهای امتیازدهی اعتباری است.
دکتر سهمانی پس از ارائه این مقاله در جایگاه پنل پرسش و پاسخ نیز به ابهامات و سوالات مربوطه پاسخ گفت. 
گفتنی است بانک رفاه در بیست و هشتمین دوره کنفرانس بانکداری اسلامی حضور فعال و پررنگ ایفا کرد و به عنوان حامی سطح یک در این همایش حضور داشت.


ثبت نظر

ارسال