به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بانک ملی ، الله وردی رجایی سلماسی با تاکید بر اینکه ارایه هر خدمتی با دریافت هزینه همراه است، افزود: بانک یک موسسه مالی است که باید برای تامین هزینه های خود در ازای خدمات قابل ارایه، هزینه و کارمزد دریافت کند.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که برگ چکی برای وصول به بانک می رسد، کارمند بانک باید آن را به حساب واریز کند و یا در صورت نبود موجودی در حساب، برگشت بزند که این پروسه هم هزینه زمانی و هم نیروی انسانی دارد و باید به صورت کارمزد از سوی مشتری تامین شود.
این کارشناس مسایل بانکی با تاکید بر اینکه سرمایه بانک ها از محل منابع دولتی و اختصاصی یا سپرده های مردمی است، بیان کرد: بانک ها برای تامین هزینه های خود و همچنین پرداخت سود سهامداران و سپرده گذاران نیاز به درآمد دارند که این درآمد از محل تفاوت نرخ سود سپرده و تسهیلات و کارمزدها تامین می شود.
وی تاکید کرد: البته برخی بانک ها نرخ کارمزد را برای مشتریان پرکار خود همراه با تخفیف و یا به صورت رایگان در نظر می گیرند که این امر یک سیاست تشویقی است.
وی با بیان اینکه کارمزدهای بانکی بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی از مشتریان دریافت می شود، عنوان کرد: کارمزد بانکی بر اساس میزان هزینه تمام شده خدمت بانکی است، بنابراین این کارمزدها به صورت دقیق محاسبه می شود.
رجایی سلماسی تصریح کرد: اگر نرخ کارمزد بانکی معقول نباشد، بانک برای تامین سود سهامداران خود ناگزیر به انجام کارهای غیرعملیاتی و بنگاه داری خواهد بود که البته مورد تایید دولت و بانک مرکزی نیست بنابراین اگر نرخ کارمزدها معقول باشد، بانک ها هم فشار کمتری برای بالا بردن نرخ سود تسهیلات خواهند داشت.
وی ادامه داد: سهامدار بانکی اگر بداند سودی عایدش نخواهد شد قطعا در سرمایه گذاری خود تجدیدنظر کرده و این امر بانک ها را با مشکل مواجه می کند.