به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بیمه کارآفرین ، در ادامه مصاحبه مدیرعامل بیمه کارآفرین می خوانید؛
دستاندرکاران حوزه مالی یعنی بورس، بانک و بیمه در این رویداد مالی بزرگ فرصت تبادل نظر و هماندیشی پیدا میکنند. در این نمایشگاهها حوزههایی که به کارهای علمی، تئوریک و مطالعاتی میپردازند، بیشتر حضور مییابند، چرا که این نمایشگاه جایگاهی است که میتواند بازخوردهای مناسب را برای تبادل افکار و مطرح شدن نیازهای جدید داشته باشد و افرادی که در امور پژوهشی و مطالعاتی این حوزهها فعال هستند، این فرصت را پیدا میکنند تا از نظرات مختلف بهرهمند شوند و به پیشرفت آنها کمک شود.
این مساله اندازهگیری نشده است اما دانشگاهیان و فعالان اقتصادی برای حضور در آن اشتیاق دارند و این نمایشگاه فضایی است برای شناخته شدن و مطرح شدن. نشستهایی که در طول نمایشگاه برگزار میشود، بستر مناسبی برای همکاریهای بعدی است که پس از نمایشگاه دنبال میشود. البته باید توجه داشت که انتظار دریافت اعداد و ارقام کمی از نمایشگاه وجود ندارد و مهم این است که شرکتها و طرحها و محصولات و خدمات آنها به جامعه شناسانده شود و متخصصان فضایی برای دیدار و گفتوگو داشته باشند. این اتفاق همیشه مشهود و ملموس بوده است اما اینکه آیا این گفتوگوها در صنعت بیمه تبدیل به خروجی مفیدی شد یا خیر، تاحدودی به صنعتی بیمه برمیگردد که در قدم بعدی، این نشستها و بازدیدها را تبدیل به یک برنامه و سپس واحد عملیاتی کند. این مورد کمتر رخ داده است و در نمایشگاه امسال، شرکت بیمه کارآفرین که به این موضوع معتقد است، از نمایندگان خود که مردم را بهتر درک میکنند، درخواست کرده که به هنگام عرضه محصولات در کنار کارشناسان ما در نمایشگاه حضور داشته باشند تا در ادامه بتوان روی بازخوردها کار کرد. نگاه ما به نمایشگاه چند منظوره است؛ هم دستاوردها را در آن ارائه میدهیم و هم نظرات متخصصان و فعالان صنعت سرمایه را راجع به خودمان دریافت میکنیم و از انتظارات آنها آگاه میشویم و در کنار آن، فرصتی برای عرضه محصولات توسط کسانی که به طور حرفهای در این بخش فعال هستند را فراهم کردهایم.
من سالهای قبل در این شرکت حضور نداشتم اما اعتقاد دارم که نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بزرگترین رویداد اقتصادی کشور در حوزه بانک، بیمه و بورس است؛ بنابراین با برگزاری این نمایشگاه، بهترین موقعیت زمانی و مکانی برای دیده شدن، مطرح کردن و شنیدن فراهم شده و دستاندرکاران و فعالان این بخشها در آن حضور مییابند و نمیتوان فرصتی بهتر از این نمایشگاه برای دیدار با این افراد و آشنایی با آنها و عرضه محصولات و خدمات به آنها یافت. بنابراین حداقل دستاورد ما این است که در جایی که هم علمی است و هم نمایشگاهی و اقشار تخصصیتر و خاصتر در آن حضور دارند، دیده شویم. نگاه ما به نمایشگاه به این صورت بوده است.
این نمایشگاه زمینه را فراهم کرده است. ظرفیت را دستاندرکاران بیمه باید به منصه ظهور برسانند و این موضوع به خود آنها برمیگردد. بنابراین فعالان صنعت باید بررسی کنند که چقدر میتوانند در زمینه نمایشگاه کار کنند و چقدر میتوانند محصولات خود را ارائه دهند و خود را بشناسانند و چقدر میتوانند خود را به بوته نقد بگذارند و از این فرصت استفاده کنند. شرکت بیمه کارآفرین برای رقم زدن بهترین نتیجه در این نمایشگاه، سعی کرده تا ترکیبی از متخصصان خود و شبکه عرضه را در کنار هم داشته باشد تا از این فرصت استفاده کند. متخصصان ما نقدها را دریافت میکنند و نیازهای جدید را میشناسند، شبکه عرضه هم برای معرفی محصولات حضور مییابد. سعی میکنیم بعد از نمایشگاه نظرات را جمعبندی کنیم و بهبودی مستمر در خود ایجاد کنیم.
تمرکز و کالای ویترین بیمه کارآفرین، بیمههای عمر و سرمایهگذاری است؛ در این راستا محصول جدیدی را تحت عنوان بیمه عمر اندوختهدار در کنار محصول اصلی ایجاد کردهایم. این محصول اسفند ماه 97 رونمایی و به بازار عرضه شد و با وجود اینکه ماه اسفند، زمان مناسبی برای فروش بیمههای عمر نیست و بیشتر مردم سعی میکنند بیمههای دیگر مانند اموال را مورد نظر قرار دهند و به خصوص سازمانهای حقوقی کارهای خود را در این مقطع زمانی بهروز میکنند و همه فعالیتهایشان روی این موضوع متمرکز است که سال مالی خود را جمع کنند، اما در همین مقطع زمانی محصول جدید بیمه کارآفرین فروش خوب و امیدوارکنندهای داشت و این نشان میدهد که بیمه عمر اندوختهدار محصول متمایزتری در بازار است و هدف ما شناساندن این محصول و سپس عملیاتی کردن برنامه فروش آن است؛ بنابراین در نمایشگاه پیش رو این محصول را مورد توجه و تمرکز قرار دادهایم اما سایر خدمات در حوزه انواع مسئولیت و اشخاص را هم در نمایشگاه خواهیم آورد اما همه را به عنوان محصولات مکمل این محصول اصلی پیش میبریم.
بیمه بستگی به شرایط اقتصادی دارد و همیشه یک حامی و حافظ سرمایه است. کسب و کار این صنعت همیشه در دورههای رونق بهتر است. در شرایطی که رونق اقتصادی وجود ندارد یا شرایط باثبات نیست، بیمهها شرایط سختتری دارند. در کنار این وضعیت، شرایط آب و هوایی و حوادث طبیعی هم موجب شده تا در مجموع در سال 98 پیشبینی رونق مناسب را نداشته باشیم. تحریمهای ناعادلانه هم به کشور تحمیل شده است و بیشتر هم حوزههای دیگر یعنی حوزههای غیراقتصادی روی بیمه سایه انداختهاند؛ حوزههای غیر اقتصادی سایه خود را بر حوزه اقتصادی انداخته و آن را دچار محدودیت کردهاند، مانند محدودیتهای ارزی و انتقال.
بیمه یک کسب و کار بینالمللی است و فلسفه آن توزیع ریسک است و نمیتوان آن را در چارچوب یک شرکت یا یک مملکت نگه داشت و حبس ریسک اتفاق بیفتد. در صورتی میتوان این اتفاق را به پیش برد که آن را با دنیا در اشتراک گذاشت و این مفهوم بیمه است. در چنین شرایطی محدودیت ایجاد میشود؛ از یک سو، شرایط اقتصادی سخت و ثبات اقتصادی محدودتر است و اینها همه شرایط سختتری برای بیمه به عنوان حلقه بعدی است که حافظ یک فعالیت، پروژه، درآمد و... است تا از ریسکها مصون بماند. حلقه اول در شرایط اقتصادی کنونی وضعیت سختی دارد و به تبع آن، کار حلقه دوم یعنی بیمه سختتر میشود.
بهعلاوه آنکه، یکی از ریسکهای موجود برای بیمه در دوران عدم رونق، ریسکهای اخلاقی است که میتواند به بیمهها آسیب بزند. در حالی که در دوران رونق و پیشرفت، این مسائل کمتر اتفاق میافتد و حفظ سرمایه بیشتر است. در شبکه بیمه اگر دوران رونق باشد و درآمد خوب باشد، کمتر مورد آسیب ریسکهای بعدی قرار میگیرد اما وقتی فروش نداشته باشد، بیشتر در معرض کلاهبرداری قرار میگیرد، چون به خاطر ایجاد کار، هر ریسکی را سعی میکند جذب کند، حتی اگر آن ریسک ساختگی باشد، چون سعی میکند به هر قیمتی و هر روشی هر کاری را جذب کند، چرا که رونق نیست و کار کم است.
علاوهبر افزایش ریسک اخلاقی در دوران رکود برای صنعت بیمه، ریسکهای اعتباری هم بیشتر میشود، چرا که عده زیادی علاقهمند به خرید قسطی بیمه هستند و در شرایط عدم رونق، اگر نتوانند مطالبات خود را وصول کنند، دچار مشکل میشوند. بنابراین از این منظر، حساسیتهای سال 98 بیشتر است.
مقام معظم رهبری به درستی و هوشمندانه این نام را انتخاب کردهاند. مشخص است که روی این شعار فکر شده و بررسی شده که کدام بخش به تمرکز و هدفگذاری به عنوان گام اول نیاز دارد و این بخش، «رونق» تعیین شده است؛ چرا که کشورهایی که با ایران مشکل دارند، این مساله را مورد هدف قرار دادهاند چون اگر رونق آسیب ببیند، همه حلقههای بعدی آسیب میبینند. بنابراین همت همه باید بر این باشد که رونق اتفاق بیفتد و از پیامدهای بد جلوگیری شود. این نامگذاری، حساسیت نظام را نشان میدهد و اینکه هدفگذاری دشمن را تشخیص داده و برای جلوگیری از تبعات آن برنامهریزی کرده است. بنابراین همه انرژی آحاد مردم باید برای رونق صرف شود تا رونق اقتصادی محقق شود و از تبعات عدم رونق جلوگیری شود. شرکتهای بیمه هم باید هوشمندانه، حساستر و تحلیلیتر مسائل خود را دنبال کنند. وقتی گفته میشود امسال سال سختی است، به این معناست که باید تلاش بیشتری صورت گیرد و باید حساستر باشیم و هوشمندانهتر، سختگیرانهتر و دقیقتر عمل کنیم. وقتی درآمد کاهش مییابد یا مورد تهدید قرار میگیرد، باید مقتصدانهتر عمل شود و بررسی شود که با همین پول و داشتهها چطور سیستم اداره شود. امسال در چنین شرایطی قرار داریم.
بیمه کارآفرین بیشترین ذخیره ریاضی بیمههای عمر را دارد. حدود 55 درصد از فروش شرکت نیز مربوط به بیمههای عمر و سرمایهگذاری است. ویژگی این نوع بیمه این است که اندوخته مالی تولید میکند که میتوانیم با آن در بازار سرمایه فعالیت کنیم. طبق آییننامه موجود برای سبد سرمایهگذاری شرکت رفتار میکنیم؛ مخصوصا در اندوختههای ریاضی بسیار حساس هستیم و به شدت همه ارکان شرکت اعتقاد دارند که پول مردم است و موظف هستیم که به بهترین شکل از آن مراقبت کنیم و برای آن ارزش افزوده ایجاد کنیم و باید قابلیت نقدشوندگی داشته باشد.
اکنون حدود 2500 میلیارد تومان اندوخته مردم در بیمههای عمر در اختیار شرکت کارآفرین است که بزرگترین عدد در شرکتهای بیمه عمر است. اگر همین امروز همه مشتریان بیمه عمر ما مراجعه کنند، ما قابلیت پرداخت را داریم و از یک بعد خوشحال هم میشویم که باری که روی دوشمان سنگینی میکند را زمین بگذاریم اما به لحاظ کسبوکار، آن را نگه داشتهایم و از آن مراقبت میکنیم؛ هزار میلیارد تومان آن در اختیار بیمه مرکزی و 1500 میلیارد تومان آن در اختیار خودمان است که با کمک کمیته سرمایهگذاری که به صورت مرتب بازارهای مختلف سرمایهگذاری را رصد و تحلیل میکند، درمورد محل سرمایهگذاری پولی که متعلق به مشتریانی است که به ما اعتماد کردهاند، به نحوی تصمیمگیری میکنیم که بیشترین بازده حاصل شود و ریسک کمتری داشته باشد. بنابراین شرکت بیمه کارآفرین ازجمله شرکتهایی است که رفتارهای بازار سرمایه برایش حائز اهمیت است و آن را دنبال میکنند و از متخصصان حوزههای مختلف به خصوص بازار سرمایه کمک میگیریم.
بله؛ سهام شرکت ابتدا در بازار پایه «ج» قرار داشت که اکنون به بازار پایه «ب» منتقل شده و در تلاش هستیم تا وارد بازار فرابورس شویم و مکاتبات آن انجام شده و الزامات آن نیز در حال تحقق است.
پرتفوی شرکت اصلاح شد. از فروش هیجانی دوری کردیم و به دنبال افزایش فروش نیستیم و به رشد کیفی فکر میکنیم. هدفگذاری فروش امسال شرکت هم کمتر از سال قبل است. به اصل قیمت تمام شده توجه داریم، به فروش کیفی و خدمات توجه داریم و سعی میکنیم به اندازه توان و وزن خود در بازار نقش ایفا کنیم و به اندازهای ریسک بپذیریم که ایفای تعهداتمان کوچکترین آسیبی نبیند. به نوعی، بلندمدتتر فکر میکنیم و میخواهیم طوری رفتار کنیم که مشتریان خود را خاص و وفادار نگه داریم. به عنوان مثال بیمه کارآفرین در مناقصات چندان شرکت نمیکند و به جای آن، سعی دارد در جاهایی حضور یابد که دیگران حضور ندارند و خدماتی ارائه کند که دیگران حاضر نیستند ارائه دهند. این روند، کار ما را سختتر میکند اما در عوض، خاصتر خواهیم بود. خوشبختانه در این راستا موفق بودهایم. ما در نظر داریم مسیری را طی کنیم که برای همه دستاندرکاران از سرمایهگذار و سهامدار گرفته تا کارکنان و شبکه فروش و البته مشتریان به عنوان مهمترین اصل، رضایتمندی ایجاد کنیم.
چند پروژه مهندسی داریم که چندان بزرگ نیستند و زمانی که سیل فروکش کند، پرداخت خواهیم داشت. مواردی که در سیلهای اخیر داشتهایم، محدود است؛ تمام آنها کارشناسی شده و دستور پرداخت دادهایم. از سیل اخیر تاثیر چندانی نگرفتهایم و کل هزینهای که برآورد شده، حدود یک میلیارد تومان است. ما باید اینگونه پیشبینیها را انجام دهیم و حوادث آب و هوایی را هنگام بیمه کردن در نظر داشته باشیم و اصول و قواعد و چارچوب بیمه کردن را همیشه در نظر داشته باشیم. به همین دلیل اکنون مشکلی نداریم.