به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا، رویترز در گزارشی با این مقدمه نوشت: ایران که سالهاست از دسترسی به بازارهای مالی بینالمللی محروم شده است، همچنان تلاش میکند از دستاوردهای توافق هستهای سال گذشته با قدرتهای جهانی بهره مند شود.
با وجود رفع محدودیتهای بانکی بینالمللی در ژانویه، به دلیل تحریمهای یکجانبه آمریکا، تهران تنها روابط محدودی با بانکهای خارجی کوچک داشته است.
در عوض با شرکتهای بیمه فعالانه سرگرم مذاکره بوده تا بازار این کشور را پوشش دهند. ارزش بازار ایران در سال گذشته ۹ میلیارد دلار بود و این رقم ظرف یک دهه آینده دو برابر می شود.
شرکتهای غربی برای از سرگیری تجارت با ایران به بیمه نیاز دارند. بیمه اعتبار بازرگانی و کشتیرانی که ریسک عدم پرداخت برای کالا را رفع میکند، نخستین نوع بیمهای بوده که عرضه شده است.
نایجل کوشنر، وکیل امور تحریمها در لندن به رویترز گفت: بیم و دلهره کمتری وجود دارد، زیرا در مقایسه با بانکها، شرکتهای بیمه با جریمههای بالایی روبرو نبودند. وی که مدیر اتاق بازرگانی ایران و انگلیس است در ادامه افزود: انتظار میرود حداقل در لندن و انگلیس، شاهد حرکت بزرگتر و سریعتر بخش بیمه نسبت به بخش بانکی باشیم.
با تلاش ایران برای افزایش صادرات، بیمه دریایی بسیار حیاتی محسوب میشود و شرکتهای بیمه کشتی غربی معتبر، در ماههای اخیر ارایه چنین خدماتی را آغاز کرده اند.
امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در گفتوگو با خبرگزاری وزارت نفت اظهار کرده است شرکتهای بیمه اروپایی مشکلی برای بیمه کردن نفتکشهای ایرانی ندارند.
کلوبهای Protection and Indemnity یا «P&I» که شرکتهای بیمه دریایی متعلق به شرکتهای کشتیرانی هستند، پوشش بیمه برای ناوگان کشتیرانی ایران از جمله نفتکشهای ایرانی را آغاز کرده اند.
جوناتان اندروز، یکی از مدیران فراهم کننده خدمات بیمه Steamship Mutual به رویترز اظهار کرد این کلوب کشتیهای شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بیمه می کند.
شرکت بیمه کشتی نروژی Skuld اعلام کرده است سرگرم مذاکره با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده در حالیکه در حال حاضر کشتیهای شرکت ملی نفتکش ایران را بیمه می کند.
سایر شرکتها مانند استاندارد کلوب انگلیس اعلام کردهاند کشتیهایی را که از مبدا و یا به مقصد ایران سفر میکنند بیمه میکنند، اما درباره اینکه آیا این کشتیها متعلق به شرکتهای کشتیرانی ایرانی هستند توضیحی ندادند.
شرکتهای بیمه کشتی میگویند به دلیل ممنوعیت استفاده از سیستم مالی آمریکا در معاملات ایران، همچنان در زمینه پرداخت با محدودیتهایی روبرو هستند و این مسئله به دلیل عدم تمایل بسیاری از بانکها و موسسات مالی برای مشارکت در این مبادلات به دلیل نگرانی از نقض تحریمهای آمریکاست و این مسئله اکنون عامل اصلی نگرانی شرکتهای بیمه و بیمه اتکایی است.
محدودیتهای دلاری
بانکهای آمریکایی تحت تحریمهای وزارت خزانهداری اجازه همکاری با ایران را ندارند و بانکهای اروپایی هم با مشکل روبرو هستند، زیرا معاملات دلاری با ایران اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا را ندارند.
بانکها پس از جریمههای سنگین آمریکا از جمله جریمه ۹ میلیارد دلاری علیه بانک بی ان پی پاریباس فرانسه در سال ۲۰۱۴، نگران نقض ناخواسته تحریمهای آمریکا هستند.
با وجود این، آژانسهای اعتبار صادرات اروپایی فاینانس تجارت را برای شرکتهای غربی که با ایران داد و ستد می کنند، ضمانت میکنند. گروه اعتبار صادرات هرمس آلمان ضمانت صادرات برای کالاهایی به ارزش میلیونها یورو را صادر می کند.
یک سخنگوی هرمس در این باره گفت: حدود دهها معامله تاکنون تایید شده اند و تقاضا از بخش صادرکنندگان وجود دارد اما آنها به اطلاعات زیادی نیاز دارند.
آژانس اعتبار صادرات ایتالیایی ساچه هم نخستین مبادلات کوچک با ایران را انجام داده است، در حالیکه کوفس فرانسه به نمایندگی از سوی دولت این کشور با ایران قراردادی را به منظور تضمین فاینانس تجارت امضا کرده است.
سایر شرکتهای بیمه بزرگ مانند "هانوفر ری" به دقت تحولات ایران را زیر نظر دارند اما همچنان نگرانیهایی درباره پرداخت دارند که مانع همکاریهای آنها می شود.
کریستین مومنتالر، مدیرعامل شرکت "سوییس ری" به رویترز گفت: این شرکت کسب و کار بزرگی در آمریکا دارد و مدیر حقوقی اش کوچکترین اقدامات در این زمینه را ساماندهی می کند.
اما جان نلسون، رییس هیات مدیره "لویدز لندن" گفت: این شرکت در ایران فعال بوده و این بازاری است که تمایل دارد به آن بازگردد.