به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بیمه مرکزی ، مدیران شبکه فروش تمامی شرکت های بیمه از این پس برای انعقاد قراردادهای همکاری با بازاریابان برخط باید طبق ضوابط جدید اعلامی از سوی بیمه مرکزی اقدام کنند.
بر این اساس، بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه باید ابزارهای لازم را به نحوی فراهم نمایند که متقاضی خدمات بیمهای بتواند مواردی نظیر قیمت نهایی محصول بیمهای و مقایسه قیمت بین بیمهگران و میزان تعهدات بیمهگر و ... را به درستی ارزیابی نموده و تصمیم گیری درستی انجام دهد.
همچنین پس از پایان فرآیند ثبت سفارش برخط (آنلاین) محصول بیمهای و قبل از صدور بیمهنامه، در مدت زمان متعارف امکان انصراف برای متقاضی خدمات بیمه فراهم باشد و مفاد فرم پیشنهاد بیمه، شرایط عمومی، به ویژه استثنائات و محدودیتهای محصول بیمه باید به صورتی مناسب و در طی فرآیند فروش و قبل از ثبت تقاضای بیمه برای متقاضی خدمات بیمه قابل مشاهده باشد.
طبقه بندی اطلاعات به صورت موضوعی به منظور مطالعه مجدد برای متقاضی خدمات بیمه، ارائه میزان حق بیمه و خلاصه اطلاعات ضروری در مورد محصول بیمه ای از شرکت بیمه منتخب قبل از ثبت سفارش صدور بیمهنامه به متقاضی خدمات بیمه و ارائه مستندات فرم پیشنهاد و بیمهنامه پس از ثبت سفارش، پرداخت مبلغ حق بیمه و صدور بیمهنامه به صورت فیزیکی و ارسال آن به آدرس بیمهگذار از دیگر مواردی است که بازاریابان برخط باید رعایت کنند.
همچنین بر اساس این ضوابط باید از دسترسی، شفافیت و سادگی اطلاعات قبل و طی فرآیند عرضه برخط (آنلاین) محصول بیمه ای اطمینان حاصل شود و اطلاعات شخصی متقاضی خدمات بیمهای و بیمهگذاران در تمام مراحل باید حفظ شود، خدمات الکترونیکی به صورت امن و قابل اطمینان صورت گیرد و محتوا و مطالب مندرج در صفحات وب بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه، باید با قوانین و مقررات بیمه و سایر مقررات مربوط منطبق باشد.
بیمه مرکزی در این بخشنامه اعلام کرد: نمایندگان بیمه و کارگزاران رسمی بیمه موظفند، نسخه ای از قرارداد همکاری با بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه را حسب مورد برای شرکت بیمه ذیربط خود و بیمه مرکزی ج.ا. ایران ارسال نمایند و مسئولیت رعایت این بخشنامه حسب مورد برعهده مدیریت ذیربط درشرکت بیمه، نمایندگان بیمه و کارگزاران رسمی بیمه دارای قرارداد همکاری با بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه است.