تعمیرات اساسی شناورها در بندر امام

منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی با بهره گیری از توان و تخصص داخلی توانسته است در نه ماه سال جاری نزدیک به 40 فقره تعمیرات اساسی، زیرآبی و موتوری از شناورهای ملکی خود را با موفقیت به انجام برساند.
  • چهارشنبه 15 دی 1395 ساعت 18:57
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سرپرست واحد فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) در جهت حفظ و صیانت از تجهیزات استراتژیک سازمان بنادر و دریانوردی با بهره گیری از توان و تخصص داخلی و مشارکت شرکت های خصوصی فعال در بخش دریایی توانسته است این فعالیت ها را توسعه دهد.

رضازاده گفت: تعمیرات لایروب هویزه و یدک کش دادمان 2 در داک یارد تعمیراتی داخل کشور و شناور راهنمابر قیام 6 در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) از جمله اهم اقدامات مذکور به شمار می رود.

وی اظهار داشت: همزمان با واگذاری شناورهای لایروب به بخش خصوصی و فرارسیدن زمان تعمیرات دوره ای لایروب هویزه، نسبت به اعزام این لایروب به بندرعباس اقدام شد که تعمیرات آن تحت نظارت موسسه رده بندی، کارشناسان این بندر و نمایندگان بخش خصوصی انجام شد.
وی اضافه کرد : از نکات قابل توجه در تعمیرات این لایروب در مقایسه با تعمیرات شناورهای مشابه، می توان به مدت زمان تعمیرات زیرآبی آن از زمان داکینگ تا آنداکینگ به مدت 69 روز اشاره کرد که در نوع خود یک رکورد جدید محسوب می شود .
وی تصریح کرد: هم اکنون این شناور پس از بازگشت از داک و دریافت کلاس از موسسه رده بندی به خدمت گرفته شده و با تمام توان عملیاتی، مشغول انجام فرآیند لایروبی است.
سرپرست واحد فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در خصوص اعزام لایروب هویزه به مجتمع کشتی سازی بندرعباس اظهار داشت: خوشبختانه امکانات مناسب برای داکینگ شناورهایی از این نوع (با توجه به وزن بالای شناور) در داخل کشور وجود دارد و در چارچوب عمل به تأکیدات مقام معظم رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی، انجام عملیات تعمیرات این شناور به یکی از پیمانکاران داخلی کشور (مجتمع کشتی سازی بندرعباس) محول شده و خوشبختانه این امر با موفقیت انجام گرفت.
وی اظهار داشت: دیگر شناور تعمیر شده یدک کش دادمان 2 است که به دلیل خاص بودن سیستم رانش و ضرورت انجام تعمیرات آن طی دوره تعمیرات زیرآبی، در شرکت کشتی سازی پرشیا هرمز بندرعباس داک شده و تحت نظر کارشناس شرکت سازنده، سیستم رانش Z-DRIVE آن با مشارکت بخش خصوصی (شرکت بهره بردار) تحت تعمیر اساسی قرار گرفت.
سرپرست واحد فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین با اشاره به لزوم آماده به کاری شناورهای خدماتی به منظور تداوم چرخه عملیات دریایی در این مجتمع بزرگ بندری و کسب رضایت مشتریان و صاحبان کالا اظهار داشت: از مجموع ده فروند یدک کش این اداره کل، پنج فروند از نوع سیستم رانشی Z-DRIVE بوده و برغم این که بروز خرابی ها در تجهیزات و ماشین آلات با توجه به استعداد بالای آنها، بدی وضعیت آب و هوایی منطقه، کمبود قطعات اصلی و با کیفیت و عدم دسترسی آسان به قطعات جایگزین (spare parts) و خدمات پس از فروش توسط سازندگان، امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است، لذا خارج از سرویس بودن شناورها یا بنا به الزامات موسسه رده بندی برای انجام تعمیرات اساسی زیرآبی دوره ای خود بوده و یا به علت بروز اشکال سیستم های رانش حادث می شود که بلافاصله عملیات تعمیر و فرآیند تامین قطعه آغاز شده و جهت برگشت به چرخه عملیات ، اقدام لازم انجام می گیرد.
رضا زاده با اشاره به رضایت بخش بودن کیفیت تعمیرات اساسی کلیه شناورها، در خصوص یدک کش رشید 3 گفت : این یدک کش بلافاصله در پایان تعمیرات اساسی در تابستان سال گذشته در سرویس قرار گرفته و پس از انجام یک سال عملیات دریایی در اواسط تابستان سال جاری به واسطه اشکال در گیربکس ، برای مدت کوتاهی تحت تعمیرات بوده که پس از اتمام فرآیند و رفع اشکال، مجدداً در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
رضازاده تصریح کرد: برغم اینکه فرآیند نگهداری و تعمیرات با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه است؛ حوزه فنی دریایی تمامی سعی و تلاش خود را در جهت بهبود روش ها و رعایت استانداردهای نگهداری به عمل آورده تا بتواند همواره قابلیت اطمینان از بهره برداری تجهیزات (RCM) را افزایش دهد و گام قابل ملاحظه ای در روند توسعه پایدار و اهداف متعالی سازمان بنادر و دریانوردی بردارد.
وی افزود: در همین راستا توانسته ایم با تغییر در سامانه های نگهداری و ارتقاء آن به آخرین و جدیدترین ویرایش ها، ضریب آماده بکاری خود را نسبت به مدت مشابه به میزان 3.7 درصد بهبود بخشیده و برای مکانیزه کردن این امور و افزایش ظرفیت و توان تجهیزاتی خود، موتورخانه و عرشه شناورها را به دوربین های مدار بسته مجهز نماییم و در نظر است تا همه شناورهای تندروی خود را که در انجام ماموریت های دریایی با سرعت بالا که اپراتورها قادر به تردد بر روی عرشه و ورود به موتورخانه نمی باشند، مجهز به دوربین مدار بسته جهت ارسال الکترونیکی اطلاعات به پل فرماندهی و حتی ساحل نماییم.
وی با اشاره به اهمیت تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه ها تصریح کرد: از طریق تعامل صورت گرفته با دانشگاه امام حسین(ع)، در خصوص ارتقاء نرم افزار سیستم مکانیزه نگهداری و تعمیر(CMMS)، نشستی با دعوت از دکتر محمود سالاری دانشیار دانشگاه مذکور برگزار شده و درباره چگونگی تعمیر سیستم رانشی شناورها از نوع Z- Drive بحث و بررسی های کارشناسی صورت پذیرفت.
بنابر گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ، رضا زاده با اشاره به تلاش های کارشناسان فنی این اداره کل برای انطباق کامل شناورها با الزامات فنی و کیفی تعمیرات؛ ارتقاء در کسب گواهینامه ها و کلاس شناورها از جانب موسسات رده بندی را یکی دیگر از دستاوردهایی برشمرد که در این حوزه به دست آمده است.

ثبت نظر

ارسال