5 قابلیت حیاتی برای راهبری خدمات مالی

مدیرعامل بانک ملت تاکید کرد : نوآوری، دیجیتالی کردن، شراکت و همکاری، تحلیل داده و چابکی 5 قابلیت حیاتی بانک‌ها برای راهبری اکوسیستم خدمات مالی است.
  • یکشنبه 19 دی 1395 ساعت 11:30
5 قابلیت حیاتی برای راهبری خدمات مالیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ دکتر هادی اخلاقی فیض آثار گفت : بیش از 43 درصد از استراتژی‌های بانک‌ها در همکاری با فین‌تک‌ها در قالب برنامه‌های نوآورنه برای رشد این شرکت‌ها بوده و این در حالی است که در ایران علاقه‌مندی بانک‌ها به مالکیت شرکت‌های فین‌تک (فناوری مالی و سرمایه گذاری) است.

مدیرعامل بانک ملت با لشاره به موضوع «شرکای تجاری نوظهور بانک‌ها» و به اهمیت شراکت در تمامی حوزه‌ها و به ویژه در حوزه دیجیتال برای بانک‌ها، افزود:
53 درصد از مدیران معتقدند که شرکت‌ها بدون شراکت نمی توانند موفق باشند و برای ساختن آینده بهتر باید جزیی از یک شبکه باشند ، همچنین 44 درصد معتقد هستند که بدون داشتن شریک نمی‌توانند ادامه حیات بدهند.
وی در ادامه در تببین ضرورت دیجیتالی شدن برای سازمان‌ها گفت: ناتوانی در همراهی با فناوری دیجیتال دلیل اصلی حذف بیش از نیمی از شرکت‌های فهرست فورچون از سال 2000 بوده است.
مدیرعامل بانک ملت با تشریح وضع رقبای جدید اکوسیستم مالی و بحران بانک‌های سنتی تصریح کرد: در بسیاری از حوزه‌های مختلف، کسب و کار‌های خرد به عنوان رقیب برای بانک‌ها مطرح هستند.
وی با اشاره به اینکه در بازار جهانی بیت کوین ( پول مجازی ) و بلاک چین از رقبای جدی بانک‌ها هستند، به طراحی و صدور کارت‌های اعتباری فروش از سوی اصناف به عنوان رقیبی برای بانک‌ها در داخل کشور اشاره کرد.
مدیرعامل بانک ملت اظهار داشت: بانک ها در رتبه دوم صنایع از لحاظ میزان دیجیتال شدن بعد از شرکت‌های هایتک یا فناوری برتر قرار دارند.
وی در ادامه به بررسی عوامل محرک بانک‌ها برای شراکت در حوزه دیجیتال پرداخت و افزود: بر پایه مطالعه اکونومیست و بر اساس اظهارنظر مدیران، محرکهای ارائه محصولات و خدمات جدید 36 درصد، ایجاد ظرفیت‌های جدید 35 درصد، توسعه بازارهای جدید 40 درصد،‌ پشتیبانی از مشتریان موجود 32 درصد و توسعه گروه‌ مشتری‌های جدید 39 درصد اثرگذاری دارند.
اخلاقی در ادامه به عواملی مانند شراکت با شرکت‌ها، شراکت با دانشگاه‌ها و مراکز علمی، شراکت در برنامه‌های نوآورانه،راه‌اندازی برنامه‌های نوآورانه، اکتساب و خرید شرکت‌ها، راه‌اندازی مراکز نوآوری و پژوهشی، راه‌اندازی شرکت‌ها و راه‌اندازی صندوق‌های خطرپذیربه عنوان استراتژی های 8 گانه بانک‌ها برای نفوذ و حفظ قدرت‌ها در اکوسیستم مالی اشاره کرد.
وی در ادامه به ارائه آماری درباره استراتژی همکاری بانک‌ها با فین تک‌ها اشاره کرد و گفت: بیش از 43 درصد از این استراتژی‌ها در قالب برنامه‌های نوآورنه برای رشد شرکت‌های فین تک و تنها 7 درصد از مشارکت‌ در این حوزه در قالب تاسیس شرکت‌های فین تک بوده است.
نکته ای که در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است وعلاقه‌مندی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود نیست و تمایل به اکتساب و مالکیت بیشتراست.
مدیرعامل بانک ملت از سیستم‌های قدیمی و فقر یکپارچگی زیرساخت‌ها، ضعف مهارت‌های منابع انسانی، ضعف فرهنگ نوآوری و مشارکت و کمبود مدیران ارشد متخصص در حوزه دیجیتال به عنوان چالش‌های اصلی بانک ها برای توسعه روابط با شرکای حوزه دیجیتال نام برد.
بلاک چین (Blockchain) بلاک چین، فناوری جدید در حوزه فناوری اطلاعات است که به نوعی یک فناوری برای انتقال داده ها به شمار می رود که برای اولین بار در بیت کوین Bitcoin از آن استفاده شده است.

Blockchain هزینه های معاملاتی در بازارهای مالی را به شدت کاهش می دهد که البته این فناوری نوظهور برای بازارهای مالی مزایا و معایبی خواهد داشت.

ثبت نظر

ارسال