به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بانک صادرات ایران ، با هدایت مرکز فاوای ریاست جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور و مدیریت سازمان منطقه آزاد انزلی و با همکاری بانک صادرات، ایرانسل، شرکت اینفوتک، شرکت مبنا فرتاک کیش و شرکت مبنا کارت آریا در ایام نوروز ۹۶ با حضور رئیسجمهور کلید خورد.
بر مبنای این گزارش خدمات هوشمند شهروندی مبتنی بر راهکار جامع NFC بر بستر شبکه ایرانسل، مجموعه فراهم آورنده خدمات نوین NFC و مرکز گسترش فناوری اطلاعات بهعنوان عامل چهارم دولت هوشمند است. این راهکار فضای امن و قابلاطمینانی را برای ارائه خدمت هویت موبایلی (mID)، انواع خدمات پرداخت از طریق سیمکارت NFC و گوشیهایی که از این فناوری پشتیبانی میکنند را در مناطق آزاد کشور فراهم میکند.
با استفاده از قابلیت ایجاد شده شهروندان منطقه آزاد انزلی از طریق این فناوری میتوانند به جای استفاده از کارتهای بانکی متعدد و یا کارتهای اعتباری ناوگانهای حملونقل عمومی، از سیمکارت خود برای پرداخت انواع خدمات شهری مانند خدمات حملونقل استفاده کنند.
علاوه بر این همزمان از «مارال کارت» کارت هوشمند شهروندی منطقه آزاد انزلی نیز رونمایی شد که کلیهٔ درگاههای پرداخت منطقهٔ آزاد ازجمله گمرک، اطلاعات ورودی و خروجی منطقه آزاد انزلی، استخرها و اماکن تفریحی، سالنهای همایش و نمایش به این فناوری مجهز شدهاند که با ارائه این کارت گام مثبتی برای افزایش رفاه ساکنین، گردشگران و کارکنان منطقه برداشته میشود؛ هم اکنون تعدادی از پذیرندگان، فروشگاهها و غرفهها از این فناوری بهرهمند شدهاند که خریداران میتوانند بهراحتی از طریق این کارتها پرداختهای خرد خود را انجام دهند.
به باور کارشناسان ، گسترش فناوریهای مبتنی بر تلفن همراه در حال ایجاد انقلابی در صنعت پرداخت، سیستمهای خرید فروشگاهی، اماکن تفریحی، پرداخت عوارض ورود به شهرها بهخصوص در مناطق آزاد و قطبهای گردشگری دنیا شده است و نظام بانکی ایران در این راستا از جهش مطلوبی برخوردار شده است.
یکی از این راهحلهای نوین، بهکارگیری فناوری NFC است که برای اولین بار در کشور روی کارت هوشمند شهروندی مارال توسط بانک صادرات و شرکت مبنا فرتاک کیش یکی از شرکتهای زیرمجموعه بانک صادرات، برای اولین بار در منطقه آزاد انزلی پیادهسازی شده است.