به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بانک ملی ، روابط عمومی بانک ملی ایران درباره این دستگاه ها با مسعود خاتونی، عضو هیات مدیره بانک گفت و گو کرده است.
پیش از این دستگاه های CRS بانک رونمایی شده بود. آیا «خودگردان» همان دستگاه است؟
بله! به هر حال باید برای این دستگاه نامی فارسی انتخاب می شد و ما «خودگردان» را برگزیدیم. این دستگاه، خودش را اداره می کند، به این معنا که به پول گذاری نیازی ندارد. اسکناس دریافتی از مشتری را در خود ذخیره می کند و به مشتری بعدی که به اسکناس نیاز دارد، تحویل می دهد.
خودگردان 24 ساعته فعال است و بسیاری از مشتریان را از مراجعه به شعبه بی نیاز می کند.
این دستگاه چه کار می کند؟
خودگردان بسیاری از خدمات بانکی را ارائه می دهد. همه تراکنش هایی که با خودپرداز قابل انجام است، توسط خودگردان هم انجام می شود، اما خودگردان قابلیت دریافت و واریز پول به حساب مدنظر را هم دارد.
نمونه این دستگاه در بانک های دیگر هم وجود دارد؟
تا جایی که من اطلاع دارم، فقط یک بانک دیگر مشابه این دستگاه را دارد، اما حجم دستگاه در اختیار آن بانک با بانک ملی ایران قابل مقایسه نیست.
این دستگاه تا چه اندازه پیشرفته است؟
به طور کلی دستگاه خودگردان در چند سال اخیر با شیب فزاینده ای در دنیا در حال نصب و راه اندازی است. امروز عملیات دریافت و پرداخت بانکی در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی با همین دستگاه در حال انجام است.
بانک ها دیگر تمایلی ندارند که پول نقد به داخل شعبه منتقل شود، چرا که اسکناس ناقل بیماری است. یکی از ماموریت های عمده خودگران این است که پول را از چرخه شعب حذف و به دستگاه منتقل کند، بنابراین شعب بانک ها خلوت تر خواهند شد. همچنین عملیات پول رسانی و پول گذاری در دستگاه حذف می شود.
چه تعداد از این دستگاه توسط بانک ملی ایران فعال شده است؟
هم اکنون 686 دستگاه خودگردان بانک ملی ایران در کشور فعال است و تا پایان فروردین ماه این تعداد به بیش از 800 دستگاه می رسد.
خودگران ها در کجا نصب می شوند؟
به مرور، همه شعب اصلی بانک ملی ایران به جای خودپرداز، خودگردان خواهند داشت. همچنین مراکز خرید و پرجمعیت که گردش فیزیکی پول در آنها زیاد است به خودگردان مجهز خواهند شد.
از این پس دیگر خودپرداز را نخواهیم دید؟
به طور طبیعی و در بلندمدت، خودگردان ها جایگزین خودپردازها می شوند. الان هم در دنیا خودپردازها فقط با ثبت سفارش تولید می شوند و شرکت های تولید کننده دستگاه ها، عمدتا خودگردان تولید می کنند.
کاربران مشکلاتی مانند پر شدن دستگاه از اسکناس یا خطاهای احتمالی را چطور می توانند اطلاع دهند؟
همان طور که دستگاه خودپرداز ممکن است از پول خالی شود، دستگاه خودگردان هم ممکن است از اسکناس پر شود. در این گونه موارد، دستگاه به صورت خودکار به شعبه اطلاع می دهد و مسئولی از شعبه برای حل مشکل مراجعه می کند. همچنین بر روی دستگاه ها، راه های ارتباطی با بانک برای اطلاع رسانی مشکلات احتمالی درج شده است.
اطلاعات ما نشان می دهد حداکثر خطا در دستگاه های خودگردان بانک طی دوره اخیر کمتر از یک درصد بوده است.
این دستگاه ها چقدر مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است؟
از ابتدای اسفند ماه تا کنون بیش از 600 هزار عملیات واریز روی دستگاه های خودگردان بانک ملی ایران انجام شده که بسیار قابل توجه است. حجم این عملیات ها بیش از 2300 میلیارد ریال بوده و در واقع این حجم از پول، به شعبه نرفته است.
همچنین طی ماه اسفند بیش از 500 هزار نفر از دستگاه های خودگردان بانک، پول دریافت کرده اند و در مجموع از ابتدای اسفند ماه تا کنون، بیش از یک میلیون و 50 هزار نفر بر روی این دستگاه ها خدمت بانکی دریافت کرده اند.