نویسنده و خبرنگار : نازیلا محمدی
به گزارش نمایه بانک ، در مراسم معارفه سهام عرضه اولیه ای دتوزیع، مدیران توزیع داروپخش به معرفی این شرکت و تشریح ظرفیتهای آن پرداختند.
محمدرضا مرادی مدیرعامل توزیع داروپخش گفت: توزیع داروپخش اولین شرکت در این حوزه است که فعالیت خود را در سال 1334 آغاز کرده و امروز با 170 شرکت تامینکننده داخلی و خارجی همکاری میکند.
در حال حاضر 820 شرکت پخش دارو فعال هستند که توزیع داروپخش بزرگترین شرکت فعال در حوزه دارویی در کشور است. از مزیتهای رقابتی شرکت توزیع داروپخش، پوشش 100 درصدی مشتریان دارویی کشور با بهرهگیری از 20 مرکز توزیع در سطح کشور است.
همچنین این شرکت جایگاه ویژه و متمایزی نیز در منطقه داراست؛ شرکت توزیع داروپخش با 200 خودرو در ناوگان حملونقل، 160 هزار مترمربع انبار و مراکز توزیع و برخورداری از 1168 نفر پرسنل، توانسته در کشور از جایگاه اول برخوردار باشد و در منطقه نیز پس از یک شرکت ترکیهای در رتبه دوم قرار دارد.
برخورداری از کادر تحصیل کرده و متخصص در کنار پوشش گسترده این شرکت از نقاط قوت شرکت برشمرده می شود. سیستم سفارشدهی آنلاین این شرکت از 10 سال پیش شروع به کار کرده و چشماندازشرکت توزیع داروپخش حفظ جایگاه برتر صنعت توزیع داروست.
گزارش کلی از صورتهای مالی نشان می دهد، جمع داراییهای جاری شرکت توزیع داروپخش در سال97 رقم 1920 میلیارد تومان و کل داراییهای این شرکت در همین سال 1980 میلیارد تومان بوده و سود خالص توزیع داروپخش در پایان دوره 95 حدود 36 میلیارد تومان بود که در پایان دوره 97 این رقم به 77 میلیارد تومان افزایش یافت.
همچنین نسبت سود خالص به فروش داروپخش در سالهای 95، 96 و 97 به ترتیب 1.6 و 2.7 و 2.5 درصد بوده که این رقم در شش ماهه اول سال 98 به 3.3 درصد رسیده است.
ضمن اینکه فروش شرکت نیز از سال 86 تا 97 از 400 میلیارد تومان به 3034 میلیارد تومان افزایش داشته است.
از دلایل رشد فروش شرکت دتوزیع در سال جاری تامین بهتر بوده و این رشد حاصل نتیجه عملکرد تیم فروش این مجموعه است و منجر به کاهش دوره وصول و در ادامه کاهش دوره بازپرداخت شده است. این امر منجر به گردش بیشتر کالا شده که حاصل آن کاهش دوره وصل به 170 روز بوده است.
گفتنی است از اقدامات آتی توسعه زیرساختهای آی تی، فروش آنلاین و چابک سازی ناوگان است. همچنین توسعه سبد و تیم فروش نیز از جمله برنامههای در دست اقدام شرکت است.
در عرضه اولیه سهام دتوزیع در بازار دوم فرابورس، برای هر کد بورسی 150 سهم با قیمت هر سهم 2250 تا 2300 تومان درنظر گرفته شده بود که با توجه به استقبال حدود 928،926 نفری رکورد تاریخی مشارکت سهامداران در عرضه های اولیه شکسته شد و در جریان این عرضه اولیه به هر کد بورسی در نهایت 66 سهم با قیمت 2300 تومان اختصاص یافت که در کل حدود 152،500 تومان می شود.