به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، راهبری شرکتی خوب، بهخودیخود یک هدف نیست.
راهبری شرکتی وسیلهای برای ایجاد اعتماد بازار و درستی کسبوکار و بسیار ضروری است، به ویژه شرکتهایی که به دنبال سرمایه برای سرمایهگذاری بلندمدت هستند. برای شرکتهای رشدی آتینگر و نیز جهت موازنه هرگونه افزایش در استفاده از اهرم دسترسی به منابع بسیار اهمیت دارد.
اصول راهبری شرکتی بهروزرسانیشده سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (اصول)، نقش بهنگام و مشهودی در اولویتهای اصلی کشورهای گروه 20 در سال 2015 در حوزه حمایت از سرمایهگذاری بهعنوان محرک قدرتمند رشد ایفا میکند.
اصول بازنگریشده، بسیاری از پیشنهادهای ارائه شده در نسخه پیشین را بهعنوان اجزای مداوم و ضروری چهارچوب راهبری شرکتی اثربخش حفظ کردهاند.
این اصول همچنین موضوعات جدیدی را مطرح کرده و تأکید یا شفافیت بیشتری برای دیگران به همراه داشته است. در حالی که ممکن است بعضی از این اصول برای شرکتهای بزرگتر، بیش از شرکتهای کوچکتر مناسب باشد، پیشنهاد میشود که خط مشیگذاران تلاش کنند تا آگاهی نسبت به راهبری شرکتی مناسب را برای تمام شرکتها شامل شرکتهای کوچکتر و شرکتهای پذیرفتهنشده در بورسها، افزایش دهند.
این کتاب اصول و رهنمودهایی را در قالب پیشنهادها و تفاسیر ارائه شده در شش فصل، به شرح زیر ارائه میکند:
1. اطمینان دادن نسبت به وجود زیربنایی برای چهارچوب راهبری شرکتی اثربخش؛
2. حقوق سهامداران و برخورد برابر با آنها و کارکردهای کلیدی مالکیتی؛
3. سرمایهگذاران نهادی، بازارهای سهام و سایر واسطهها؛
4. نقش ذینفعان در راهبری شرکتی؛
5. افشا و شفافیت؛
6. مسئولیتهای هیئتمدیره؛
خاطر نشان می شود، این کتاب با همت شاهین احمدی ترجمه شده است.