مردمی سازی اقتصاد فراتر از خصوصی سازی است

یک اقتصاددان تاکید کرد: مردمی کردن اقتصاد و عدالت‌محوری از مهمترین محورهای اقتصاد مقاومتی است.
  • چهارشنبه 10 آذر 1395 ساعت 16:19
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، روح الله ایزدخواه در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه ، مردمی سازی اقتصاد فراتر از خصوصی سازی شرکت های دولتی است ، افزود : مردمی کردن اقتصاد یعنی سرمایه گذاری و مدیریت مبتنی بر مردم و خصوصی سازی مصداقی از مردمی سازی در اقتصاد است.
وی همچنین حضور مردم را عامل شتابنده در اقتصاد دانست و اظهارداشت: نهادهای فرهنگی و اجتماعی نقش جدی در پیشبرد اقتصاد دارند و می طلبد دولتمردان به این ظرفیت عظیم مردمی نگاهی جدی تر داشته باشند.

این اقتصاددان با اشاره به این جمله که بسیج به عنوان یک نهاد مردمی می تواند در پیشبرد اقتصادی کشور بسیار نقش آفرین باشد، گفت: مردمی کردن اقتصاد و توانمندسازی اقتصاد از اساسی‌ترین مباحث اقتصاد مقاومتی است.

 
وی افزود: اقتصاد مقاومتی مردم بنیاد است یعنی با اراده مردم، سرمایه مردم وحضور مردم تحقق پیدا می کند و در این میان دولت مسئولیت برنامه ریزی، زمینه سازی، ظرفیت سازی، هدایت و کمک را بر عهده دارد.
 
ایزدخواه با اعلام اینکه بسیج نهادی مردمی و متعلق به همه اقشار جامعه است، اظهار داشت: بسیج یک نهاد مورد اعتماد دولت و ملت است و کمتر نهادی دارای چنین ویژگی می باشد.
وی با تصریح اینکه فعالیت های بسیج مبتنی بر انگیزه ها و ارزش ها الهی است، گفت: بسیج یک نهاد اقتصادی به معنای پولی و مالی نیست.
این اقتصاددان با اشاره به اینکه ضریب سازمانی و اداری بسیج بسیار گسترش یافته است، افزود: بسیجی یک سازمان، اداره و وزارتخانه نبوده بلکه یک نهاد و جریان مردمی است.

 
وی تاکید کرد: مردمی کردن اقتصاد به معنی حرکت به سمت کار و تلاش اقتصادی با اراده مردم، سرمایه مردم و حضور مردم است.
ایزدخواه در ادامه با اعلام اینکه در حال حاضر 60 تا 70 درصد واحدهای صنعتی کشور راکد است، گفت: مسائل فنی و فناوری از دلائل مهم تعطیلی این واحدها است به عبارت دیگر خطوط تولیدی بسیاری از این واحدها فرسوده، قدیمی و غیرکار آمد است.
 
وی افزود: تعداد زیادی نیروی جوان تحصیلکرده، خوش فکر، صاحب ایده و همچنین هسته ها و شرکت های فناور در کشور وجود دارد که می توان از ظرفیت این قشر برای رفع مشکلات و تنگناهای واحدهای تولیدی بهره گیری کرد.
این اقتصاددان بیان داشت: قشر جوان جامعه با روحیه ایثارگری، تلاش، همت و دلسوزی آماده خدمت به کشور هستند منتها بسترهای لازم برای حضور این نیروهای کارآمد در صحنه های مختلف اقتصاد به خوبی فراهم نیست.
 
علی حسین رعیتی فرد مدیر اجرایی قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی نیز با بیان اینکه خوداتکایی مهمترین نیاز زیر بنایی کشور برای تحقق اهداف
اقتصاد مقاومتی است، گفت: رمز دستیابی به این مهم تقویت وفاق ملی، تعهد مداری و افزایش وجدان کاری است.
وی افزود: سازندگی، توجه به تحکیم بنیان خانواده، امنیت غذایی و حمایت از تولید ملی، ترویج فرهنگ کار و تلاش و تکیه بر فرهنگ صرفه جویی از محورهای مهم اقدامات در بسیج سازندگی است که موفقیت کامل در عرصه ها نیازمند اشاعه بیشتر فرهنگ بسیجی در تمام لایه های جامعه است.
مدیر اجرایی قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی همچنین مقاوم بودن اقتصاد، حمایت از تولید ملی، مدیریت مصرف، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد کارآفرین، مدیریت منابع ارزی، استفاده از ظرفیت های دولتی و کاهش وابستگی به نفت را از ارکان اقتصاد مقاومتی برشمرد و اظهارداشت:
حمایت از تولید ملی، اشتغال پایدار و رونق اقتصادی را به همراه دارد و تامین زیر ساخت های اقتصادی هدفمند بهترین گزینه برای پشت سرگذاشتن موانع رکود و بیکاری است.
وی با اشاره به این جمله کلیدی که با اتکا به نیروی جوان مسیر توسعه و پیشرفت کشور دست یافتنی تر می شود بر لزوم تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در بین جوانان تاکید کرد.

رعیتی فرد در ادامه با اذعان اینکه تحقق کامل اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاح و تعدیل برخی قوانین حوزه تولید است، گفت: قوانین و مقررات کشور باید بازنگری و متناسب با سیاست های اقتصاد مقاومتی شود.
 
وی افزود: متاسفانه بسیاری از قوانین و مقررات در کشور با شرایط امروز جامعه هیچ گونه مطابقتی نداشته و در عمل مسئولان قدمی برای اصلاح قوانین و آئین نامه ها بر نمی دارند.

ثبت نظر

ارسال