به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛ سید مهدی حسینی، درباره کارکرد شبکههای اجتماعی و تأثیر آن بر صنعت بانکداری اظهار داشت: امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از بسترهای نوین به سرعت در حال تأثیرگذاری بر زندگی جوامع در ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی است.
وی گفت : در بانکداری جدید که مبتنی بر شبکههای اجتماعی است، محیط کسبوکار و فرصتهای شغلی در فضایی مجازی شکل میگیرند. در جهان امروز شبکههای اجتماعی در حال تبدیلشدن به مراکزی در وب برای عضویت و ارتباط گروههای مختلف مردم بوده که عموماً دارای علایق مشترک بر روی موضوعات خاص هستند. این شبکهها بر اساس فلسفه ساده «حضور داشتن در جایی که مخاطبان شما نیز در آنجا حضور دارند»، بنا شدهاند.
مدیر امور مالی و سرمایه گذاری بانک سپه در ادامه افزود: بنگاههای تجاری از جمله بانکها با استفاده از شبکههای اجتماعی میتوانند بدون پرداخت هزینههای سرسامآور تبلیغاتی، به گروههای مختلف مشتریان دسترسی داشته باشند. به طور کلی شبکههای اجتماعی نقش پررنگی در دنیای امروز دارند و نمیتوان آنها را نادیده گرفت.
وی ادامه داد: این شبکهها بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد در سطح ملی و بینالمللی تأثیرگذارند و به همین دلیل در حال گسترش بوده و در آینده نقش به مراتب بیشتر و مهمتری را ایفا خواهند کرد.
سید مهدی حسینی گفت: شبکههای اجتماعی یک نیروی قدرتمند در شکلدهی به جنبههای مختلف تجارت و کسب و کار تبدیل شدهاند. این تأثیر را میتوان در ابعاد گوناگون مورد ارزیابی قرار داد.
از مهم ترین تأثیرات شبکههای اجتماعی در عرصه تجارت میتوان به حرکت مشتریان به سوی رسانههای جدید، کاهش اثربخشی تبلیغات سنتی، اهمیت یافتن تبلیغات دهان به دهان به ویژه در فضای مجازی، دسترسی به انبوهی از مخاطبان و بازارها، فرصتهای کمنظیر فضای مجازی در ایجاد و توسعه ارتباطات، ظرفیتهای شبکههای اجتماعی در ارائه و فروش محصولات، تقویت برند و ... اشاره کرد.
حسینی با تأکید بر نقش بانکها افزود: بانکها نیز به عنوان یکی از مهم ترین بازیگران عرصه کسبوکار و تجارت از این قاعده مستثنی نیستند، به طوری که هر روزه شاهد حضور فعالتر آنها در شبکههای اجتماعی هستیم. آنها به فراخور استراتژیهای در پیش گرفته شده، توجه ویژهای به شبکههای اجتماعی به عنوان الگوی جدید عرضه محصولات به مشتریان دارند.
وی به تجارب دیگر کشورها در این زمینه اشاره و مؤلفههای برقراری صحیح ارتباط با مشتریان از طریق این شبکهها و مزایا و ملاحظات حضور بانکها در آنها را تبیین کرد.