توسعه فعالیت های دریایی با راه اندازی کریدور شمال جنوب

فعال شدن کریدور شمال- جنوب برای توسعه فعالیت های دریایی در منطقه خلیج فارس و افزایش ترانزیت کشورهای آسیای میانه ، ضروری است.
  • شنبه 18 دی 1395 ساعت 19:3
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ بهزاد محمد سیف الهی کارشناس ارشد امور بندری در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) با اشاره به رکود در بخش حمل و نقل دریایی گفت: کاهش قیمت نفت در سطح جهانی بدین معنی است که تولید کنندگان نفت، صاحبان درآمدهای نفتی و افرادی که خریدار یا تولید کننده سایر کالاها هستند با توجه به کاهش درآمدها دچار رکود جهانی شده اند.

وی با بیان این که نرخ جهانی جمعیت افزایشی بوده و نیاز مردم نیز به حد اشباع رسیده است ، افزود: در دنیا قطب هایی که تراکم جمعیت آنها بالا بوده و می توانستند مصرف کنندگان بزرگی باشند، به دلیل اشباع بازار، حرکت کالا به سمت این کشورها کاهش یافته؛ همزمان تولیدات آنها در دیگر بخش ها نیز به همین نسبت کاهش یافته است.

سیف الهی با اشاره به چین تصریح کرد: کشورهایی مانند چین که تولید کننده کشتی بودند، خود تبدیل به تولید کننده و مصرف کننده سایر کالاها شدند و اقدام به ورود به بازار کشتیرانی کرده اند که این امر باعث کاهش هزینه های کشتیرانی آنها شد.

همه این مسائل رکودی را در دنیا بوجود آورده است که چشم انداز خوبی برای سال های آینده در برابر ما قرار نمی دهد اما چنانچه بهبودی ایجاد شود ضریب رشد آن بسیار پایین خواهد بود؛ بنابراین ضریب رشد کشتیرانی نیز بسیار پایین خواهد بود.
این کارشناس بندری با اشاره به رکود جهانی در تجارت گفت: درایران با لغو تحریم ها دیگر رکود تجارت به آن وابسته نیست بلکه رکود موجود متاثر از رکود جهانی است. از سوی دیگر تولید کالا که مصرف داخلی را تامین می کند و نیاز به واردات را کاهش می دهد و در عین حال چشم انداز توسعه صادراتی را افزایشی نشان نمی دهد بیانگر این واقعیت است که برای چند سال آینده کشتیرانی بارشد خوبی در کشتیرانی روبه رو نخواهد شد.
سیف الهی ادامه داد: از سوی دیگر پیش بینی نمی شود که مجددا صنعت کشتیرانی جهانی با یک حرکت و شیب تند رو به رو شود، بنابراین باید این آمادگی باشد که حمل و نقل دریایی کشور در محدوده فعلی باقی بماند.
وی با بیان افزایش اسکراپ کشتی ها و کاهش ساخت کشتی های نو در جهان تصریح کرد: با توجه به اینکه چین به این نتیجه رسیده که محمولات نفتی و فله را با کشتی های خود حمل کند و ناوگان کشتیرانی خود را توسعه دهد بسیاری از شرکت های کشتیرانی که در زمینه حمل محمولات نفتی و فله فعالیت می کنند باید آمادگی خروج از این مدار و یا کاهش حمل را داشته باشند، زیرا چین نشان داده وارد هر بازاری که بشود با توجه به توان بالایی که دارد آن را به رکود می کشاند. همین اتفاق می تواند در خصوص کره جنوبی نیز رخ دهد. اگر کره جنوبی به عنوان یکی از تولید کنندگان بزرگ دنیا محمولات خود را با ناوگان کشتیرانی خود حمل کند سایر کشتیرانی های دنیا باید درباره ساخت کشتی و توسعه ناوگان تجدید نظر کنند.
وی اذعان داشت: زمانی که چین تصمیم می گیرد مالک ناوگان نفتی باشد، سایر ناوگان نفتی دنیا باید یک رقیب بزرگ را با یک قیمت پایین ـ جزو بزرگترین وارد کننده گان و صادر کننده گان کالاست ـ را تحمل کند.
این کارشناس بندری گفت: با این تفاسیر آینده خوبی برای کشتیرانی در بخش کالاهای جنرال کارگو، کانتینر، فله و نفتی در بخش خاورمیانه پیش بینی نمی شود و باید مراقب بود بازار موجود و اندکی که وجود دارد، از دست نرود.
سیف الهی تنها امید برای توسعه فعالیت دریایی در منطقه خلیج فارس را افزایش ترانزیت کشورهای حوزه CIS دانست و اظهار داشت: کشورهای CIS و آسیای میانه با جمعیتی حدود 350 تا 500 میلیون نفر در شمال ایران بازار خوبی برای صادرات و واردات کالا هستند و اگر بتوان کریدور شمال- جنوب را فعال کرد عبور کالا از کشور می تواند پتانسیل خوبی برای فعالیت های دریایی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان باشد.
وی افزود: پیش بینی می شود چندین میلیونTEU کانتینر و حدود 40 میلیون تن کالاهای فله و متفرقه در این منطقه در جهت جنوب به شمال و شمال به جنوب وجود داشته باشد و بتواند بازار کشتیرانی را تامین کند.
این کارشناس بندری با بیان اینکه تا کنون ترمینال اپراتور دی پی ورلد تلاش بسیاری در زمینه جذب این بازار انجام داده است گفت: دی پی ورلد به همین منظور مدیریت بندر اکتائو قزاقستان را به عهده گرفته و در تلاش است مدیریت بندر باکو را نیز در اختیار خود بگیرد. این شرکت همچنین در راه آهن قزاقستان سرمایه گذاری کرده است تا بتواند بندر اکتائو را فعال تر کند.
سیف الهی تصریح کرد: نگاه سایر کشورها این است که کالاهای کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، شرق روسیه، آذربایجان و ...را از طریق ایران عبور داده و به خلیج فارس برسانند. به این طریق با افزایش حجم کالا در منطقه خلیج فارس، حمل و نقل دریایی نیز افزایش پیدا می کند.

ثبت نظر

ارسال