به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بابک حدادی عامل توسعه خوشه پلاستیک استان تهران در میزگرد اشتغال در بنگاههای اقتصادی، گفت: طی آمار موجود در کشور، بیش از 90 درصد اشتغال در صنایع کوچک ایجاد میشود.
وی تصریح کرد: در بحث صنایع کوچک باید هزینههای ورود به صنعت و هزینههای ایجاد اشتغال را درنظر گرفت و توجه داشت هزینهای که یک واحد تولیدی کوچک برای اشتغال یک نفر صرف میکند، با هزینهای که صنایع بزرگ برای هر واحد شغل صرف میکند، یکی نیست.
عامل توسعه خوشه پلاستیک استان تهران گفت: برای ایجاد اشتغال، مؤلفههای زیادی مد نظر قرار میگیرد و باید توجه داشت که اشتغال، دستوری نیست اما شیوهای که در وزارتخانهها استفاده میشود، نگاهی دستوری به اشتغال دارند.
وی افزود: اشتغال یک فرایند و مدل است و وقتی راجع به کسب و کار صحبت میکنیم، باید همه المانها را درنظر بگیریم؛ یعنی المانهایی که تحت مدلهای مختلف در دنیا اجرا شده است.
حدادی عنوان کرد: مدل توسعه خوشههای صنعتی یکی از بهترین مدلهای کسب و کار بوده که در سال 1387 وارد ایران شد و نتایج خوبی کسب کرد، اما متأسفانه همچنان با مشکلاتی روبهروست.
وی تصریح کرد: طبق مدل توسعه خوشههای صنعتی،توسعه به دو صورت سختافزاری و نرمافزازی انجام میگیرد؛ بعد سختافزاری شامل ایجاد کارخانه، شهرک صنعتی و راهاندازی واحدی تولیدی و توسعه نرمافزاری با این مفهوم است که با وجود امکانات، زیرساختها با واحدهای تولیدی چه راهکارهایی را میتوان برای فعال شدن واحدهای تولیدی کوچک و توانمندی در فروش این واحدها باید ایجاد کنیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات فعالین صنعت پلاستیک پیوند ایرانیان گفت: اشتغال فقط زمانی درست میشود که واحد تولیدی بتواند محصول خود را به خوبی بفروشد، صادر کند و در نهایت بتواند محصول خود را با قیمت تمام شده مناسب و متناسب با تقاضای بازار در اختیار مصرفکننده قرار دهد و در صورتی که این اتفاق در مرحله آخر رخ ندهد، واحد تولیدی قادر به ایجاد اشتغال نخواهد بود.
حدادی علت شکست در برخی رویکردهای ایجاد اشتغال را ناشی از ورود مقطعی دولت،مسئولین و یا بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: این شکست به دلیل آن است که کل فرآیند توسط مسئولین به خوبی دیده نشده و به نتیجه نمیرسد.
وی در توضیح بحث خوشهها عنوان کرد: از سال 87 تا کنون کار عاملین توسعه خوشه ورود به دل صنایع و واحدهای تولیدی بوده است که مستلزم دیدار نزدیک عاملین توسعه با صاحبان واحدهای تولیدی و بازدید از کارخانهها بوده تا مسائل و مشکلات واقعی را از زبان تولیدکنندگان بشنوند و به صورت یکپارچه و جمعبندی شده با قرار دادن این مشکلات و مسائل در یک الگوی علمی نتیجه و خروجی را مشخص کنند.
حدادی بررسیهای انجام شده در بحث ایجاد اشتغال در صنعت پلاستیک را اینگونه تشریح کرد: با شناساییها و بررسیهای صورت گرفته میتوان به مشکلات و گلوگاههای صنعتی دست یافت که این برای کمک گرفتن و جلب حمایت دولت و همچنین اقدام مؤثر تولیدکنندگان میتواند مفید باشد.
وی عنوان کرد: در صنعت پلاستکی مشکلات و گلوگاههای صنعتی به سه شاخه اصلی منتهی میشوند.
وی افزود: مشکل اول در حوزه تأمین مواد اولیه پایدار با قیمت مناسب است که باعث پویایی و فعالیت واحد تولیدی میشود.
حدادی تشریح کرد: هزینه مواد اولیه در زنجیره ارزش به طور متوسط 60 درصد از قیمت تمام شده کالا است که این نشان میدهد تغییرات و نوسانات قیمتی که در بازار مواد اولیه به وجود میآید میتواند در قیمت محصول نهایی تأثیر داشته باشد و در نتیجه توان رقابتی تولیدکننده داخلی را کاهش میدهد.
وی افزود: در تمام دنیا ایران را با نام نفت و گاز میشناسند و از آنجایی که خروجی نفت و گاز محصولات پتروشیمی است بنابر این به طور معمول انتظار میرود که تولیدکنندگان داخلی به مواد اولیه خوب با قیمت تمام شده پایینتری دسترسی داشته باشند اما در واقعیت چنین نیست و مواد اولیه در ایران به قیمت جهانی خریداری میشود و این در حالی است که ایران تولیدکننده مواد اولیه است.
وی شیوه تأمین در واحدهای تولیدی و صنایع کوچک را دارای اهمیت دانست و گفت: طبق تعریف بانک مرکزی واحد کوچک و متوسط برای تعداد کمتر از 50 نفر تعریف شده و بنابراین میتوان گفت که توان خریدی همانند آنچه در بورس و صنایع بزرگ رخ میدهد را ندارد یعنی در هر واحد خرید نمیتواند 11 تن را به صورت یکجا خرید کند و باید از واسطه یا شیوههای دیگری اقدام کند. بنابر این قیمت تمام شدهای که به واحد تولیدی کوچک میرسد ممکن است نسبت به واحد صنعتی بزرگ بیشتر باشد.
حدادی تشریح کرد: مطالبه ما از دولت اتخاذ تصمیمات درست در کنار حمایت مؤثر از صنایع کوچک است. به این صورت که برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط دولت تا کنون اقدام به اعطای وامهایی میکرده است که باعث میشوند تمامی داراییهای تولیدکننده در رهن بانک قرار گرفته که برای کمک گرفتن در مراحل بعدی با مشکلات عدیدهای مواجه میشوند.
عامل توسعه خوشه پلاستیک استان تهران گفت: مدلهایی که در چین و کشورهای توسعه یافته صنعتی برای حمایت از صنایع کوچک وجود دارند قابل بومیسازی در داخل کشور هستند و طبق این مدلها در این کشورها اگر تولیدکننده برای تأمین مواد اولیه کمک بخواهد، دولت برای مواد اولیه پول در اختیار تولیدکننده قرار داده و یا خود مواد اولیه را تهیه میکند.
وی شاخه دوم را مربوط به فرآیند اشتغال دانست و گفت: با توجه به اینکه اشتغال یک فرآیند است، باید تمام مؤلفههای کسب و کار در آن دیده شود و بنابراین محصولی تولید شود که مورد تقاضای مشتری باشد.
حدادی تصریح کرد: در واحدهای تولیدی کوچک و متوسط نباید همیشه پیکان هدف به سمت دولتهای مختلف باشد و نیاز است واحدهای تولیدی نیز به بازنگری در مدلهای تولیدی خود بپردازند و یکی از مشکلات عمده در فرآیند تولید این است که محصول ما مطابق با نیاز بازار نبوده و واحدی تحت عنوان طراحی تعریف نشده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات فعالین صنعت پلاستیک پیوند ایرانیان گفت: باید توجه داشت که واحد تولیدی کوچک توان ایجاد واحد طراحی و بستن قرارداد با کشورهای خارجی در زمینه ایجاد و آموزش در زمینه طراحیهای جدید را نداشته و مشکل عمده در صادرات محصولات همین عدم توانمندی در طراحی است.
وی افزود: برای ایجاد اشتغال باید گلوگاهها را شناسایی کرده و مرکز طراحی برای ایجاد محصولات جدید ارائه دهیم چراکه اگر محصول جدید نداشته باشیم توان رقابتی نخواهیم داشت.
حدادی درباره فروش داخلی و صادرات در صنایع کوچک و متوسط در داخل کشور گفت: در زنجیره تولید کشور تولیدکنندگان کوچک محصولات خود را از طریق دلالها یا واسطهها به فروش میرسانند که باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل پرداختهای دیرهنگام توسط دلالها میشود که در بهترین حالت 6 ماهه است و این به خودی خود منجر به ایجاد مشکلاتی در خریدهای بعدی مواد اولیه و تولید میشود.
وی افزود: تا کنون شبکهها و کنسرسیومهای فروش ایجاد نشده و فروشگاهها ملزم به ارائه محصولات داخلی به جای محصولات چینی نبودهاند و این باعث افت و نابودی تولید داخل میشود.
حدادی عنوان کرد: در حوزه صادرات لوازم خانگی استان تهران بازارهای منطقهای خوبی داشتهایم که این مساله از صادرات محصولات در سال گذشته به کشور عراق و تمایل کشورهای اروپایی به وارد کردن محصولات ایرانی در چند وقت اخیر ناشی میشود.
وی صادرات را دارای مؤلفههای بسیاری معرفی کرده و گفت: باید توجه داشت که واحدهای تولیدی کوچک توانایی ایجاد واحد طراحی، صادرات بینالملل و بازرگانی خارجی را ندارند و نباید انتظار داشت که تمامی تخصصها در حوزههای مختلف را داشته باشند.
حدادی گفت: در کشورهای پیشرفته شرکتهایی تحت عنوان شرکت مدیریت صادراتی وجود دارد که به نمایندگی از چند واحد تولیدی و صنایع کوچک، حوزههای تخصصی مختلفی را در صادرات و ایجاد بازار برای محصولات این شرکتها را در کشورهای دیگر انجام میدهد.
مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات فعالین صنعت پلاستیک پیوند ایرانیان افزود: از سال 87 تا کنون خوشههایی در حوزههای مختلف همچون ساختمان، مبلمان، تجهیزات پزشکی، طلا و جواهر، سنگ، کیف و کفش و سایر صنایع ایجاد شده و بنابر این مسیر مشخصی برای افراد علاقهمند وجود دارد.
وی گفت: اشتغال و بدنه تولید نمیتواند منتظر بروکراسی موجود در بدنه صنعت باشد و باید بدانیم سازمان توسعه تجارت در ایران و رایزنهای بازرگانی در خارج از کشور برای ایجاد بازار محصولات داخلی در خارج از کشور چه خدماتی میتوانند داشته باشند.
حدادی افزود: در یک سال گذشته 150 واحد تولیدی تخصصی در استان تهران داشتهایم که اشتغال در این واحدها از 2350 به 2395 ارتقاء یافته و این در حالی است که ظرفیت بالاتری برای ایجاد اشتغال در این صنایع وجود دارد و باید در نظر داشت که در این مدت واحدهایی نیز خارج شدهاند.
انتهای پیام/