کاهش خدمات فرودگاه‌‌ها به ایرلاین‌های بدحساب و معرفی خوش‌حساب‌ها‌/ کوتاهی برخی ایرلاین‌ها در ‌‌ارتقاء خدمات با وجود آزادسازی نرخ‌ها‌

سرپرست دفتر حقوقی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با قدردانی از خوش‌حسابی برخی شرکت‌های هواپیمایی در پرداخت به‌موقع بدهی خود، از کوتاهی برخی ایرلاین‌ها در ‌‌افزایش خدمات پس از آزادسازی نرخ‌ها‌ گله کرد و گفت: خدمات‌دهی به ایرلاین‌های بدحساب کم می‌شود.
  • دوشنبه 27 دی 1395 ساعت 9:58

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، معصومه ابراهیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق قانون، شرکت‎های هواپیمایی در قبال خدماتی که از شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران دریافت می‎کنند ملزم به پرداخت وجوهی به این شرکت هستند تا با تأمین مالی کافی، زمینه ایجاد و بهبود امکانات، خدمات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص، در جهت حفظ ایمنی پروازها فراهم شود.

وی تأکید کرد: منافع حاصل از این تمهیدات نصیب خود شرکت‎های هواپیمایی و مسافران که مشتری آنها هستند، خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: برخی از شرکت‎های هواپیمایی از انجام این تکلیف قانونی کوتاهی می‌کنند، البته طبق آخرین بررسی‎هایی که از شرکت‎های هواپیمایی داخلی انجام داده‎ایم مشخص شده است که چهار شرکت هواپیمایی کیش‌ایر، قشم‌ایر، معراج و پویا از نظر مالی عملکرد قابل قبولی داشته و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده‎اند.

وی اضافه کرد: در این راستا ما نیز تلاش می‌کنیم با تعامل بیشتر و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر این رفتار آنها را پاسخ گوییم و در مقابل در مورد ارائه خدمت به شرکت‎های هواپیمایی که در پرداخت بدهی‎های خود تعلل می‌کنند نیز تجدید نظر خواهیم کرد و براساس قوانین و مقررات مربوطه از جمله دستورالعمل مصوب شورای عالی هواپیمایی کشوری از اقدامات محدودکننده بهره خواهیم گرفت.

سرپرست دفتر حقوقی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه شرکت‎های هواپیمایی بدهکار باید در مهلت تعیین شده بدهی خود را تسویه کنند، گفت: شرکت‎های هواپیمایی خوش‌حساب با این کار منابع مالی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران را برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر افزایش خواهند داد و در مقابل با دریافت خدمات مورد نیاز، می‎توانند درآمد خود را افزایش دهند، این به نفع خود آنها است و در واقع هر دو طرف از این امر منتفع خواهند شد.

ابراهیمی در مورد عواقب عدم انجام تعهدات مالی شرکت‎های هواپیمایی در حفظ ایمنی پروازها گفت: ‌با وجود مشکلات مالی در شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی، کارشناسان و متخصصان شرکت فرودگاه‌ها،‌ با دل و جان برای حفظ ایمنی پروازها تلاش کرده‎اند و با کمترین امکانات موجود نگذاشته‎اند کوچکترین خدشه‎ای در ایمنی پروازها به وجود آید، اما کمبود منابع مالی می‌تواند بر تأمین تجهیزات و امکانات گران قیمت مورد نیاز و به تبعیت از آن بر روی ایمنی پروازها تأثیر منفی بگذارد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر شرکت‎های هواپیمایی نباید تصور کنند که اگر تاکنون این خدمات با وجود بدهی‎ها و عدم انجام تکالیف قانونی‎شان به آنها ارائه شده است، از این پس هم شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران تحت هر شرایطی چنین خدماتی را به آنها ارائه خواهد کرد.

سرپرست دفتر حقوقی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران‌ در مورد معوقات ایرلاین‎ها گفت: این معوقات مربوط به سال‎های گذشته و به‌ویژه از سال 91 به بعد است؛ در سال 1390، مجلس قانونی را تصویب کرد که شرکت‎های هواپیمایی را مکلف می‎کرد تا بلافاصله پس از هر پرواز، وجوه موضوع آن قانون را اخذ و به حساب شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران واریز کنند که متأسفانه عملکرد شرکت‎ها در این زمینه راضی‎کننده نبوده است.

وی ادامه داد: همچنین براساس مقررات بین‎المللی سازمان هواپیمایی کشوری از جمله کنوانسیون شیکاگو 1944 که ایران هم به آن پیوسته و متعهد به رعایت مفاد آن است، کشورهای متعاهد باید در قبال ارائه خدمات فرودگاهی و هوانوردی، وجوهی را از استفاده‎کنندگان از خدمات مذکور دریافت می‎کنند و در همه کشورهای دنیا این مکانیسم باید اعمال ‌‎شود و شرکت‎های هواپیمایی به عنوان بزرگترین و مهمترین استفاده‎کنندگان از خدمات هوانوردی و فرودگاهی با انجام یک برنامه‎ریزی مبتنی بر اصول بازرگانی، به وظیفه خود در قبال اداره‎کنندگان فرودگاه‎ها و ارائه‎دهندگان خدمات هوانوردی عمل می‎کنند.

ابراهیمی در مورد پیگیری مطالبات معوقه توسط این شرکت گفت: ما مصمم هستیم که به تکالیف قانونی خودمان در دریافت مطالبات معوقه و بازگرداندن آن به بیت‎المال با جدیت بیشتری عمل کنیم و برای همین از سال 94 با پیگیری مستمر در این زمینه با اقدامات اداری و قضایی مختلف توانستیم این شرکت‎ها را در زمینه پرداخت معوقاتشان ملزم کنیم که جا دارد به نمایندگی از هیئت مدیره شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران از همه مسئولان و مراجعی که کمک بسیار زیادی در راه وصول حقوق بیت‎المال به ما کردند،‌ قدردانی کنم.

سرپرست دفتر حقوقی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در مورد میزان موفقیت شرکت در دریافت این معوقات و مقدار باقی مانده آن گفت: خوشبختانه با وصول بخشی از این بدهی‎های معوقه عملکرد مالی‎مان در سال 94 نسبت به سال قبل بهبود یافت و در سال جاری هم در وصول مطالباتمان نسبت به سال قبل رشد داشته‎ایم اما هنوز با توجه به میزان بدهی‌ها شرایط راضی کننده نیست.

ابراهیمی بیان کرد:‌ پس از آزادسازی نرخ تعرفه‎ها در قانون برنامه پنج ساله توسعه، متأسفانه هنوز هم برخی شرکت‎های هواپیمایی نه بر کیفیت خدمات خود افزوده‎اند و نه بدهی خود را پرداخت کرده‎اند‌.

وی افزود: تا پیش از اجرایی شدن آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی، نرخ این خدمات توسط شورای عالی هواپیمایی کشوری تصویب و ابلاغ می‎شد و به همین دلیل مدیران عامل شرکت‎های هواپیمایی در جلسات مختلف تأکید می‎کردند که با آزادسازی نرخ تعرفه‎ها، هم خدمات بهتری ارائه خواهند داد و هم بدهی‎های خود را تسویه خواهند کرد؛ اما وقتی قیمت‎ها آزاد شد انتظار همه این بود که شاهد افزایش کیفیت خدمات و همچنین پرداخت بدهی‎ها باشیم که متأسفانه برخی شرکت‎ها هیچ اقدام مثبتی در این دو زمینه انجام نداده‎اند و برخی از مردم که چندان با جزئیات امور آشنا نیستند و بین شرکت‎های هواپیمایی و فرودگاه‎ها، تفاوتی قائل نیستند این بی‎توجهی را منتسب به شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران بدانند.

وی اظهار داشت: متولیان شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوای ایران، بخش حمل و نقل هوایی را به عنوان جزئی از پیکره یکپارچه صنعت هوانوردی کشور متعلق به سرمایه ملی کشور می‎دانند و همه تلاششان این است که آسیبی به این بخش خدمت‎رسان وارد نشود، اما این تفکر و دیدگاه نباید موجب شود تا از انجام تکالیف قانونی و ضرورت برطرف شدن نقاط ضعف و آسیب‎رسان غافل شویم.

سرپرست دفتر حقوقی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: امیدوارم بخش حمل و نقل هوایی با درک بهتر شرایط موجود کمک کند زنجیره خدمت‎رسانی به مردم‌ روز به روز ارتقای کمی و کیفی یابد‌.

انتهای پیام/


ثبت نظر

ارسال