10 میلیارد یورو سرمایه گذاری در حوزه ریلی کشور و توسعه ترانزیت ریلی

مدیرکل امور بین الملل راه آهن گفت : در دوره برجام بیش از 10 میلیارد یورو سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی کشور ظرفیت سازی شده است.
  • سه شنبه 28 دی 1395 ساعت 15:5
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ عباس نظری گفت : مذاکره با شرکت های ایتالیایی برای سرمایه گذاری در چهار پروژه بزرگ ریلی کشور با بیش از 4 میلیارد یورو سرمایه گذاری ادامه دارد و برای ساخت خط ریلی قطارهای سریع السیر قم - اراک با این شرکت ها به توافق رسیده ایم و بزودی نهایی می شود.
مدیر کل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: با ایتالیایی ها برای ساخت مسیر قطار سریع السیر تهران - همدان هم مذاکره می کنیم و قرار است ایتالیایی ها در شهرهای اطراف تهران برای راه اندازی یک مرکز تست قطعات و ناوگان ریلی سرمایه گذاری کنند.

نظری گفت : 18 دوره آموزشی فنی و مهندسی مورد نیاز حوزه ریلی، همراه با انتقال دانش فنی با شرکت های ایتالیایی برگزار می شود و مجموع این سرمایه گذاری ها بیش از 4 میلیارد یورو خواهد بود.

وی اعلام کرد : قرارداد سرمایه گذاری یک شرکت چینی برای مسیر ریلی سریع السیر تهران - اصفهان به ارزش 2 میلیارد و 200 میلیون دلار امضا شده و این پروژه بزرگ ریلی در دست ساخت است.

نظری گفت : طرح برقی کردن مسیر تهران - مشهد به عنوان پر ترددترین مسیر ریلی کشور بسیار مهم است و قرارداد سرمایه گذاری یک میلیارد و 700 میلیون یورویی چینی ها در این مسیر در حال نهایی شدن است.

مسایل فنی و مهندسی برقی کردن مسیر تهران - مشهد به پایان رسیده و در حال حاضر اگزیم ( صادرات - واردات) بانک چین و بانک مرکزی کشورمان در حال بررسی مسایل مالی این پروژه ریلی است.

نظری افزود : با توجه به تصویب راه اندازی شرکت قطارهای حومه ای، مذاکرات ما با یک شرکت فرانسوی برای تردد بیش از 20 میلیون مسافر در اطراف کلانشهرها آغاز شده است تا با توسعه خطوط و تامین ناوگان مورد نیاز ریلی از این ظرفیت مهم در اطراف کلانشهرها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اعتبار 5 میلیارد یورویی دولت روسیه برای ایران پس از اجرایی شدن برجام گفت: برای بازسازی ، برقی کردن و ارتقا سرعت در مسیر ریلی گرمسار - اینچه برون در مرز ترکمنستان اقدام می کنیم که هزینه سرمایه گذاری آن یک میلیارد و 200 میلیون یورو برآورد شده است.

ظرفیت ترانزیت کالا دراین مسیر هم اکنون سالانه 3 میلیون تن است و با برقی شدن این مسیر ریلی ظرفیت ترانزیت کالا سالیانه به بیش از10 میلیون تن افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه شرکت های هندی نیز برای سرمایه گذاری در شبکه ریلی کشور اعلام آمادگی کرده اند، گفت: شرکت «ایرکون» هند درصدد است در ساخت مسیر ریلی چابهار - زاهدان بیش از 175 میلیون یورو سرمایه گذاری کند.

وی درباره اهمیت راه اندازی خط ریلی قزوین - رشت - آستارا در کریدور شمال - جنوب در غرب دریای خزر هم گفت: خط ریلی آستارا - آستارا تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و بسیاری از هزینه حمل کالا در این مسیر کاهش می یابد.

نظری با بیان اینکه سالیانه بیش از 50 هزار کامیون ایرانی برای حمل کالا از ایران به جمهوری آذربایجان سفر می کند، افزود: هر کامیون ترانزیت ایرانی که وارد خاک جمهوری آذربایجان می شود باید360 دلار عوارض به دولت این کشور پرداخت کند و این هزینه ترانزیت کالا را برای رانندگان ایرانی در این مسیر افزایش می دهد.
وی افزود: با بهره برداری از این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ظرفیت جابجایی کالا در این مسیر ، ترانزیت کالا بین ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو همسایه بیش از پیش تسهیل می شود.

مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: دولت جمهوری آذربایجان برای سرمایه گذاری در این مسیر به میزان بیش از 500 میلیون دلار اعلام آمادگی کرده است و تقریبا با این سرمایه گذاری بخشی از هزینه های ساخت این مسیر ریلی تامین خواهد شد.
توسعه خطوط ریلی و اتصال آن به کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: برای تحقق این استراتژی مهم با مقامات راه آهن ترکیه در حال مذاکرات مقدماتی هستیم تا یک خط ریلی از مرز بازرگان به کشور ترکیه متصل شود.
همچنین قرار است در جنوب نیز خط ریلی ایران از طریق مرز شلمچه به خط آهن بصره در کشور عراق متصل شود.
نظری با اشاره به اولویت راه آهن برای اتصال شبکه ریلی ایران به افعانستان یادآور شد: برای تحقق این هدف خط آهن ایران تا خواف به بهره برداری رسید و پیمانکار ایرانی احداث خط آهن خواف تا هرات را در دست ساخت دارد تا ترانزیت کالا به وسیله قطار بین ایران و افغانستان توسعه یابد.
نظری گفت : توسعه راه ابریشم ریلی بین ایران، افغانستان، تاجیکستان، قیرقیزستان و چین به طول بیش از یک هزار و 800 کیلومتر نیز مهم است و منافع زیادی را نصیب کشورهای این مسیر خواهد کرد.

ساخت راه ابریشم ریلی در میان این پنج کشور بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز دارد که می تواند مسیر چین را به اروپا 2 هزار کیلومتر کوتاه
کند.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی ؛ مدیر کل اموربین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران راه اندازی دفتر منطقه ای خاورمیانه اتحادیه راه آهن های جهان « UIC » را از دیگر دستاوردهای مهم راه آهن در حوزه ریلی بیان کرد و گفت: مقر اصلی این اتحادیه در پاریس و در منطقه خاورمیانه در تهران است و هم اکنون نمایندگان 9 کشور ترکیه، عربستان، امارات، سوریه، عراق، اردن، قطر، افغانستان و عمان در این دفتر منطقه ای حضوری فعال دارند.

ثبت نظر

ارسال