به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و مسئولان بنیاد مستضعفان به عنوان شریک دولت در پروژه آزاد راه تهران شمال امروز از این طرح بازدید کردند.
خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت : طرح آزادراه تهران - شمال از نظر عملیات اجرایی منحصر بفرد و منبتکاری مهندسی محسوب میشود.
وی گفت : بلندترین پل و تونل کشور در آزادراه تهران - شمال ساخته می شود و روسازیهای بتنی با حجم انبوه انجام می گیرد و قرار است آزادراه تهران- شمال غیر از قطعه 4 که تکمیل شده است، روسازی بتنی شود.
خادمی با بیان اینکه قطعه اول آزادراه تهران شمال 32 کیلومتر طول دارد ، گفت : در این قطعه 39 دهنه تونل ساخته می شود که 700 متر حفاری تونل باقی مانده است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به ورود دستگاه روسازی بتنی به پروژه گفت: در تونل بلند تالون ، روسازی بتنی آغاز شده است.
وی درباره قطعه اول آزادراه تهران - شمال گفت : وجود روستاهای مختلف در حاشیه این آزادراه موجب شده است به منظور حفظ آسایش ساکنان ، کارها به کندی انجام گیرد ضمن آنکه البرز به عنوان رشته کوه جوان ریزشهای فراوانی دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تاکید کرد: قرار بود در بهار 1396 قطعه اول آزادراه تهران- شمال تکمیل شود که به علت وجود مشکلات باید بازتعریفی در زمانبندی پروژه داشته باشیم.
خادمی با بیان اینکه قطعه اول آزادراه تهران- شمال تا پایان سال 93 و در 19 سال فقط 34 درصد پیشرفت کرده است ، گفت : در دو سال اخیر تحول جدی دیده می شود.
وی کل پیشرفت قطعه اول را 76 درصد عنوان کرد و گفت: حدود 24 درصد دیگر از این پروژه باقی مانده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در حال حاضر 6 پیمانکار ایرانی در قطعه یک آزادراه تهران- شمال فعالیت میکنند و عملیات اجرایی پیمانکار چینی نیز محدود شده است.
وی درباره اینکه آیا این مسیر آزادراهی در بهار 95 زیر بار عبور میرود ، گفت : باید ایمنی کامل در مسیر فراهم شود تا مردم بدون دغدغه از قطعه یک عبور کنند و برنامهای برای افتتاح زودهنگام قطعه اول نداریم.
خادمی اعلام کرد : در حال حاضر 133 جبهه کاری و 2400 نفر به صورت مستقیم در قطعه اول آزادراه تهران- شمال فعالیت میکنند.
وی هزینه اجرای قطعه اول آزادراه تهران- شمال از امروز تا روز افتتاح را 500 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: این رقم از سوی دولت و شریک دولت (بنیاد) به صورت مشارکتی در قالب اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی تامین میشود.
خادمی درباره قطعه دوم آزادراه تهران شمال هم گفت : در این قطعه همه مناقصات برگزار شده است و 4 پیمانکار پروژه را برعهده گرفتند که بخشی از آنها تجهیز کارگاه را نیز آغاز کردهاند.
تونل البرز به طول 6.5 کیلومتر در قطعه دو در حال احداث است و 16 کیلومتر دیگر از قطعه دو به 4 پیمانکار واگذار شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هزینه تکمیل قطعه دوم آزادراه تهران- شمال را 2 هزار میلیارد تومان براورد کرد.
وی در مورد قطعه سوم آزاد راه تهران- شمال گفت: این مسیر در بازتعریفی جدید از 47 کیلومتر به 50 کیلومتر افزایش یافت ، شیبها در قطعه سوم استاندارد میشود.
خادمی هزینه تکمیل قطعه سوم آزادراه تهران- شمال را هم 4 هزار میلیارد تومان براورد کرد.
وی گفت : هزینه اجرای کل آزادراه تهران- شمال به صورت مشارکتی توسط دولت و بنیاد در قالب «50-50» تامین میشود و بنیاد پرداخت بموقع دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: شرکت ساخت برای تملک اراضی حدود 300 میلیارد تومان نقدینگی در کل پروژهها نیاز دارد.