علیرضا بحیرایی - کارشناس صنعت هوانوردی - در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به شرایطی که صنعت هوایی ایران در طول سالهای گذشته با آن رو به رو بوده اظهار کرد: حمل و نقل هوایی ایران از سالها پیش به عنوان یکی از بخشهای توسعه یافته و قدرتمند کشور فعالیت خود را آغاز کرد و در این بین ایران ایر توانست با خرید تعدادی از هواپیماهای مدرن آن دوران خیلی زود نام خود را در فهرست شرکتهای هوایی بزرگ منطقه و جهان مطرح کند.
او ادامه داد: این شرایط اما با توجه به آغاز تحریمهای گسترده علیه صنعت هوایی ایران متوقف شد و در نتیجه نه تنها ما بخش قابل توجهی از جایگاه خود در عرصههای بین المللی را از دست دادیم که حتی شرایط برای فعالیت متخصصان ایرانی نیز بسیار محدود شد.
این کارشناس به تعداد بالای خلبانان ایرانی که شرایط برای اشتغال آنها فراهم نبوده اشاره کرد و گفت: در شرایطی که نیروهای متخصص ما توانستهاند پس از سالها تلاش خود را به درجهای از تخصص برسانند که توان آنها در سطح بین المللی مورد تایید قرار گیرد، با توجه به محدودیت موجود در ناو گان ایران و البته نبود امکان برای تغییر در آن تعداد زیادی از خلبانان و متخصصان این عرصه یا امکان کار پیدا نکردند یا مجبور شدند با شرکتهای خارجی همکاری کنند.
بحیرایی افزود: در گزارشهای جهانی میبینیم که بسیاری از خلبانان ایرانی نخستین پروازهای مدرنترین هواپیماها یا حتی دشوارترین پروازها را بدون هیچ مشکلی انجام میدهند و این به معنای توان بالای نیروی انسانی داخلی است. در کنار آن تلاش برای حفظ صنعت در سالهای سخت تحریم نشان از آن دارد که کارشناسان ایرانی با توان بالای خود حمل و نقل هوایی را سر پا نگه داشتهاند.
وی با اشاره به امیدهای به وجود آمده پس از اجرایی شدن توافق هستهای تاکید کرد: در صورتی که سنگ اندازیهای سیاسی کنار رود و اما امکان نوسازی ناوگان و خرید تجهیزات جدید فراهم شود، ایران توانایی آن را خواهد داشت که از یک سو جایگاه از دست رفته خود را باز پس گیرد که این امر به معنی صرفه جویی چند میلیارد دلاری سالانه در خرید بلیت از شرکتهای هوایی خارجی است و از سوی دیگر امکان برای فعال شدن خلبانان و دیگر متخصصان صنعت هوایی فراهم خواهد شد.