کتاب «رویای نیمه شب» به تقویت مبانی اعتقادی شیعه کمک می کند

تهران- ایرنا- یک کارشناس و منتقد مذهبی می گوید درکتاب «رویای نیمه شب» اصل بر تقریب مذاهب نیست زیرا بنای این کتاب تقویت مبانی اعتقادی تشیع است.
  • دوشنبه 3 آبان 1395 ساعت 19:21
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از مرکز تبادل کتاب، در مراسم بازنمایی کتاب «رویای نیمه شب» به قلم مظفر سالاری در ابتدا کلیپی از اولین نشست «کتابنوش» مربوط به کتاب «ماه به روایت آه» نوشته ابوالفضل زرویی نصرآباد پخش شد.
در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمدرضا زائری گفت: با وجود اینکه گفته می شود این کتاب برای تقریب مذاهب و سیاست نوشته شده به گمان من کتاب تبیین کرامتی از کرامات امام زمان (ع) است و می خواهد مخاطب را نسبت به حضور آن حضرت متوجه کند.
وی اضافه کرد: در این کتاب قرار نیست موضوع تقریب مذاهب اصل باشد و اگر با این پیش فرض نگاه کنیم شاید در پایان رضایت کامل نداشته باشیم؛ زیرا بنای این کتاب تقویت مبانی اعتقادی تشیع است.
مدیر مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر تاکید کرد: خواننده با خواندن این کتاب شخصیت آزاردهنده ای را نمی بیند و شخصیت های اصلی کتاب نیز که اهل تسنن و تشیع هستند؛ در پایان نگاه مثبتی برای همراهی و همزیستی دارند.
به گفته زائری این کتاب اقتضائات روز را دربر می گیرد و با فرض وارد بودن اشکالاتی در جزئیات این رمان و نقدهایی درباره خطوط فرعی داستان خط اصلی آن لطمه ای نمی خورد.
وی تصریح کرد: رویای نیمه شب در تبیین رابطه پیروان با حضرت مهدی (ع) در زمان غیبت تا حدی موفق بوده است و رابطه پیروان امام عصر با پیروان سایر مذاهب را مطرح کرده و در قالب این رابطه ابهامات دینی موجود را به خوبی پاسخ داده است.
زائری یادآور شد: وقتی از تقریب مذاهب صحبت می کنیم مانند برخی از منتقدان این اثر فکر می کنیم قرار است به هم دروغ گفته یا دچار نفاق شویم؛ اما همین امروز در دنیای پیرامون ما داعش، القاعده و تکفیری ها را می بینیم که تساهل و تسامح با آنها جایز نیست.
وی گفت: نویسنده در این کتاب نشان می دهد ریشه اختلافات سیاسی است و نه اعتقادی و از نگاه من کتاب به هدف نگارنده دست یافته است.
زائری در مورد جایگاه تشرف در مهدویت که در این کتاب به آن اشاره شده تصریح کرد: چند وقت قبل سیدحسن نصرالله درباره موضوع تشرفات آیت الله العظمی بهجت موارد خوبی را مطرح کردند و در کتاب هم به درستی و ظرافت این موضوع مطرح شده است.
وی تبیین کرد: قرار نیست امام عصر (ع) در همه موضوعات شیعیان یا مردم وارد شوند؛ بلکه زندگی به روال طبیعی پیش می رود و اگر گاهی بارقه ای از وجود خود را می نمایانند و کرامت و تشرفی هست برای این است که این موضوع زنده بماند.
نویسنده کتاب «حجاب بی حجاب» ادامه داد: در سال های اخیر همانقدر که باب خرافات باز شد؛ از طرف دیگر نگاه مادی و ابزاری ترویج شد که باید در باورها هر دو جنبه زندگی مادی و معنوی را در نظر گرفت.
وی خاطرنشان کرد: با اینکه گفته شود کتاب رویای نیمه شب عامه پسند است موافق نیستم زیرا کتاب با ظرافت و دقت برخی مبانی معرفتی را به خوبی تبیین می کند و از آنجا که از آغاز کار برای نوجوانان شروع به نگارش شده سپس در میانه راه برای بزرگسالان پیش رفته کتاب کاملی است.
نویسنده کتاب «اعترافات» یادآور شد: نویسنده بیشتر از اینکه بخواهد با تعمق و شخصبت پردازی ها حجم کتاب را افزایش داده و با انگیزه سازی مخاطب را نگه دارد بیشتر به هدف کتاب متمرکز شده است.

***
مهدی کاموس نیز در ادامه این نشست گفت: رمان دینی در دهه 40 خورشیدی با محمود حکیمی آغاز می شود و پس از انقلاب قوت بیشتری می گیرد. بیشترین تولید آثار ادبیات دینی در سال های پایانی دهه 70 با نویسندگانی چون سیدمهدی شجاعی، محمدرضا سرشار، علی موذنی و کاظم مزینانی بوده است. این اتفاق در نیمه دوم دهه 80 به دلیل سیاستگذاری در کشور و اقتصاد نشر دچار افت می شود.
مدیر کل دفتر مطالعات سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در سال 91 بحثی میان کارشناسان مطرح شد مبنی بر اینکه ما دیگر به آثار یکه و اصلی دینی در زمینه رمان نیاز نداریم و مسائل روز می طلبد تا رمان های دینی تخیلی مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
کاموس اضافه کرد: بر این مبنا برخی رمان های دینی یک دین نازل عامیانه مملو از مواردی چون سحر، جادو، خرافه و ...را ترویج می کردند، منتشر شدند اما رویای نیمه شب تابستان با اینکه عامه پسند است مطابق دین رسمی جامعه است.
نویسنده کتاب «مبانی ادبیات کودکان و نوجوانان» تصریح کرد: رویای نیمه شب از درون مایه های سیاست، عشق، تشرفات، توسل، رویای صادقه و اعتقادات قلبی شکل گرفته و نوعی از رمان دینی است که به رغم عامه پسند بودن موافق ساختار رسمی دین است.
وی گفت: زن، عشق و قصه محوری، همچنین پایان قابل پیش بینی به روایت داستان کمک کرده اما ادبیات دینی که تعریف درست آن پذیرش تفکر وحیانی است در این کتاب دیده می شود.
نویسنده کتاب «سقوط آلبر کامو» افزود: اگر نقد متن محور انجام دهیم این رمان بیشتر مباحث اعتقادی را روی مباحث سیاسی بار کرده است و اگر نقد ما خواننده محور باشد برداشت آزاد است.
وی یادآور شد: این رمان به مرز رمان های «طرح و اندیشه» نزدیک شده ولی اینکه وارد آن حوزه نمی شود موفقیت محسوب می شود.
کاموسی خاطرنشان کرد: این رمان طرح یک مساله دینی با الگوی عاشقانه و عامه پسند است که در بعضی فرازها مثل تحول سریع شخصیت های بد داستان برای عامه پسند شدن رمان لطمه خورده است و نویسنده می توانست با اضافه کردن چند فصل دیگر و تحول تدریجی رمان را باورپذیرتر کند.
در پایان این بازنمایی کلیپی که چندی پیش بر اساس رمان رویای نیمه شب ساخته و در تلویزیون و فضای مجازی پخش شد، برای حضار به نمایش درآمد.
رمان رویای نیمه شب نوشته مظفر سالاری داستان عشق یک پسر شیعه به دختری از اهل تسنن است که با عشق دختر حاکم به همان پسر، دچار فراز و فرودهایی می شود و در واقع در بطن این داستان در باره نقش امام عصر (ع) در زندگی شیعیان برهه ای از تاریخ است که حاکمیت به آنها ظلم کرده و در آن به پیرنگ های فرعی از جمله تقریب مذاهب نیز پرداخته شده است.
نشست های نقد، رونمایی و بازنمایی کتاب با عنوان کتابنوش هر دو هفته یکبار توسط کانون اندیشه جوان سازمان تبلیغات اسلامی در مرکز تبادل کتاب برگزار می شود.
فراهنگ**9157**3079**خبرنگار: علی اسدی**دریافت کننده: منصوره شوشتری**

ثبت نظر

ارسال