به گزارش بولتن نیوز، مرضیه شاهدایی در نشست خبری افزود:
سرمایه گذاران حوزه پتروشیمی دوست دارند بدون درد سر هر تضمینی را از شرکت
ملی صنایع پتروشیمی دریافت کنند وقتی این چنین نمی شود می گویند پتروشیمی
همکاری نمی کند و کارشکنی می کند.
وی
با بیان اینکه واقعیت اینگونه نیست گفت: نمی توانم اولویت را به هر طرحی
که هر چیزی را تعریف می کند بدهم، سرمایه گذاران هم طرح هایی را در هر
منطقه ای در دست گرفتند و طوری برای خود اولویت بندی کردند که اول طرح اولی
را اجرا و با درآمد آن طرح دوم و طرح های بعدی را اجرا کنند.
شاهدایی
با اشاره به اینکه این گونه اجرای طرح ها، همه ظرفیت های کشور را معطل نگه
داشته است افزود: سرمایه گذاران دیگری این زمین و مجوز را لازم دارند در
حالیکه ما دیگر زمین آماده برای واگذاری نداریم از این رو طرح هایی از این
دست را باید از اولویت خارج کرد که برخی از این طرح های غیراقتصادی مانند
طرح های اوره و آمونیاک را از اولویت خارج کردیم زیرا با بررسی های انجام
شده، 5 سال آینده برای دو صنعت اوره و آمونیاک صنعت خوبی نیست.
وی
در پاسخ به این پرسش که چرا برای طرح های دارای سرمایه گذار و ضمانت های
لازم، معرفی نامه صادر نمی کنید گفت: صرف معرفی دادن تعهد آور نیست اما در
نامه ای که برای طرح می فرستند از ما می خواهند اولویت طرح را تایید کنیم
که تعهد آور است ضمن اینکه می خواهند از نامه ای که صنعت پتروشیمی می دهد
تضمین دولتی بگیرند اگر آن طور که ادعا می کنند واحدی سرمایه گذار و بانک
عامل دارد که تضمین طرح را بر عهده می گیرد چه نیازی به تضمین پتروشیمی
دارند؟
معاون
وزیر نفت ادامه داد: اولویت بندی طرح های پتروشیمی را در سطح کلان کشور
انجام می دهند اما از پتروشیمی شروع می شود من هم وقتی تشخیص دادم طرح در
اولویت نیست نمی توانم نامه اولویت دار بودن طرح را صادر کنم.
شاهدایی
درباره شکایت واحدهای پایین دستی پتروشیمی از گران فروشی مواد پی وی سی در
داخل با وجود ارزان فروشی آن در خارج از کشور گفت: شکایت هایی که از تخلف
واحدهای پتروشیمی به شرکت صنایع ملی پتروشیمی برسد در بخش حمایت از صنایع
پایین دستی پتروشیمی بررسی می شود ضمن اینکه در شورای رقابت حضور و با بورس
کالا ارتباط مستقیم داریم و قیمت پایه مواد پتروشیمی را در بورس، شرکت ملی
صنایع پتروشیمی تعیین می کند.
وی
افزود: اگر کارشکنی هایی مانند نگه داشتن محصول در انبار و دیر عرضه کردن
برای گران فروشی از سوی برخی واحدها انجام شود با سیاست گذاری ها، بازار را
تنظیم می کنیم.
محتشمی
پور مدیر بخش حمایت از واحدهای پایین دستی پتروشیمی هم در این باره گفت:
اینکه گفته شده یکی از شرکت های پتروشیمی محصولی را پایین تر از قیمت بازار
داخلی به ترکیه فروخته است نیاز به اسناد دارد و اگر اسنادی در این باره
وجود دارد می توانیم مبنای محاسبه قیمت پایه را عوض کنیم.
وی
با تایید تغییر قیمت ارز مبادله ای به ارز آزاد در زمان بحران واردات پی
وی سی برای این محصول گفت: زمانی که کمبود پی وی سی در کشور وجود داشت قیمت
ارز پایه تغییر کرد که البته این تصمیم در وزارت صنعت گرفته و بعدها هم
اصلاح شد در حیطه مسئولیت و اختیار وزارت نفت نبود.
معاون
وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون اجرای 25 طرح جدید با سرمایهگذاری 50
میلیارد دلار از مهمترین برنامههای اولویتدار توسعه صنعت پتروشیمی در
قالب اجرای برنامه ششم توسعه است، گفت: در کنار تعیین اولویت های جدید،
توسعه صنایع پتروشیمی در سواحل جنوبی کشور همچون بندر چابهار، قشم، لاوان،
عسلویه به دلیل در اختیار داشتن خوراک و نزدیک به آب دریا از دیگر برنامه
های اولویت توسعه صنعت پتروشیمی است.
شاهدایی
با تاکید بر اینکه برخلاف عربستان سعودی و قطر که خوراک متنوع نفت خام و
گاز طبیعی برای توسعه پتروشیمی در اختیار ندارند، گفت: ایران یکی از معدود
کشورهای جهان است که از تمامی خوراک های مایع و گاز برای توسعه صنعت
پتروشیمی برخوردار است.
معاون
وزیر نفت با تاکید بر اینکه تا پایان امسال طرح MEG مروارید، فاز دوم
پتروشیمی کاویان، طرح توسعه پتروشیمی کارون، کردستان، واحد تخت جمشید پارس
عسلویه، فاز توسعه سوم پتروشیمی پردیس، پلی استایرن انتخاب و بخش هایی از
خط لوله اتیلن غرب به بهره برداری و تولید محصول می رسند، گفت: پیش بینی می
شود از سال آینده مجتمع پتروشیمی متانول کاوه، فاز اول پتروشیمی بوشهر،
فاز اول پتروشیمی دماوند، پتروشیمی مرجان و واحد اتیلن پتروشیمی ایلام به
بهره برداری برسد.
شاهدایی
افزود: در مجموع امسال حدود 8 و نیم میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی
ایران افزوده می شود، ضمن اینکه سال آینده هم در صورت بهرهبرداری از طرح
های جدید پتروشیمیایی حدود 5 میلیون تن ظرفیت جدید در صنعت پتروشیمی در
مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.
معاون
وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسشی در این باره که از ابتدای فعالیت دولت
یازدهم تا کنون چند مجوز برای ساخت طرح های جدید پتروشیمی صادر شده که
عملیات اجرایی آنها آغاز شده است، گفت: تمامی مجوزهای جدید برای توسعه صنعت
پتروشیمی بر پایه قیمت گاز طبیعی صادر شده و متناسب با اهداف و چشم
اندازها اولویت های توسعه پتروشیمی تعریف و مجوزها مطابق با آن صادر شده
است.
شاهدایی
با اشاره به ورود به دوران پسابرجام و شروع مذاکرات با شرکتهای بزرگ بین
المللی به منظور دریافت دانش فنی، جذب سرمایه و انتقال فناوری افزود: در
مجموع پیش بینی می کنیم در صورت دریافت دانش فنی، روند توسعه صنعت پتروشیمی
در قالب اجرای برنامه ششم توسعه شتاب بگیرد.
توتال 2 پتروشیمی در ایران میسازد
شاهدائی
در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر تعیین قیمت منطقه ای برای فروش خوراک اتان
به صنایع پتروشیمی داخلی گفت: قیمت گذاری اتان در مقایسه با متان نباید بر
اساس ارزش حرارتی مقایسه و ارزیابی شود.
مدیرعامل
شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هم اکنون برای ساخت یک واحد تولید
اتیلن به حدود 900 میلیون دلار و احداث یک واحد تبدیل اتیلن به پروپیلن به
حدود یک و 2 دهم تا یک و نیم میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است، اضافه
کرد: تعیین قیمت 220 دلاری برای فروش خوراک اتان به صنایع پتروشیمی دارای
توجیه اقتصادی لازم است.
شاهدایی
افزود: برخلاف عربستان و قطر، شرکتهای پتروشیمی که در مناطق آزاد اقتصادی
و انرژی قرار گرفته اند معاف از مالیات برای صادرات محصولات پتروشیمی
هستند از این رو توسعه صنعت پتروشیمی با قیمت فعلی اتان منجر به حاشیه سود
25 تا 30 درصدی برای شرکتهای پتروشیمی خواهد شد.
وی
با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با شرکتهای شل انگلیس و توتال فرانسه
برای ساخت مجتمعهای پتروشیمی با تامین خوراک اتان 220 دلاری گفت: بر اساس
آخرین گفتگوهای انجام گرفته با توتال قرار است این شرکت فرانسوی دو واحد
اتان کراکر و پلی اتیلنی احداث کنند.
شاهدایی
درباره انصراف شرکتهای هندی از طرح احداث واحدهای اوره، آمونیاک و متانول
در بندر چابهار گفت: شرکت های هندی به دنبال خرید گاز 4 تا 5 سنتی به
عنوان خوراک برای توسعه پتروشیمی در بندر چابهار بودند که با این پیشنهاد
هندی ها مخالفت کردیم زیرا نمی توانیم برای توسعه پتروشیمی رای به ارزان
فروشی خوراک به هندیها بدهیم.
وی
همچنین گفت: در پی دنبال تصویب اساسنامه جدیدی هستیم که بر این اساس شرکت
ملی صنایع پتروشیمی از فعالیت تصدیگری به فعالیت حاکمیتی تبدیل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه این شرکت یک
سیاستگذار است و بر این اساس برنامهریزی کلان میکند، گفت: بر اساس،
اساسنامه جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی طرحها ازجانب بخش خصوصی اعلام
میشود و ما بر روی آن ارزیابی میکنیم و اگر
طرح
مورد تأیید بود در مرحله دوم سرمایهگذار را ارزیابی خواهیم کرد که آیا
توانایی اجرای این طرح را دارد یا خیر و در نهایت در صورتی که سرمایهگذار
مورد تایید قرار گرفت با وزارت نفت رایزنی میکنیم تا خوراک مورد نیاز طرح
را دریافت کنیم.
معاون
وزیر نفت با تأکید بر اینکه بر اساس اساسنامه جدید از صفر تا صد یک طرح
قبل از بهرهبرداری در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار میگیرد و پس
از آن به سرمایهگذار واگذار میشود، گفت:پس از واگذاری همواره طرح مورد
توجه شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد که اگر احیاناً سرمایهگذار
نتوانست تعهدات خود را به این طرح انجام دهد ابتدا با برگزاری جلسات و سپس
با تغییر سرمایهگذار اجازه نخواهیم داد منافع ملی و این ظرفیت از بین
برود.
شاهدایی
با اشاره به اینکه با مأموریت جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیگر
نمیتوانیم مثل سابق برای طرحها تضامینی را در نظر بگیریم، گفت: در حال
حاضر با اتفاقاتی که رخ داده است هلدینگها میتوانند خودشان فاینانس کنند
که خوشبختانه این کار اخیراً صورت گرفته است.
معاون
وزیر نفت با اشاره به حرف و حدیثهایی که اخیراً در مورد تعیین نرخ اتان
در بخش خصوصی مطرح شده است،گفت: قیمتگذاری خوراک ازجانب وزارت نفت صورت
میگیرد و نمایندگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تمام این جلسات حضور
داشتند و این ادعا که مطرح میشود حتی مسئولان پتروشیمی نیز در جریان
قیمتگذاری نرخ اتان نبودند، به طور کلی صحت ندارد.
شاهدایی
ادامه داد: اتان میتواند محصولات با ارزشی را تولید کند که هرگز متان
دارای چنین محصولات با ارزشی نیست بنابر این در اتان ارزش حرارتی هرگز مورد
بررسی قرار نخواهد گرفت.
وی با اشاره به مباحث مربوط به رگولاتوری گفت: به دنبال تشکیل سازمان
تنظیم و مقررات هستیم که این سازمان در بخش خوراک و صادرات تصمیمگیری
خواهد کرد زیرا نبود این سازمان موجب هرج و مرجهایی شده است.