افت شدید صادرات نفتی در ایران

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دوران اقتصاد نفتی در ایران رو به افول است و ما وارد عصر تولید صادرات غیرنفتی به عنوان یگانه راه نجات اقتصاد ایران از بن بست شدیم.
  • چهارشنبه 12 آبان 1395 ساعت 22:7
محمدرضا مودودی شامگاه چهارشنبه در مراسم تجلیل از از صادرکنندگان برتر و نمونه استان کرمانشاه که در محل اتاق بازرگانی استان برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد عاری از نفت آرزوی دیرینه همه فعالان اقتصادی است و لذا تکیه ما نباید به نفت باشد.

وی در ادامه اشاره‌ای به وضعیت صادرات غیرنفتی ایران در سال‌های دور کرد و افزود: در سال ۵۶ سهم صادرات غیرنفتی ما فقط ۴ درصد از کل صادرات کشور بود و این عدد در سال ۷۵ به ۲۰ درصد رسید و در سال گذشته رقم صادرات غیرنفتی ما۷۰ درصد شد و سهم نفت بشدت افت کرد.

مودودی با بیان اینکه دوران اقتصاد نفتی در ایران رو به افول است، گفت: ما وارد عصر تولید صادرات غیرنفتی به عنوان یگانه راه نجات اقتصاد ایران از بن بست تهدیدکننده شدیم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در دهه اول انقلاب مقیاس‌ها کوچک بود و نگاه‌ها در راستای خودکفایی بود که این مسئله سبب شد بنگاه‌های اقتصادی ما بنگاه‌هایی با نگاه صادراتی نباشند.

پیشرفت هر کشور مرهون رقابت است نه حمایت دولت

وی تولیدکنندگان را ولی نعمتان این کشور دانست و افزود: دولت تا چه زمانی باید از تولیدکننده و صادرکننده حمایت کند؛ در طول تاریخ پیشرفت هر کشور مرهون رقابت بوده نه حمایت و هر زمان حمایت کنیم شرکت‌های قدرتمند را تضعیف کردیم.

مودودی با اشاره به اینکه شرایط موجود در کشور نرمال نیست، تصریح کرد: صادرکننده ما تحت فشارهایی صادرات انجام می‌دهد و گلایه این فرآیند به خود ما است.

این مسئول با اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان کرمانشاه اظهار کرد: امروز محرومیت پارادایم ذهنی است و اصلا به معنای ماشین آلات و آهن و آجر و سیمان نیست، ما در عصر پساصنعتی هنوز به دنبال روش‌های سنتی برای رفع محرومیت هستیم.

وی با ادامه توضیحات گفت: نرم افزارها و مغزافزارها امروز تولید ثروت می‌کنند و در سبد صادراتی دنیا سهم کالا را بشدت کم می‌بینیم و خدمات و نرم افزارها بیشترین سهم در صادرات دنیا را دارد اما ما نیروی جوان و اقلیم خاص برای گردشگری و... داریم و بهره نمی‌بریم و فقط منتظر کارخانه‌ایم.

بازار عراق و افغانستان هدف صادرات ایران نیست و نباید ما را دچار انحراف و فریب کند

مودودی شعار امسال روز ملی صادرات را « تجارت کهن، بازار مدرن» عنوان کرد و افزود: اگر کشورهای همسایه رشد می‌کنند به این دلیل است که آن‌ها فرزندان نسل نفت نیستند اما ما نفت داریم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نگاه ۶۷ کشور در دنیا به راه ابریشمی است که از چین شروع می‌شود و به قلب آفریقا می‌رود اما بازار مدرن ما نفت است.

وی بیان کرد: عراق و افغانستانی که یکدفعه ظهور کردند و سبب اوج صادرات غیرنفتی ما شدند بازاری نیست که به عنوان بازار صادراتی به آن نگاه کنیم و نباید ما را دچار انحراف و فریب کند.

مودودی تصریح کرد: اگر ثبات سیاسی و امنیت به عراق و افغانستان برگردد و اگر برندهای قدرتمند جهانی همسایه دیوار به دیوار ما شوند اگر دولت هم از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت کند شرکت‌های غول پیکر چندملیتی پا به عرصه رقابت می‌گذارند.

ایجاد مرکز تجاری برای مبادلات تجاری و اقتصادی با عراق

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ۱۵ شرکت داریم که صادرات یک تریلیونی در دنیا را گذراندند و حریم امنی برای دنیا نیست.

وی توجه و برجسته کردن شرکت‌های توانمند و تخصصی صادراتی در راستای اقتصاد مقاومتی و توان رقابت را نیازمند ایجاد همگرایی و توان افزایی دانست و گفت: عراق در همسایگی ما قرار دارد و سوال من این است که چرا شهرها و استان‌های مرزی ما به عنوان پرچمداران تجارت به کشورهای هدف حضور پررنگی ندارند و عملا حرکت‌ها را نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه ایجاد مرکز تجاری برای مبادلات تجاری و اقتصادی با عراق در دستور کار قرار دارد، گفت: آموزش اصل مهمی است اما مطبوعات و اتاق متناسب با عمر ۱۰۰ ساله در این عرصه حضور جدی ندارند.

مودودی با اشاره به وقایع دوران انقلاب و جنگ تحمیلی و مهاجرت تجار باسابقه گفت: برای ترمیم این فضای از دست رفته برنامه ریزی مشخص نشده است.

وی توانمندسازی و بین المللی کردن شرکت‌ها و ایجاد شرکت‌های تخصصی را از وظایف مربوطه عنوان کرد و افزود: در بحث برندسازی از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم.

ثبت نظر

ارسال