...و طبیعی است که توجه بیشتر در بخش زیرساخت های گردشگری، بازارهای کمربندی، مراکز خرید بزرگ و ... می تواند سرمایه گذاری موفق و کم ریسکی باشد.
ولی چرا سرمایه گذارها وارد این عرصه نمی شوند؟ چرا زیرساخت های حمل و نقلی استان در این وضعیت واقعا عجیب و سطح پایین قرار دارند؟
این استان در دو بخش اشتغال آفرین و درآمدزای صنعت و خدمات، در پایین ترین رتبه های درآمدزایی کشور قرار دارد. بی دلیل نیست که تعداد کارگران و تکنسین های خراسان شمالی در پایتخت این قدر بالاست. سوال اینجاست که چرا در این باره، حتی در سالهای فوران دلار در کشور، قدم های مثبتی برداشته نشده است؟ آیا مشکل از نداشتن نگاه استراتژیک به مسائل توسعه ای استان و اولویت گذاری پروژه های نه چندان ماندگار است؟
اگر نخواهیم به سبک همیشه، همه مشکلات منطقه را بشماریم، شایسته است با نگاهی پروژه محور به موضوعات منطقه ای بنگریم و نگاه ایجابی داشته باشیم تا تحلیل مان از شرایط، صائب و معطوف به باز کردن گرهی از کلاف مشکلات باشد.
*** فرصتی برای همگرایی
به نظر می رسد پس از آزمون و خطاهای چند ساله، زمان همگرایی مسوولان سابق و فعلی فراهم شده و ضمنا توجه نسل امروز به مباحث توسعه بیش از پیش است. دلایل توسعه نیافتگی منطقه، تحلیل می شود و یکی از مهم ترین بحث های مردم در فضاهای حقیقی، مکتوب و مجازی بر این محور بنا شده است.
یکی از مهم ترین دلایلی که در این باب بیان می شود، تغییر مداوم و سریع استانداران، هماهنگ نبودن نمایندگان و استانداران و نداشتن مدیرانی در سطوح عالی و ارشد کشوری است.
به نظر می رسد که ان شاء الله دو مشکل اول، حل شده اند و امروز باید تلاش کرد تا از حداکثر ظرفیت استان درباره مشکل سوم استفاده کرد. در این جهت، مناسب است از ظرفیت های ویژه نمایندگان و مدیران عالی سابق استان بهره مند شویم و این خلاء را تا حدی پوشش دهیم. ایجاد تشکلی تحت عنوان «مجمع نمایندگان و مدیران عالی ادوار استان خراسان شمالی» می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات استان باشد؛ استانی که در آن طی سالهای گذشته، «همگرایی و هم افزایی» کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
*** مجمع نمایندگان و مدیران عالی ادوار
استانهای مختلف کشور از جمله خراسان رضوی، خوزستان، هرمزگان، دارای مجمع نمایندگان و مدیران ادوار هستند و نشستهای منظمی را با نمایندگان کنونیشان در مجلس و همچنین با استانداری و نهادهای دولتی برای غنیتر ساختن طرحهای احتمالی مرتبط با توسعه استانها و جذب اعتبارات ملی به سمت استانشان برگزار می کنند. شایسته است که در استان خراسان شمالی نیز این ظرفیت گردهم آید تا برای کمک به توسعه استان از آن استفاده کنیم. به دلایل متعددی این مجمع، می تواند و باید وارد میدان شود. طبیعتا ممکن است از سوی مسوولان فعلی، مقاومت هایی مقابل این طرح وجود داشته باشد که می توان با توجه به وجهه مشورتی این مجمع و پروژه محور بودن موضوعات، از نگرانی ها کاست و به محاسن فوق العاده این طرح تمرکز کرد. باید توجه داشت کنار هم قرار گرفتن اسامی چهره های خدمتگزار و توانمند، قدرت نرم ایجاد می کند. حضور نماینده های طیف های مختلف کنار هم، درس بزرگی است برای مدیران سطوح میانی که تعامل و رواداری در عرصه خدمت رسانی و استفاده از توانمندی های چهره های جناح های مختلف، چقدر در جهت توسعه منطقه ای موثر است. ضمن اینکه همکاری چهره های جناح های مختلف فکری و عملی، شائبه خطی و جناحی بودن عملکردها و تصمیم سازی ها و مشاوره ها را کمرنگ می کند و تصمیماتی به منفعت عمومی شهرستان و استان را در پی دارد.
باید به این طرح با دیدی کلان و بر اساس منافع استان نگریست تا از مواهبش بهره مند شویم. «مجمع نمایندگان و مدیران عالی ادوار استان» با توجه به سوابق اعضایش، قطعا تجارب خوبی در زمینه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین خواهد داشت و میتواند به ظرفیت خوبی برای ارائه همفکری و همکاری با نمایندگان کنونی مردم استان و همچنین با استانداری تبدیل شود. به دلیل حضور چهره هایی از طیف های مختلف، لزوم پرهیز از سیاسی شدن نیز در دستور کار قرار می گیرد تا این نشست ها به برگزاری جلسه و دورهم نشینی ختم نشود و در بهبود عملکرد و کارایی استانداری و نمایندگان خراسان شمالی حاضر در مجلس موثر واقع شود.
*** تعامل و ارتباط با وزارتخانه ها
همان طور که اشاره شد، خراسان شمالی در زمینه وجود نیروهای مدیریتی در سطح وزارتخانهها و سازمانهای مختلف شرایط خوبی ندارد. «مجمع نمایندگان و مدیران عالی ادوار» میتواند ضمن ایجاد همگرایی هر چه بیشتر میان مسوولان خراسان شمالی در دوره های گذشته، تجارب خود را در زمینه تعامل، همفکری و همکاری با وزارتخانههای مختلف و ایجاد بانک اطلاعاتی از مدیران خراسان شمالی فراهم آورد. مدیران سابق و نمایندگان مردم خراسان شمالی در دورههای مختلف از توان تخصصی و تاثیرگذاری اجتماعی خوبی در استان و در خارج از استان برخوردارند و باتوجه به عضویت در کارگروهها و کمیسیونهای تخصصی دوران خدمت شاان میتوانند تجارب ارزشمند خود را با نخبگان اجتماعی و سیاسی استان در میان گذارده و به روندپیشرفت خراسان شمالی کمک قابل توجهی کنند. ضرورت فعالیتهای کارشناسی، تعریف پروژههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در راستای توسعه مناطق استان و انعکاس آن به دستگاهها به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداری و استفاده از کارشناسان و صاحبنظران آن حوزه برای مشورت در جهت تدوین و بررسی هر طرح، مفید و کارساز خواهد بود.
نگاه به مدیران و نمایندگان به عنوان سرمایه در دسترس
برای هریک از نمایندگان استان طی سالهای گذشته، حداقل 4 سال سرمایه گذاری صورت گرفته و هریک از آنها در سطوح سیاست گذاری عمومی و تخصصی، کپسول تجربه اند. مدیران عالی استان نیز آزمون و خطاهایی کرده اند تا به این مرحله از پختگی و تجربه برسند. این مدیران سابق، احیانا در جست و جوی مدیرکلی و معاونت نیستند و از این حیث، در روند مدیریتی استان، اشکالی ایجاد نمی کنند. مطالبه به حق مردم، استفاده از این تجربیات و بهره برداری مناسب از این سرمایه گذاری چند ساله روی یک چهره منطقه ای است. برخی مدیران و نمایندگان در دوره خدمت خود، روی چند پروزه تخصصی تمرکز داشته اند. پی گیری پروژه هایی که تا میزان خوبی پیش رفتند و به دلیل پایان دوره مسوولیت رها شدند، از دیگر مواهب استفاده از تجربیات «مجمع نمایندگان و مدیران عالی ادوار» است. احیانا خود مدیران سابق و نماینده ها، طرح های توسعه ای را تا مراحل خوبی پیش برده اند و با توجه به شناخت دقیق شان از ابعاد طرح ها و همچنین فراغت از مسوولیت نمایندگی، فرصت تمرکز و پی گیری این پروژه ها را به بهترین شکل دارا هستند. ضمن اینکه ارتباطات مختلف و متنوع مدیران عالی سابق و نماینده های ادوار با مدیران و مسوولان و دست اندرکاران وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای مختلف در دوره های متفاوت، گستره وسیعی از قدرت چانه زنی و ارتباطات معطوف به باز کردن گره ها را برای استان ایجاد کرده است که حیف است از این ارتباطات، بهره مند نشویم.
*** نگاه کلان نگر و استراتژیک مدیران و نمایندگان سابق
حضور در حوزه قانونگذاری و اجرای قوانین جزو یگانه ترین تجربیات هر مدیری است؛ چند جانبه نگر ترین تجربه ها در سطوح مختلف خدمت رسانی به مردم از طریق آگاهی از ابعاد پیدا و پنهان طرح ها و لوایح مجلس و از میان جلسات علنی و غیرعلنی و ارائه گزارش های رسمی و محرمانه ایجاد می شود که این واقع گرایی و همه جانبه نگری در پی گیری طرح های توسعه ای منطقه ای قطعا موثر خواهد بود و از اتلاف انرژی، سرمایه و زمان جلوگیری می کند. از این حیث، مدیران و نمایندگان سابق می توانند یاران بسیار موثری برای مسوولان فعلی باشند.
*** فرصت را از دست ندهیم
با این اوصاف و با مرور نام های معتبری میان مدیران و نمایندگان استانی که هریک در سطوح مختلف قابلیت تاثیرگذاری دارند، می توان پروژه های استانی را فارغ از جناح و گروه و برمبنای منافع مردم تنظیم کرد و از توانمندی های این چهره ها به نفع توسعه استان بهره مند شد. نگاه شهرستان محور را کنار گذاشت و مطالبات مردم پاسخ داد. اگر کسانی در این زمینه کم کاری یا کم تحرکی داشته باشند، قطعا نگاه هوشیار و تیزبین مردم آنها را خواهد شناخت. این فرصتی است برای ادای دین مسوولان سابق به مردمی که پایشان ایستادند.
دانشجوی دوره دکتری سیاست گذاری انرژی
7184/1744 ** انتشاردهنده: علی اصغرافتاده