بدینترتیب در پی طی شدن آخرین گام که رأی مثبت شرکت راهآهن جمهوری اسلامی به تهاتر املاک حاشیه خطوط ریلی است، 27هکتار زمین آزاد شده و در اختیار مدیریت شهری قرار میگیرد. به گفته مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران با این اتفاق، شهرداری سریعا طبق طراحیهای قبلی کار را آغاز میکند؛ آنگونه که نهایتا تا اواخر بهار سال آینده، کار احداث فضای سبز به اتمام میرسد.فضای 27هکتاری اطراف خط راهآهن تهران- تبریز که بدان اشاره شده هماکنون در اغلب نقاط وضعیت مناسبی ندارد.
در بخشی از مناطقی که خطوط به زیرزمین منتقل شدهاند، بهویژه در محدوده مسکونی محله شادآباد، مشکلات امنیتی فراوانی بهخاطر حضور بزهکاران و کارتنخوابها در لابهلای بلوکهای سیمانی بهوجود آمده است. در محدوده محله مسکونی خلیجفارس شمالی، حدفاصل بخش غربی رودخانه کن تا ایستگاه نیکپسندی در نزدیکی تقاطع بزرگراههای فتح و آزادگان نیز ماندن خطوط ریلی روی زمین، مشکل عدیدهای را برای ساکنان بهوجود آورده است.
در این بخش، اطراف خطوط ریلی همچنان کارگاههای راهآهن عملیات نصب خطوط ریلی جدیدی را با کندی هرچه تمامتر دنبال میکنند. به همین دلیل، اهالی نهتنها باید رنج آلودگی صوتی و لرزشهای گاه و بیگاه عبور قطارها را در طول روز تحمل کنند بلکه از نظر تردد هم با مشکلات فراوانی روبهرو هستند. این در حالی است که در اواخر دولت پیشین بهواسطه همین مشکلات، قرار شد1200متر خط ریلی روی زمین نیز به زیرزمین منتقل شود.
در دولت فعلی پیمانکاری براساس یکطرح، زمین را حفاری کرد و با کوبیدن 200شمع، کار را تا جایی پیش برد اما یکباره جلوی ادامه کار گرفته شد و گودبرداری انجام شده سریعا با خاک پوشانده شد! به این ترتیب سؤالی در اذهان عمومی و شورایاران شکل گرفت که هیچگاه پاسخی به آن داده نشد.
اگرچه بهنظر میرسد مردم در این بخش جنوب غربی پایتخت از زیرزمینی شدن خطوط ناامید شدهاند اما برخی مانند علیاکبر همتی، شورایار باسابقه محله خلیجفارس شمالی نظر دیگری دارند. وی بر این نظر است که با توجه به استفاده از لکوموتیوهای پرسرعت جدید باید حتما مسئله به زیرزمینرفتن خطوط دنبال شود. به گفته وی، حریم ریلی فعلی با توجه به سرعت 40کیلومتر بر ساعت قطارها رعایتشده اما اکنون که قطارهایی با سرعت بیش از 100کیلومتر در ساعت تردد میکنند، خانههای اطراف با فاصله کمتر از 20متر نسبت به خط چندان در امنیت قرار ندارند.
در مورد ضرورت ساماندهی اطراف خطوط ریلی مناطق 17و 18موارد بسیاری را میتوان ذکر کرد آنچنان که هماکنون قطارهای برگشتی از سمت تبریز به تهران، اغلب بین ساعات 3تا 9صبح وارد شهر میشوند. این قطارها برخلاف قطارهای مسیر رفت (تهران به تبریز) سرعت بالایی دارند، در نزدیکی ایستگاه نیکپسندی برای آگاهسازی سوزنبان و افراد روی ریل، معمولا سوت بلندی میکشند. همتی، شورایار محله خلیجفارس از این سوت بهعنوان زنگ بیدارباش یاد کرد و گفت:
«ما که خانهمان 7کوچه پایینتر از لب خط است و پنجرههای دوجداره داریم، از صدای صوت نیمههای شب قطارها آرامش نداریم، وای به اهالی لب خط.» مورد دیگری که میتوان به آن اشاره کرد، امنیت پایین محله است. با نصب خطوطهای جدید، زیرگذرهای پیادهرو نیز طویلتر شدهاند اما بهخاطر سرقت چراغهای روشنایی برای عبور در ساعت بین غروب تا سحرگاهی تردد از آنها واقعا جرأت میخواهد. بهطور نمونه بانویی که ظهرپنجشنبه گذشته از زیرگذر خلیج فارس عبور میکرد، گفت:
«شوهر کارگرم مجبور شده با هزار بدبختی یکپراید زهوار دررفته برایم تهیه کند چراکه برای رفتن به سرکار، صبحها مجبورم از این زیرگذر تردد کنم که اصلا امنیت ندارد. یکبار سارقی به زور کارت عابربانکم را گرفت و مجبورم کرد از بانک سر کوچه به او پول بدهم. درحالیکه اصلا دوست ندارم با این پراید که آلودگی زیادی هم دارد به محل کارم بروم.»