به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درباره آلودگی هوای تهران گفت: آلودگی هوای تهران چند سالی است که گریبانگیر شهر تهران است.
شاعری افزود: هرسال در فصل زمستان امکان جابجایی هوا کاهش می یابد، مصرف سوخت ثابت می ماند و قطعا در فضای بسته بدلیل وارونگی هوا آلودگی فضای خانه را می گیرد و تنفس با مشکل مواجه می شود.
زند معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دستور العمل آلودگی هوا به صراحت اعلام کرده است که اگر میزان آلاینده ها بین 100 تا 150 باشد شرایط هوا ناسالم برای گروه های حساس و بالاتر از 150 برای همه گروه ها ناسالم است، براساس این شاخص که در حال حاضر افزایش غلظت آلاینده ها در هوا را شاهدیم باید تلاش کنیم تا بر میزان آن افزوده نشود، ما در حال حاضر نمی توانیم سکون هوا را تغییر دهیم و تنها کار ممکن این است که بر غلظت آن نیافزاییم.
او افزود: پارامترهای آلایندگی عبارتند از: اوزون، ذرات معلق منواکسید کربن و غیره که خطرناکترین آلاینده ها، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون هستند که اثر بدی بر سیستم تنفسی می گذارد که متاسفانه خودروها عامل اصلی تولید این ذرات خطرناک هستند.
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تولید موتورسیکلت های کاربراتوری باید متوقف می شد که شد و باید موتورهای انژکتوری جایگزین شوند که این امری زمان بر است و امیدواریم موتورسیکلت های برقی جایگزین موتورهای کابراتوری و انژکتوری شوند، اگرچه پیش تر این امر با تسهیلات 6 میلیون تومانی در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت که به دلیل عدم آمادگی زیرساخت ها، چندان مورد استقبال قرار نگرفت که باید در این زمینه اجبار صورت بگیرد زیرا کشوری مثل چین موتورهایش را برقی کرده و بیش از 90 درصد از موتورسیکلت هایش برقی هستند که نه سروصدایی دارند و نه آلودگی.
او افزود: ما از همه دستگاه ها انتظار داریم و از وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر از بقیه دستگاه ها توقع داریم. وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند اقدامات مطلوبی انجام دهد از جمله خودروهای دیزلی را به فیلتر دوده مجهز کند البته ساخت این فیلتر در کشور ما مقدور نیست، این فیلتر دوده می توانند جلوی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون را بگیرد، ما در سال گذشته توانستیم 50 روز از شرایط ناسالم هوا را کم کنیم و هم اکنون تعداد روزهای ناسالم تهران به 100 روز رسیده است.
او گفت: در حال حاضر خودروهای فرسوده به راحتی داد و ستد می شوند اما در لایحه هوای پاک این امر ممنوع است زیرا یک چنین خودروهایی به راحتی 25 برابر یک خودروی عادی هوا را آلوده می کنند.
شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دیگر مهمان برنامه افزود: ما بیش از 100 کارخانه آلوده کننده هوا در تهران داریم که در شرایط هشدار و اضطرار فعالیت این کارخانه ها کم نشده است که می بایستی فعالیتشان در این روزهای بحرانی به حالت بیمه فعال در می آمد تا میزان آلودگی هوا به حداقل برسد، خودروها نیز سهمی حدود 80 درصد از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده است.
او گفت: سازمان متولی نظارت بر آلودگی هوا، سازمان حفاظت از محیط زیست است، وزارت صنعت نیز تکالیفی دارد از جمله اینکه باید خودروها را با آخرین استانداردهای روز مجهز کند. ما حدود 400 هزار خودروی کاربراتی داریم که هم اکنون در حال تردد در سطح شهر هستند که اگر کاتالیست روی آنها نصب شوند میزان آلایندگی آنها کمتر می شود، نیروی انتظامی باید جلوی خودروهای آلاینده را بگیرد، کارخانجات نیز در شرایط اضطرار باید فعالیت خود را به حالت نیمه فعال تبدیل کند، ما باید ملاحضات سیاسی و اجتماعی را کنار بگذاریم تا از این شرایط بحرانی به سلامت عبور کنیم، وزارت نیرو باید رویکرد مصرف انرژیی را به حالت انرژی های تجدیدپذیر درآورند این در حالیست که اکثر کشورها در حال تغییر استفاده از انرژی ها هستند و ما هم باید در این زمینه اقدامات لازم را آغاز کنیم.
او افزود: طرح اسقاط خودرو یکی از راههای مقابله با آلودگی هواست که طرح آن از سال 84 آغاز شده و بستگی به بودجه دولت دارد، ما در لایحه هوای پاک داریم که به چنین خودرویی بیمه فرسودگی قرار بگیرد تا بعد از 15 سال بتوانند هزینه فرسودگی خود را جبران کنند، این نیازمند تامین منابع مالی از سوی دولت است که متاسفانه روند آن به کندی صورت می گیرد.
او گفت: دولت در کلان شهرها باید الویت اصلی خود را روی رفع آلودگی هوا بگذارد، ما باید خودروهای فرسود که حدودا 400 هزار خودرو هستند را از رده خارج کنیم، مورد دوم کاتالیست است و در نهایت باید صنایع آلوده را از تهران خارج کنیم و استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به 75 درصد برسانیم.