به گزارش خبرگزاری تسنیم، امروزه گردشگری یکی از پر رونقترین فعالیتهای اقتصادی جهان به شمار می رود. این صنعت هم اکنون در بسیاری از کشورها با رشدی سریعتر نسبت به سایر بخشهای اقتصادی و با ایجاد فرصتهای شغلی جدید، به عنوان یک صنعت پیشرو معرفی شده است. امروزه گردشگری به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را "صادرات نامرئی" نام نهادهاند.
در تقسیمبندی مهمترین منابع درآمدزایی در جهان، صنایع مرتبط با نفت در رتبه اول و پس از آن صنعت خودروسازی و در رتبه سوم صنعت گردشگری قرار دارد. البته مزیت اساسی و نکته قابل تامل در صنعت گردشگری، ایجاد ارزش افزوده بالا بدون بهره برداری از منابع کانی و طبیعی و صدور مواد خام می باشد و به همین دلیل پیش بینی می گردد که در آینده ای نه چندان دور، این صنعت رتبه های بالاتری را به خود اختصاص خواهد داد.
در حال حاضر صادرات خدمات گردشگری در 150 کشور در ردیف 5 قلم اول صادراتی می باشد و در حداقل 60 کشور رتبه اول صادرات را به خود اختصاص داده و همین نکته به تنهایی مبین اهمیت آن است. همچنین بنا بر اعلام سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در حال حاضر از هر 11 شغل در جهان یکی به طور مستقیم با گردشگری مرتبط می باشد و تا سال 2030 گردش مالی این بخش از 2000 میلیار دلار فراتر خواهد رفت.
طبق بررسیهای انجام شده از سوی شورای جهانی سفر و گردشگری( WTTC) تا سال 2024 سهم صنعت گردشگری در GDP اقتصاد جهانی از مرز 8/10 تریلیون دلار امریکا خواهد گذشت. این همچنین درگزارش سالانه خود پیش بینی کرده است که رشد این صنعت طی یک دوره بلند مدت یعنی حداقل تا سال 2024 میلادی، ادامه یابد.
این میزان رشد با میانگین سالانه بیش از 4 درصد رشد در GDP صنعت گردشگری و سفر در جهان همراه است که درسطح وسیعتر اثر مثبتی بر رشد کلی اقتصاد جهانی خواهد داشت. این میزان درآمد به معنی حمایت از 346 میلیون شغل درسطح جهانی و به معنی سهم حدودا 10 درصدی آن از کل اقتصاد جهانی هم از نظر GDP و هم ازنظر بازار اشتغال است.
همین موضوع سبب شده است که برخی کشورها از هم اکنون بنای اقتصاد خود را بر این صنعت قرار دهند. حتی کشورهایی که اقتصاد آنها بر پایه نفت قرار دارد هم اکنون سرمایه گذاری های عظیمی را به این حوزه اختصاص داده اند و کم کم به سمتی پیش میروند که از اتکا به درآمدهای نفتی رها شده و به سوی درآمدهای خدماتی همچون گردشگری سوق یابند تا ضمن حفظ منابع استراتژیک خود از درآمد سرشار و دارای مزیت گردشگری استفاده نمایند.
وضعیت گردشگری ایران
بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری(WTTC)، صنعت گردشگری ایران در سال 2014 بهطور مستقیم برای413 هزار نفر و به طور غیرمستقیم برای 223/1 میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده است.
در این سال تاثیر مستقیم گردشگری و سفر بر اقتصاد ایران 237،121 میلیارد ریال (2.3 درصد کل GDP) بوده است که برآورد میشود این رقم در سال 2015 با رشد 6.6 درصدی همراه بوده باشد.همچنین تاثیر کلی گردشگری و سفر بر GDP ایران 651،511 میلیارد ریال در سال 2014 بوده است.
این گزارش همچنین رتبه صنعت گردشگری ایران را از نظر بزرگی در سال 2014 از میان 184 کشور جهان 40 و از نظر سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی 137 اعلام کرده است. این در حالی است که ایران به لحاظ دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی در میان 10 کشور برتر جهان قرار دارد اما از نظر شاخص زیرساخت های خدمات گردشگری در رتبه 119 را از بین 141 کشور بخود اختصاص داده است.
طبق سند چشم انداز 1404 (2025) ، باید با جذب 5/1% از گردشگران بین المللی(20 میلیون نفر) حدود 2% از درآمد جهانی گردشگری را (معادل 25 میلیارد دلار درسال) کسب نماییم.
برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز توسعه کشور نیازمند عزمی جدی و برنامه ریزی اصولی هستیم و نا گفته پیداست که برنامه ریزی دقیق مستلزم شناخت وضعیت ها و پتانسیل های موجود در بخش های مختلف اقتصادی است و این مهم در این صنعت نیز صادق است، چرا که در تدوین برنامه جامع گردشگری نمی توان از وضعیت این بخش، تناسب میان عرضه و تقاضا، تسهیل مقررات و یا وجود نارسایی ها و تنگناها در آن و بالاخص ساختار مدیریتی متناسب با وضعیت اقتصادی کشور و ضرورت های زمانی آن غافل بود.
در این راستا همایش "تجاری سازی خدمات گردشگری" در راستای منویات مقام معظم رهبری و توجه ایشان به اقتصاد مقاومتی و نیز توجه ویژه دولت در برنامه ششم توسعه برگزار می شود و در آن به لزوم هماهنگی و همکاری بیش از پیش بخش های دولتی و نیز ارائه خدمات، مشوق ها و کمک های ویژه در توسعه زیر ساخت ها پرداخته و به بررسی و ارائه راهکارها و چگونگی بهره وری از این مزیت کشورخواهیم پرداخت.
بنابراین گزارش اهداف این همایش تجلیل از برگزیدگان، فعالان و حامیان صادرات خدمات گردشگری، بررسی شاخص های توسعه پایدار در برنامه ریزی در حوزه گردشگری، بررسی فرصت ها و تهدیدات این بخش و ارائه راهکارها، شناسایی بازارهای هدف و نحوه ورود و ماندگاری در این بازارها ذکر شده است.
گفتنی است این همایش 30 آذر ماه امسال در سالن همایش های خلیج فارس ( محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران) برگزار میشود.
انتهای پیام/