آلودگی هوا هر سال 4400 قربانی می‌گیرد/ امکان توسعه قطارهای حومه‌ای با 5 درصد هزینه آلودگی

یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی، گفت: کمتر از 5 درصد هزینه 80 هزار میلیارد تومانی ناشی از آلودگی هوا می‌تواند توسعه جهشی را در حوزه قطارهای حومه‌ای ایجاد کند.
  • چهارشنبه 26 آبان 1395 ساعت 14:25

محسن معیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به لزوم کاهش ترافیک و آلودگی هوا با توسعه حمل‌ونقل ریلی تأکید کرد و گفت: آنچه امروز در شهرهای بزرگ و پایتخت از نظر آلودگی هوا شاهد هستیم ناشی از عدم توجه به توسعه حمل‌ونقل ریلی و ناوگان عمومی حمل‌ونقلی در بخش شهری است.

وی ادامه داد: افزایش ترافیک شهرها و جاده‌ها و در کنار آن افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌های زیست محیطی از دستاوردهای عدم توسعه حمل‌ونقل ریلی است.

این کارشناس حمل‌ونقل ریلی افزود: علت اصلی مرگ و میرهای غیرطبیعی در ایران به ترتیب تصادفات و مصرف گسترده مواد مخدر است؛ با مبنا قرار دادن این مسأله و محاسبه و مقایسه نرخ علت‌های مرگ در ایران با کل جهان این نتیجه مشاهده می‌شود که احتمال مرگ بر اثر تصادفات رانندگی 1.7 برابر و بر اثر مصرف مواد مخدر 2 برابر بیشتر از متوسط جهانی است.

معیری با اشاره به سهم 86 درصدی جاده در میزان مرگ و میر در بین انواع مدل‌های حمل‌ونقلی، گفت: میزان مرگ و میر در ایران سالانه 21 هزار نفر است که اگر آمار کشته شدن 18 هزار نفر در سوانح رانندگی در سال را مدنظر قرار دهیم نتیجه این می‌شود که سوانح رانندگی سهم حدود 86 درصدی در این رقم دارد که تأمل‌برانگیز است.

وی ادامه داد: بررسی عوامل مرگ و میر در ایران و جهان حائز این مطلب است که معضل آلودگی هوا از جمله شاخص‌های قابل توجه در رشد میزان مرگ به شمار می‌رود که  نه تنها در ایران که در جهان نیز رتبه‌های بالایی به آن اختصاص داده شده است.

کارشناس حمل‌ونقل ریلی ادامه داد: بر اساس مستندات آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است به این ترتیب که از هر 10  مرگ در جهان یک نفر بر اثر آلودگی هوا جان می‌بازد و در همین راستا 5.5 میلیون نفر از جان‌باختگان دنیا بر اثر صدمات ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

معیری به هزینه 5 تریلیون دلاری آلودگی هوا طبق آ‌مار و مستندات اشاره کرد و گفت: برآوردهای اقتصادی بر آن است که معضل یاد شده از نظر اقتصادی 5 تریلیون دلار به اقتصاد جهان صدمه می‌زند.

وی ادامه داد: طبق مطالعات تطبیقی آلودگی هوا در ایران سالانه در شهر تهران بیش از 4 هزار و 400 نفر بر اثر آلودگی هوا جان می‌بازند. هر چند این آمار هنوز از سوی نهادهای رسمی مورد تأیید قرار نگرفته است اما با در نظر داشتن متوسط این رقم در نمای کلی در سراسر کشور هزینه‌ای معادل 80 هزار میلیارد تومان در سال برمبنای قیمت دلار هزینه روی دست کشور می‌گذارد.

کارشناس حمل‌ونقل ریلی بیان کرد:کارشناسان در خصوص رفع این مشکل مواردی مانند توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی، حذف تردد خودروهای شخصی و توسعه قطارهای حومه‌ای را پیشنهاد می‌دهند که به نظر می‌رسد با توجه به رشد جمعیت کنونی و مشکلات ناشی از آن گسترش قطارهای حومه‌ای اثرات قابل قبول‌تری را در مقایسه با سایر راهکارها داشته باشد. به این دلیل که از ابتدای راه‌اندازی این قطارها تاکنون در شهرهای حاشیه کلانشهرها به خصوص تهران در حال حاضر به گفته مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن این ابزار حمل‌ونقلی سالانه 5 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند.

معیری ادامه داد: قطارهای حومه‌ای در کنار تعداد قابل توجهی مسافرانی که جابه‌جا می‌کنند میزان سوخت کمتری نیاز دارد ضمن آنکه آلودگی زیست محیطی کمتری نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد می‌کند. 

وی یادآور شد: میزان آلودگی ناوگان ریلی در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای در کلانشهری مثل تهران کمتر از 0.3 درصد است.

کارشناس حمل‌ونقل ریلی تأکید کرد: با اختصاص رقمی کمتر از 5 درصد هزینه 80 هزار میلیارد تومانی ناشی از آلودگی هوا می‌توان نسبت به توسعه جهشی در حوزه قطارهای حومه‌ای کل کشور اقدام کرد که با این تفاوت هزینه‌ها جا دارد متولیان و تصمیم‌گیرندگان مسئول با نگاهی  جامع‌تر به این آمار و ارقام بنگرند.

انتهای پیام/م


ثبت نظر

ارسال