مبنای حرکت برای صادرات موفق رقابتی کردن تولید در بازارهای جهانی است

رشت- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: مبنای حرکت برای صادرات موفق ، توجه به تولید کشور دربخش های مختلف و رقابتی کردن آن در بازارهای جهانی است.
  • چهارشنبه 26 آبان 1395 ساعت 22:49
به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامحسین شافعی غروب چهارشنبه در ششمین مراسم روز ملی صادرات در رشت با بیان اینکه صادرات موفق همیشه از یک تولید قوی ایجاد می شود، اظهار کرد: مبنای حرکت های قوی اقتصادی اینست که بسنجیم در تولید چقدر توانستیم قدرت عمل داشته باشیم.
وی با بیان اینکه سنجش کشورها با صادرات شان ارزیابی می شود، تصریح کرد: مبنای حرکت ما برای صادرات موفق ، رسیدگی به تولید کشور در بخش ها ی مختلف و رقابتی کردن تولید در بازارهای جهانی است.
وی با اشاره به مقایسه آمار صادرات غیر نفتی در سال 2011 و 2015 میلادی بیان کرد: صادرات غیر نفتی مان در سال 2011 ، 31 میلیارد دلار و در سال 2015 به 37 میلیارد دلار رسیده است.
شافعی با بیان اینکه کشورمان دارای موهبت ها و ظرفیت های الهی بسیاری در زمینه محصولات کشاورزیست،گفت: اما بدلایل مختلفی نتوانستیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: تلاش های بی وقفه ای در حال انجام است اما با وجود این اقدامات، کالاهای ما هنوز متاع جذابی برای بازار جهانی نیست.
وی با بیان اینکه علت های این امر باید بررسی شود، گفت: بایستی با گشایش های جدید راه حرکت متوازن را برای حضور در این بازارها فراهم کنیم.
شافعی گفت: بدلیل مسائل تحریم تولید ما نتوانسته از تولید جهانی پیروی کند اما مصرف مان پیروی کرده است.
وی افزود: بدلیل درهای بسته ای که در زمان تحریم بوده، ما خوابیده بودیم و دیگران حرکت کردند و این امر موجب شکاف تکنولوژی شده است.
وی نخستین اولویت کشور را برطرف کردن شکاف تکنولوژیک دانست و گفت: کالای ما بایستی به روز و قیمت ها متناسب با قیمت های جهانی باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ، گیلان را دارای یک اتاق تاثیرگذار و مایه افتخار اتاق ایران خواند .
وی با اشاره به برگزاری شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گفت: باید در این امر نگاه منطقه ای داشته باشیم و نمی توان نسخه ای واحد را برای همه کشور بپیچیم.
وی تصریح کرد: اگرچه اقدامات قابل ستایشی انجام شده اما باید تفویض اختیارات منطقه ای برای رفع بهتر مشکلات به استانداران صورت بگیرد.
شافعی با اشاره به سه استان آذربایجان، گیلان و اردبیل گفت: باید هسته های اقتصاد برون مرزی منطقه ای ایجاد کنیم و کمیسیون های مشترک با کشورهای همسایه با حضور استانداران مرزی باشد.
به گفته شافعی؛ استانداران بر وضعیت استان شان اشراف کامل دارند از اینرو باید در مذاکرات و کمیسیون های مشترک با همسایه ها حضور داشته باشند.
وی تصریح کرد: همچنین اگر سیاست کشور توسعه اقتصادی با یک کشور است بایستی استان های متناظر را با کشور هماهنگ کنیم.
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط جدید ایجاد شده در کشور ، تغییر دیدگاه جهانی را نسبت به ما بوجود آورده است، گفت: اکنون با ترافیک قابل توجهی از هیات های خارجی روبرو هستیم که برای پاسخ گویی به آنان مشکل داریم.
شافعی گفت: این هیات ها می خواهند یا وارد اقتصاد ایران شوند و یا سهم از دست داده شان در اقتصاد کشور را دوباره بدست بیاورند.
وی بیان کرد: نگرانی مان اینست که با موانعی روبرو شوند که موجب برگشت آنها شود.
وی بر لزوم فراهم سازی فضای مناسب برای کسب و کار سرمایه گذاران خارجی تاکید و تصریح کرد: آنچه می بینیم آینده ای بهتر از گذشته پیش روی ماست .
شافعی خاطرنشان کرد: با وضعیتی که پیش می رود می توانیم در یک مشارکت بخش خصوصی و دولتی و حاکمیتی در این شرایط تغییر وضعیت بدهیم.

**
مدیرکل دفتربازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران : خروج از رکود و ایجاد اشتغال پایدار در کشور در گرو صادرات تولیدات مان است.
مدیرکل دفتربازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران نیز تنها راهکار خروج از رکود و ایجاد اشتغال پایدار کشور را در گرو صادرات تولیدات کشورمان عنوان کرد .
سید مجتبی موسویان به ویژگی ها ی کشورمان اشاره کرد و افزود: امنیت، 15 همسایه با جمعیت 350 میلیون نفر به عنوان بازار مصرف، و نیروی انسانی با استعداد و توانمند از جمله ویژگی هایی است که کشور را برای تولیدات صادرات محور مستعد کرده است.
وی با بیان اینکه باید از تمام فرصت ها استفاده کنیم ، اظهار کرد: برای تجارت باید جهانی اندیشید و در همین راستا، از نخبگان صادرات در بخش دولتی استفاده می کنیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها فقط صادرات غیر نفتی دارند، تصریح کرد: برای گذر از مشکلات باید فرهنگ سازی کنیم ؛ از اینرو ، فرهنگ کار و صادرات را بایستی در سطح مدارس و دانشگاه ها بیاوریم و این تبدیل به یک باور شود.
موسویان با تاکید براینکه اکنون صادرات غیر نفتی در کشور رو به افزایش است، گفت: استان های گیلان و مازندران در بخش صادرات زبده هستند.
وی همسایگی گیلان با کشورهای حاشیه خزر و واقع شدن بزرگترین بندر شمالی کشور در این استان را از مهمترین مزایای آن برای صادرات خواند.
دو هزار و 600 واحد صنعتی در گیلان فعال است.
36 شهرک صنعتی و ناحیه مصوب در گیلان فعال و 784 واحد بهره بردار در شهرک ها و نواحی صنعتی استان مستقر است و 13 هزار و 560 نفر در این مجموعه ها مشغول به کار هستند.
دریافت خبر: مریم سلیمانی**انتشار : نصراله ابراهیمی
6070

ثبت نظر

ارسال