به گزارش
گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، محمد امیرانی گفت: حفظ ایمنی پروازهای هوایی برای ما اهمیت زیادی دارد و متخصصان ایرانی با تمام پیچیدگیها و حساسیتها به طور میانگین روزانه بیش از ۲ هزار پرواز را در آسمان کشور هدایت می کنند تا همه پروازها با امنیت کامل از آسمان ایران عبور کنند.
وی با بیان اینکه با تلاش متخصصان شرکت فرودگاه های کشور هم اکنون ۴۰ درصد کنترل و هدایت هواپیماها در راههای هوایی به صورت ماهوارهای انجام می شود، گفت: هدایت هر هواپیما در آسمان نیازمند برقراری ارتباط کلامی است و با وجود ارتفاعات بلند و گسترده در مناطق مختلف کشور نباید برای برقراری این ارتباط ۲۴ ساعته خللی وارد شود.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران یادآورشد: به طور میانگین روزانه ۲ هزار پرواز و هر ساعت حدود ۱۰۰ هواپیما در آسمان ایران پرواز می کنند و ارتباط کلامی بین مرکز کنترل و خلبان نباید لحظه ای قطع شود.
امیرانی خاطرنشان کرد: از سال گذشته که از زیر ساختهای ماهواره ای VSAT به عنوان سیستم پشتیبانی کننده استفاده کردیم در مجموع قطعی های ارتباط کلامی بین مرکز کنترل و خلبان هم اکنون به صفر رسیده است.
این مقام مسوول یادآورشد: برای کنترل هواپیما در آسمان علاوه بر برقراری ارتباط کلامی، مسیر حرکت هواپیما در آسمان باید بر روی رادار مشاهده شود تا سیستم های راداری بتوانند هواپیما را در آسمان رهگیری کنند.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه اکنون ۱۶ رادار در کل کشور رهگیری پروازهای مسافری را در آسمان کشور بر عهده دارند، تصریح کرد: میانگین عمر این رادارها بیش از ۱۰ سال است و نگهداری این سیستم ها و پشتیبانی آنها هزینه های زیادی دارد.
امیرانی تاکید کرد: با وجود تحریم های ظالمانه توسط کشورهای صاحب صنعت هوانوردی ، با تلاش متخصصان ایرانی در شرکت فرودگاه های کشور، خللی به زیرساخت های مورد نیاز کنترل و هدایت هواپیماها از جمله سیستم های راداری وارد نشده و هر روز نیز شاهد افزایش ظرفیت پروازهای هوایی در منطقه بر روی آسمان ایران هستیم.
به نقل از ایرنا وی تاکید کرد: در برخی از ایام سال همکاران ما در شرکت فرودگاه های کشور مجبور هستند برای اطمینان از عملکرد سیستم های راداری پس از انجام تعمیرات مورد نیاز بیش از ۷۲ ساعت در ایستگاه های مربوطه مشغول کار شوند تا عملکرد این سیستم ها در مشاهده هواپیما روی رادار به دقت کنترل شود و اخیرا سیستم اتوماسیون رادار ریتیون فرودگاه بینالمللی مهرآباد با دانش متخصصان جوان کشورمان پس از ۲۱ سال به روز رسانی شد.
وی در ادامه، تعمیر و نگهداری سیستم های ILS ( تجهیزات کمک ناوبری فرود هواپیما ) را در فرودگاه های کشور بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این سیستم ها نیز با تحریم های ظالمانه مواجه بودند، اما مهندسان ایرانی در راستای تحقق اقتصادی مقاومتی با انجام تعمیرات مورد نیاز بردهای این سیستم ها تاکنون از خروج بسیار زیاد ارز از کشور جلوگیری کرده اند.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهارداشت: در صورتی که برد این سیستم ها در خارج از کشور انجام شود باید بیش از یک میلیارد ریال( ۱۰۰ میلیون تومان) هزینه شود در حالی که انجام تعمیرات این سیستم ها توسط متخصصان ایرانی در فرودگاه های کشور کمتر از پنج میلیون ریال( ۵۰۰ هزار تومان) است.
امیرانی گفت: براساس استانداردهای جهانی استفاده از دستگاه های ایکس ری و گیت وی ( تجهیزات کمک بازرسی در ترمینال ها ) برای تسهیل تردد مسافران بسیار مهم است و به همین منظور هم اکنون ۷۰۰ ایکس ری و گیت وی در ۵۴ فرودگاه کشور با پشتیبانی های فنی متخصصان ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: بدون شک برای توسعه صنعت هوانوردی در کشور به دانش روز نیاز داریم ، در حالی که شرکت فرودگاه های کشور با کمبود نیروی انسانی و متخصص مواجه است که امیدواریم با موافقت دست اندرکاران، دولت و مجلس این نیاز شرکت فرودگاه ها برطرف شود.
انتهای پیام/