به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور و هیئت همراه با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار کردند.
آیت الله جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه سلامت معنوی، نیاز اساسی انسان و جامعه ماست، بیان داشت: دین به ما دستور داد اگر کسی خودش را بشناسد خدا و جهان را میشناسد، ما اگر خود را بشناسیم که یک بدنی داریم و یک روحی و این روح آنقدر قدرت دارد که تنها دشمن بشر که مرگ است را از پا در میآورد و مرگ را میمیراند و خودش زنده است آن وقت خیلی چیزها برای ما روشن میشود.
وی ادامه داد: انبیا آمدند این دو نکته را به ما بفهمانند که انسان تنها این بدن خاکی و جسم نیست یک جان ملکوتی دارد که ابدی است؛ دوم اینکه تنها دشمن انسان در جهان، مرگ است اگر ما از مار و عقرب میترسیم و از سرطان هراسناکیم برای اینکه میترسیم بمیریم، اما انبیا آمدند به ما گفتند شما بر این مرگ مسلّطید انسان مرگ را میمیراند نه بمیرد، این حرف زیر این آسمان مخصوص انبیاست.
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه نباید بشر را در محدوده تن خلاصه کنیم، اظهار داشت: همایش های برگزار شده در سالهای اخیر که به تشخیص بیماریهای مشترک انسان و دام پرداخته، هر چندلازم است اما آن برای همین محدوده تن لازم است. اینکه تمام دروازهها را ببندید و فقط فتوا را از آزمایشگاه ها بگیرید این ستم به فنّ شریف طب است، این انسان را حیوان تلقّی کردن است و این کار روا نیست.
وی در ادامه گفت: وقتی در سوره احزاب میبینید خدای سبحان میفرماید کسی که به نامحرم طمع میکند، او مریض است این را دیگر از آزمایشگاه ها نمی توان جواب گرفت، اینکه کسی میبینید مشکلی در کشور پیش میآید با اینکه می داند مشکل داخل کشور را خودمان باید حل کنیم، فوراً با رسانه های بیگانه تماس میگیرد قرآن این را مرض میداند، این امراض را آزمایشگاه ها جواب نمیدهد، ما چون خودمان را نشناختیم انسان را در همین تن خلاصه کردیم؛ به ما فرمودند اگر خودتان را بشناسید میبینید بالاتر از آسمان و زمین هستید چون روزی بساط اینها نبود و برچیده میشود و شما هستید که هستید. لذا من پیشنهادم این است که به خاطر مشترکات فراوانی که با ملائکه داریم یک همایش مشترک بین انسان و فرشته داشته باشید حرفهای فراوان برای گفتن هست.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: علم دامپزشکی هم محترم است و ضرورت هم دارد و علم است آن هم علم توحیدی و دینی؛ اما انسان چیست؟ راهش چیست؟ این خیلی با آن فرق میکند آن وقت ضمن اینکه از آزمایشگاه ها فتوا میگیریم آن اساس را هم از جای دیگر تأمین میکنیم که انسان چیست و ابدیت او چیست؟ و این دانشجو وقتی بخواهد به دانشکده پزشکی راه پیدا کند موحّدانه بار میآید. وقتی موحد بار آمده دیگر طب را با دامپزشکی خلط نمیکند.
وی سپس در تبیین علم دینی اظهار داشت: سالهاست که سخن از علم دینی به میان میآید که علم دانشگاهها باید دینی باشد اینها خیال میکردند که ما باید نمازخانه داشته باشیم، اسلامی کردن دانش که سفارشی نیست، یک بحث عمیقی در علمای اصول هست که تمایز علوم به چیست؟ بخش مهم علما میگویند تمایز علوم به تمایز موضوعات است علم اگر موضوعش فعل انسان باشد این میتواند دینی یا غیر دینی باشد مثل اقتصاد و کشاورزی و دامداری اما اگر علمی است که موضوعش فقط کار خداست یا کار پیغمبر و امام, این علم دینی است، شکّی در آن نیست دانشگاه دارد بحث میکند که خدا چه کارهایی کرده از زمینشناسی و فیزیک گرفته تا ریاضی و شیمی اینها همه کار خداست، جز خدا کسی بدن را خلق نکرده، جز خدا کسی درد و درمان خلق نکرده، لذا فرض ندارد که ما دانش غیر دینی داشته باشیم. این باید زنده شود دانشگاه ما غرق توحید است منتها نمیدانند.
آیت الله جوادی آملی در پایان مباحث خود با بیان اینکه سلامت را هم باید از خانواده داشته باشیم هم از مکتب اجتماعی، بیان داشت: قرآن کریم وقتی درباره یحیی و عیسی(ع) میفرماید سلام بر شما که روزی که به دنیا آمده سالم به دنیا آمده و روزی هم که میمیرید سالماً میمیرید، این روز مرگ سالم بود یعنی چه؟ مراد از سالم بودن اینجا، سلامت دل است، سلامت قلب است، سلامت روح است این میشود سلامت که انسان نه بیراهه برود نه راه کسی را ببندد، لذا انسان اول باید خودش را بشناسد وقتی خودش را شناخت خدا و جهان را بشناسد و در این صورت علم شریف طب را حرمت مینهد، خودش طبیب میشود.
انتهای پیام/