به گزارش روز جمعه ایرنا براساس این توافق که در سئول امضا شد، گروه صنایع سنگین هیوندای، بزرگ ترین گروه کشتی سازی جهان اعلام کرده است که امروز قرار داد ساخت کشتی های کانتینری مگاسایز 14 هزار و500 TEU و تانکر های حمل مشتقات نفتی و محموله های شیمیایی 49هزار تنی را با تامین مالی بانک ها و شرکت های کره ای با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های کشتیرانی خاورمیانه در سئول منعقد کرد.
بر اساس این گزارش به درخواست کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و برای توسعه صنایع کشتی سازی ایرانی، شرکت کشتی سازی گروه صنایع سنگین هیوندای ( HHI)در کنار این قرارداد، برنامه تبادل نظر و پیگیری همکاری فنی با یکی از یاردهای کشتی سازی داخلی را در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کشتی های کانتینری سفارش شده، ابعادی برابر با 366 متر طول، 48.2 متر عرض و 29.9 متر ارتفاع داشته و تانکرهای حمل مشتقات نفتی و محموله های شیمیایی، 183 متر طول ، 32.2 متر عرض و 19.1 متر ارتفاع دارند .
کشتی های کانتینری در یاردهای کشتی سازی HHI و تانکر های حمل مشتقات نفتی و محموله های شیمیایی در یاردهای HMD در شهر اولسان کره ، منطبق با آخرین استانداردهای سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، شامل مقررات محدود کننده انتشار گازهای NOX ساخته می شوند .
قرارداد یاد شده به عنوان نخستین سفارش ساخت کشتی برای شرکت های ایرانی در یاردهای بین المللی پس از توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1 و اجرایی شدن برجام در دی ماه 1394، قلمداد می شود .
روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد: کشتی های کانتینربر سفارش شده در نوع خود نخستین شناورهای نسل جدید با چنین ابعادی است که در اختیار ناوگان ملی جمهوری اسلامی قرار می گیرد.
بر اساس این قرار داد نخستین کشتی در نیمه نخست سال 1397 تحویل خواهد شد. همچنین تامین مالی این پروژه نخستین مدل فاینانس برای شرکت های ایرانی در دوران پسا برجام به شمار می آید.
براساس این گزارش شرکت هیوندای در موافقت نامه اجرایی امضا شده توسط طرفین، متعهد شد نسبت به نهایی کردن برنامه آموزش نیرو، انتقال دانش طراحی، مهندسی و اطلاعات فنی و مدل های نرم افزاری با یکی از شرکت های سازنده کشتی در داخل کشور در حداکثر چهار ماه اقدام کند.
شرکت هیوندایی متعهد شد از تولیدات و توانمندی های فناوری شرکت های دانش بنیان و تولیدی جمهوری اسلامی ایران نهایت استفاده را در ساخت و نصب تجهیزات و تولید نهایی محصولات دریایی بهره گیری کند که این اتفاق مهم موجب رشد و شکوفایی و توسعه پایدار صنایع کشتی سازی با استفاده از فناوری های نوین بین المللی خواهد شد .
بر اساس این گزارش در مراسم امضای این قرارداد، حسن طاهریان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره،محمد سعیدی ،رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی و نماینده بانک ملت در کره جنوبی حضور داشتند.
مذاکره های نخستین سفارش ساخت کشتی که با حسن نیت طرفین از اوایل دی ماه سال 1394 آغاز شده بود در چندین دوره مذاکره در سئول و تهران، نهایت در 19 آذر 1395 منجر به امضای قرارداد شد.
به گزارش ایرنا، ایران و کره جنوبی تاکنون 11 اجلاس کمیسیون مشترک تجاری را برگزار کرده اند که آخرین آنها در اسفند سال 94 در تهران برگزار شد.
مسئولان ایرانی در دیدار با همتایان کره ای خود همواره خواستار تغییر نگاه کره جنوبی به ایران به عنوان یک بازار مصرفی شده و بر سرمایه گذاری مستقیم و انتقال تکنولوژی کره به ایران تاکید کرده اند.
رئیس جمهوری کره جنوبی،12 اردیبهشت امسال برای نخستین بار در تاریخ این کشور به ایران سفر کرد.
هیاتی 236 نفره متشکل از مقام ها، رئیسان شرکت های کره ای و صاحبان صنایع، او را در این سفر سه روزه همراهی می کردند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران سیزدهم اردیبهشت ماه در نشست خبری با همتای خود اعلام کرد: دو طرف تصمیم گرفتیم رقم مبادلات تجاری خود را از 6 میلیارد دلار کنونی به سه برابر یعنی 18 میلیارد دلار افزایش دهیم.
وی گفت: گردشگری، برقراری پرواز مستقیم سئول به تهران و نیز سرمایه گذاری بخش های کره ای در زیرساخت های مربوط به گردشگری در ایران مانند ساخت هتل از موضوع هایی بود که در مذاکرات خود بر آن تاکید کردیم.
در این سفر بیش از 40 سند شامل 19 سند همکاری و بیش از 13 موافقتنامه برای پروژه های چند میلیاردی به امضا رسید.
اقتصام**2078**1776
تنظیم کننده:محمد مهدی بهرامی **انتشار دهنده:لیلا خطیب زاده