به گزارش بولتن نیوز، ابراهیم محمدی روز شنبه در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران اظهار
داشت: جمهوری اسلامی براساس هدف تعریف شده در قالب سند چشم انداز، ظرفیت
تولید 55 میلیون تن فولاد خام پیش بینی کرده که لازمه تحقق آن، فراهم سازی
69 میلیارد تن کیلومتر خطوط ریلی است؛ ضمن آنکه تامین منابع مالی این خطوط
نیز اهمیت بسزایی دارد.
وی یادآور شد: حمل و نقل ریلی در کشور روشی
ارزان، ایمن و انبوه در حمل و نقل مواد معدنی است و انتظار می رود همکاری
میان ایمیدرو و فولادسازان و بخش ریلی بتواند در اقتصاد کشور مفید واقع
شود.
محمدی گفت: میزان حمل و نقل ریلی در سال 94 از سطح 33 به 36 میلیون
تن افزایش یافت و انتظار می رود تا پایان امسال به 39 میلیون تن برسد.
آمارها
نشان می دهد، حمل و نقل ریلی سهم 54 درصدی از حمل و نقل مواد معدنی از
جمله زغال سنگ، سنگ آهک، سنگ آهن و آهن آلات را عهده دارد.
محمدی
خاطرنشان ساخت: حمل و نقل ریلی علاوه بر ایمنی، می تواند زیرساخت توسعه
کشور و همچنین آمایش سرزمین را فراهم کند؛ ضمن آنکه استفاده از این روش حمل
ونقل، از لحاظ زیست محیطی اهمیت بسزایی دارد.
وی گفت: حمل ونقل ریلی در
بخش خصوصی از افزایش قیمت برخوردار شده و شرکت راه آهن تلاش می کند قیمت
ها را کنترل و از افزایش آن پیشگیری کند.
این مقام مسئول، حمایت دولت و
مجلس از توسعه حمل و نقل ریلی، تامین مالی برای ارتقای ظرفیت این بخش و
گسترش حمل مواد معدنی را خواستار شد و افزود: استقرار نظام اپراتوری قطار و
ایستگاه و تشکیل شرکت های حمل و نقل ریلی ویژه معادن از مسایل مهم است.
« محسن پورسید آقایی» مدیرعامل سابق راه آهن جمهوری اسلامی
ایران گفته بود: می توان آمار ترانزیت ریلی را ارتقا بخشید و در سال 1395
به رقم چهار میلیون تن رساند.
به گفته وی، براساس برنامه های چهارم و
پنجم توسعه، سهم بخش ریلی از کل جابجایی بار کشور 30 درصد پیش بینی شده
بود، در حالی که این رقم اکنون 11 درصد است و بکارگیری سیاست های نادرست در
دوره 92- 1385، این رقم را به 10.5 درصد کاهش داد.