همدلی مردم یک شهر برای تحقق اقتصاد مقاومتی / درق قطب تولید سمنو می‌شود

پخت سمنو در شهر درق را میتوان نمادی از همدلی تمام مردم یک شهر برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و حال مسئولین در تلاش‌اند با قرارگفتن در کنار مردم، زحمات فعالان این عرصه را ارج نهاده و این شهر کوچک را تبدیل به قطبی برای تولید سمنو نمایند.
  • دوشنبه 22 آذر 1395 ساعت 21:5

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  پایگاه خبری گرمه، برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی، دولت نباید لکوموتیو باشد و مردم واگن‌های پشت سر آن باشند، بلکه مردم نقش محوری و موتور محرک اقتصاد مقاومتی هستند که لکوموتیو حرکت جامعه از تحرک صحیح و سریع این موتور نشئت می‌گیرد.

در اقتصاد مقاومتی، دولت وظیفه‌ی سنگینی دارد که مهم‌ترین بخش آن، برداشتن موانع مختلف و متعدد از پیش پای بخش تولید و اشتغال است. مراد از مردم هم عموم مردم به‌عنوان قشر مصرف‌کننده و نیز تولیدکنندگان بخش خصوصی است.

در مقابل وظایف سنگین دولت، تولیدکننده‌ی بخش خصوصی نیز موظف است با تمام وجود برای افزایش بهره‌وری واحد تولیدی خود اقدام کند. برنامه‌ریزی دقیق، تلاش مستمر برای افزایش کیفیت محصولات، وجدان کاری و انصاف در انجام امور محوله، قانون‌مداری، انضباط اجتماعی و بسیاری دیگر از موارد را می‌توان به‌عنوان وظایف مردم و بخش خصوصی ذکر نمود.

اما آنچه در بخش دولتی بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد آن است که مسئولان و متولیان امر باید به دور از شعارزدگی نسبت به شناخت، ظرفیت‌های اقتصادی هر منطقه اقدام و بر اساس آن در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی اقدام کنند.

  با توجه به اینکه شهرستان گرمه از حیث جمعیت و وسعت جغرافیایی جزو شهرستان‌های کوچک محسوب می‌شود شاید سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ نیاز به صرف هزینه‌های  هنگفت داشته و کسی  حاضر به سرمایه‌گذاری در این سطح نباشد  اما برای اشتغالزایی در مراکز تولیدی کوچک نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان نیست لذا می‌طلبد تا مسئولان توان خود را در توسعه و تقویت بنگاه‌های کوچک و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی  متمرکز کنند که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های کسب‌وکار جهت جذب سرمایه‌گذاران و کارآفرینان علاقمند به تولید و ارتباط بین آنها جهت راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی در شهرستان و تدوین یک نقشه راه هدفمند جهت بکارگیری ظرفیت‌های شهرستان، این امر نیز قابل تحقق است.

سمنو پزی از جمله مشاغل کوچکی است که از دیرباز مورد استقبال مردم درق از توابع شهرستان گرمه قرار گرفته و امروز کارگاه‌های پخت این محصول در جا جای شهر به چشم میخورد و توانسته سهمی هر چند کوچک در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

با اینکه امروز سمنوی شهر درق به‌عنوان برندی موفق در سطح استان خراسان شمالی و استان‌های همجوار شناخته می‌شود اما این بخش از اقتصاد شهرستان نیز دچار مشکلاتی است که رفع آنها نیازمند همت و دلسوزی تمام مسئولان است.

مهمترین مشکل سمنوپزان بازاریابی و دریافت مجوزهای بهداشتی است

رمضانی یکی از خانم‌های درقی که در زمینه پخت سمنو فعالیت می‌کنند در این باره گفت: چند سالی است که برای کمک به خانواده اقدام به پخت و فروش سمنو می‌کنم و مشتری خوبی هم دارم ولی متأسفانه یکی از مشکلاتی که سمنوپزان این شهر با آن دست به گریبان هستند بازار فروش است و محصولات باید توسط خود فرد فروخته شود چراکه بازار مشخصی برای عرضه این محصول تشکیل نشده است

وی با بیان اینکه برای فروش بیشتر نیاز به بازاریابی فعال در این زمینه است از مسئولین خواست با آموزش و تعلیم افراد تحت عنوان بازاریابی و فروش سمنو این مهم را عملی کنند.

 جعفری یکی دیگر از جوانان درقی است که سعی داشت پخت سمنو را به‌صورت سنتی و برای فروش در استان‌های مجاور عرضه کند که متأسفانه وجود پاره‌ای از مشکلات مانع رسیدن وی به هدفش شد.

این جوان کارآفرین اظهار داشت: سال گذشته اقدام به پخت سمنو به‌صورت کاملاً سنتی کردم و بعد از تولید بیش از یک تن محصول در محیطی کاملاً بهداشتی و تحت نظارت ادارات میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت جهتت بازاریابی و فروش به استان‌های سمنان، تهران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی سفر کردم.

وی ادامه داد:  با وجود این که مغازه‌دارها از نوع بسته‌بندی و کیفیت محصول رضایت کامل داشتند اما متأسفانه به دلیل نداشتن علامت استاندارد و آرم بهداشت از خرید این غذای مقوی خودداری می‌نمودند چراکه همواره ترس این را داشتند که مبادا اداره بهداشت شهرستانشان آنها را جریمه کند.

جعفری که هم‌اکنون از فعالیت در عرصه تولید این محصول بومی فاصله گرفته است افزود: خوشبختانه ادارات شهرستان گرمه ضمن استقبال از این طرح همکاری‌های لازم برای صدور مجوزهای بهداشتی را داشتند اما روح حاکم در کشور به‌گونه‌ای است که اگر بخواهید اقدام به ثبت شرکت، ثبت برند و یا دریافت علامت استاندارد و دیگر مجوزهای لازم جهت ارائه محصول به بازارهای کشور نماییم زمان زیادی را صرف می‌شود  و طی کردن پروسه اداری نیز برای افرادی که به‌تازگی وارد عرصه شده‌اند هزینه‌بر است.

وی با اشاره به وضعیت رو به رشد شهرستان گرمه در تولید سمنو و تلاش‌های برای تبدیل این منطقه به قطب تولید سمنوی کشور از دست‌اندرکاران خواست نهایت همکاری را با تولیدکنندگان در جهت کاهش هزینه‌ها و رفع موانع تولید و تسریع در پروسه دریافت مجوز انجام دهند.

حسن‌زاده پیشکسوتی با 40 سال سابقه در زمینه‌ی پخت سمنو به‌صورت کاملاً سنتی در شهر درق است که همه‌ساله در ایام نوروز و به اتفاق خانواده و خویشان اقدام به پخت سمنو می‌نمایند.

وی که از تغییر شیوه پخت سمنو از حالت سنتی به روش صنعتی مخالف است اظهار داشت: چند سالی است آیین پخت سمنو در این شهر تغییر کرده و برخی سعی دارند پخت سمنو را به‌صورت صنعتی انجام دهند.

حسن‌زاده با بیان اینکه پخت سمنو در شهر درق نمادی از همدلی تمام مردم شهر برای تحقق اقتصاد مقاومتی است ادامه داد: اگرچه  پخت سمنو به‌صورت صنعتی می‌تواند زمینه توسعه اقتصادی برای برخی افراد را به وجود آورد اما مسئولین باید توجه داشته باشند در حالت سنتی تمامی مردم شهر درگیر پخت سمنو هستند و از این راه بخشی از نیازهای خود را تامین میکنند.

وی با بیان اینکه نباید به بهانه درآمد بیشتر ارزشهای معنوی یک منطقه از بین رود اظهار داشت: بخش زیادی از ارزش سمنوی شهر درق به دلیل  معنویت و سنتی بودن آن است.

تولید سالانه 60 تن سمنو در شهر درق

رئیس شورای شهر درق نیز در تشریح اقدامات انجام شده در جهت حمایت از سمنوپزان این شهر گفت: برگزاری سه جشنواره در سطح شهرستان و یک جشنواره در مرکز استان از جمله اقدامات انجام شده برای تبلیغ و بازاریابی این محصول بوده است.

وی  توزیع 60 تن آرد در سه سال گذشته، تشکیل دبیرخانه جشنواره سمنوپزان و برگزاری جلسات منظم با ادارات مختلف و واحدهای بهداشتی شهرستان، و رایزنی با شبکه بهداشت برای دریافت کارت سلامت را از دیگر اقدامات مسئولین در جهت حمایت از این فعالیت اقتصادی برشمرد و ادامه داد: در سال گذشته حدود ۵۰۰ بسته ۲۰۰ گرمی سمنو برای سمینار های تهران ارسال شده تا ضمن تبلیغ این محصول خاص، بازار فروش آن در سایر استان‌ها فراهم شود.

نوروزی گفت در همین راستا شرکت در جشنواره‌های غذایی در دستور کار دبیرخانه جشنواره سمنوی این شهر قرار گرفت و خانم فاطمه امانی موفق شود با ارائه این محصول در جشنواره غذایی شهر مشهد، عنوان برتر جشنواره را از آن خود نماید.

وی توزیع بیش از سه هزار بسته سمنو در جشنواره سمنوی این شهر و در سطح استان خراسان شمالی و جلسات برگزارشده را از دیگر اقدامات برای بازاریابی این محصول در سطح استان عنوان کرد و افزود: در سال گذشته بیش از 60 تن سمنو در سطح شهر درق تولیدشده که اکثر آن در شهرستان‌ها و استان‌های مجاور به فروش رسیده است.

رییس شورای شهر درق تلاش برای ارائه تسهیلات از سوی دستگاه‌های مختلف به سمنوپزان را از دیگر اقدامات برشمرد و اظهار داشت: در این زمینه اقدامات خوبی از سوی نهادهای مختلف انجام‌شده که اختصاص دادن مبلغ ۵۰۰ هزار تومان وجه نقد بلاعوض از سوی کمیته امداد به فعالین در این عرصه از جمله آنهاست.

درق قطب تولید سمنوی کشور می‌شود

قویدل مسئول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان گرمه نیز تنها راه برون‌رفت از مشکلات به وجود آمده ناشی از تحریم‌ها را توجه به اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تکبه به توان داخلی، بسیج سعی نموده با استفاده از ظرفیت‌های هر منطقه، منویات مقام معظم رهبری در امر اقتصاد مقاومتی را عملی نماید.

وی بیان داشت: بر همین اساس هر شهری در استان خراسان شمالی به قطبی برای تولید محصولات خاص همان منطقه تبدیل خواهد شد و در شهرستان گرمه نیز درق به قطب تولید سمنوی کشور تبدیل می‌شود.

نعمت قویدل گفت: برای تحقق این امر در مرحله اول، یک سوم از تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج در سال 95 به منظور تجهیز کارگاه های پخت این محصول به  سمنوپزان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: تا کنون 130 میلیون تومان از مجموع 400 میلیون تومان اعتبارات بسیج سازندگی به 12 فعال عرصه سمنوپزی پرداخت شده و حمایت های مادی و معنوی از این افراد ادامه خواهد داشت.

مسئول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان گرمه همچنین معرفی سنوی درق در نمایشگاه ها و جشنواره های غذایی بسیج و عقد قرارداد با فروشگاه های طرف قرارداد  برای فروش این محصول را از دیگر اقدامات حمایتی عنوان کرد و ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده و در صورت همکاری بین بخش های مختلف بزودی این محصول به تمامی استانها و کشورهای همسایه صادر خواهد شد.

انتهای پیام/


ثبت نظر

ارسال