به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست موانع اقتصاد هنر در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری 21 آذرماه با حضور استاد احمدرضا دالوند منتقد هنری، نویسنده و پژوهشگر هنر، تصویرگر و طراح برگزار شد.
احمدرضا دالوند در ابتدای این نشست گفت: پیش از اینکه ایران به صادرات نفت بپردازد، اقتصاد کشور به وسیله آثار هنری تامین میشد. صنعت و هنر در زیان ایرانی یکی بود. متاسفانه الان هنر را فقط محدود به نقاشی و طراحی و مانند این ها می کنند؛ در صورتی که قالی ایران و رنگ فیروزه ای ایرانی جزو هنرهای اصیل و قدیمی این کشور است.
وی تصریح کرد: در گذشته افراد با استفاده از آهن و سفال آثاری را درست میکردند که هم بسیار هنری بود و هم استفاده صنعتی از آنها میشد. در آن زمان ما اقتصاد هنر داشتیم ولی آن را الان مضمحل کردهایم و از بین بردهایم. قالیهای ایران شناسنامه این مملکت و افراد آن است، ولی متاسفانه ما خودمان توجهی به این آثار هنری و صنعتی نمیکنیم.
این پژوهشگر هنر افزود: در گذشته اقتصاد مبتنی بر پیشههای هنری وجود داشت ولی امروزه اثری از این مورد در کشور به چشم نمیخورد، در آن زمان استادهای نقاش آثار خود را بر دیوار قهوه خانه مینگاشتند که از عمق وجود آن ها سرچشمه می گرفت و بسیار دلنشین و زیبا بودند؛ در صورتی که هیچ گالری و تجهیزات خاصی وجود نداشت و واقعا خالصانه بودند.
دالوند با بیان اینکه بازار هنری در سه دسته تقسیم میشود اظهار داشت: بازار اولیه بیشتر انفرادی و غیر سازمان یافته بود و مخاطبان آن از دوستان و آشنایان این افراد بودند و رقابتی در این بازار وجود نداشته و ندارد. نوع دوم که بازار ثانویه است همان بازار دلالی و سوداگری است و به آهستگی ثروتمندان اهل هنر شروع به آینده نگری کردند و این تفکر موجب شهرت گالریها شد؛ نوع سوم بازار هنری بین المللی است که در آن عده ای از ثروتمندان وارد این عرصه می شوند و مدیران در این عرصه دنبال آثاری هستند که فروش زیاد و خوب داشته باشد و امروزه ما در بازار سوم هنری قرار داریم.
وی افزود: ویژگیهایی که باید یک فروشگاه هنری داشته باشد عبارت اند از ویژگی فردی و اجتماعی هنرمندان، زیبایی شناسی اثر هنر، ارتباط با هنرمندان بین المللی و ... ، متاسفانه امروزه اکثر گالریدارها صلاحیت اخذ مجوز گالری را ندارند؛ چرا که سوداگر و دلال هستند و در حالی که باید دلسوز و اهل هنر باشند.
وی در پایان این نشست گفت: مظاهر فرهنگی ایرانی یکی قالی ایرانی است و دیگری خط نستعلیق. نستعلیق معادل غزل ایرانی است؛ همان طور که خط کوفی معادل بصری قرآن است.
خاطرنشان می شود موضوع نشست بعدی با محوریت بحث «شیوع اگزوتیک و نقاط جذب فروش» خواهد بود.
انتهای پیام/