اصغر فخریه کاشان درباره پیش بینی های انجام شده برای کاهش ریسکها در مفاد قرارداد خرید هواپیما از بویینگ و ایرباس در شرایط احتمالی، اظهار داشت: اگر حادثه و رویدادی رخ دهد که در آن جریان، طرف ایران مقصر نباشد، تمام پیش پرداخت ها را می توانیم پس بگیریم.
وی افزود: اگر هواپیمایی تا آن تاریخ ساخته شده باشد، تحویل خواهیم گرفت. برای هواپیماهایی هم در خط تولید است و هنوز تحویل داده نشده هم باید راهکاری را بیندیشیم. بنابراین طرفین در شرایط احتمالی برای تحویل هواپیمایی که در خط تولید قرار دارند، راهکاری خواهند یافت.
قائم مقام وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: تمام ریسکهای این قرار داد و تمام احتمالاتی که ممکن است رخ دهد را پیش بینی کردهایم و تمام جوانب در شرایط احتمالی سنجیده شده است.
وی درباره این که گفته میشود مدت زمان تحویل هواپیماهای بویینگ طولانی است، گفت: ساخت هر فروند هواپیما بسته به مدل و تایپ آن یک فرایند 9 الی 18 ماهه است. نکته ای که وجود دارد این است که خط تولید بویینگ و ایرباس که منتظر سفارش های ایران ایر نبوده است. باید بگویم که در حال حاضر از یک مدل از بویینگ 10 هزار سفارش از قبل وجود دارد.
فخریه کاشان ادامه داد: بنابراین وقتی گفته می شود سال 2018 سری اول هواپیماها به ایران تحویل داده میشود به این معنا است که لا به لای زمان بندیهای تولید سفارشهایی که از قبل به بویینگ داده شده، هواپیماهای سفارش ایران را هم می سازند.
این مقام مسئول افزود: وقتی گفته می شود تحویل هواپیماها از 14 ماه آینده شروع می شود به معنای آن نیست که ساخت یک فروند هواپیما 14 ماه زمان می برد بلکه به این معنا است که بویینگ موظف است سفارشهای سایر ایرلاین هایی که زودتر از ایران ایر داده شده را باید تحویل دهد و بعد سفارشهای ایران ایر وارد خط تولید می شود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ضمن این که تحویل گرفتن هواپیماها و تدارک و آموزش نیروی انسانی مشغول به کار در آن هواپیما و طی مسیرهای بازرگانی آن هواپیما زمان بر است. در سالهای اول تحویل هواپیما از 8 فروند شروع می شود البته سال هایی است که از بویینگ 10 فروند هواپیما خواهیم گرفت.
وی از تحویل 12 فروند هواپیما در سال 2017 خبر داد و گفت: در سال 2017 چیزی حدود 10 الی 12 فروند هواپیما از ایرباس و ATR تحویل خواهیم گرفت.
فخریه کاشان با اشاره به تامین فاینانس 6 فروند هواپیما از سوی بویینگ با توجه به اینکه شرکت های آمریکایی قادر به تامین مالی قراردادهای ایرانی نیستند، اظهار داشت: قرار نیست که شرکت ها و موسسات آمریکایی تامین فاینانس هواپیماها را انجام دهند. قرار بر این است که به مسئولیت بویینگ تجهیز منابع مالی انجام شود. یعنی بویینگ خط مالی 6 فروند هواپیما را فراهم می کند حال این که از چه شرکت و از کدام کشور این خط اعتباری را تامین می کند، مساله مربوط به بویینگ است. تامین فاینانس می تواند از شرکت غیر آمریکایی یا آمریکایی مقیم یک کشور دیگر باشد.
وی با بیان این که در حال حاضر تامین مالی چند فروند هواپیمای بویینگ و ایرباس آماده شده است، گفت: از مجموع 100 فروند هواپیمای ایرباس 42 فروند و از مجموع 80 فروند هواپیمای بویینگ 5 فروند تامین مالی را خودمان انجام داده ایم. البته تامین مالی 19 فروند را خود ایرباس بر عهده گرفته است و خط اعتباری 6 فروند هواپیما را هم بویینگ تامین می کند.
فخریه کاشان با بیان اینکه تمام 80 فروند هواپیما برای مسیرهای خارجی نیست و 50 فروند از بویینگ ها در مسیرهای داخلی استفاده خواهد شد، اظهار داشت: از هواپیماهای بویینگ 737 هم در مسیر های داخلی و مسیرهای منطقهای استفاده خواهد شد.
وی با اشاره به انتقال دانش و تکنولوژی ساخت قطعات هواپیما به ایران در قراردادهای بویینگ و ایرباس گفت: کارگروهی را تشکیل داده ایم که در این کارگروه معاون علمی رییس جمهوری و رییس مرکز ملی فضایی ایران و نمایندگان شرکتهای سازنده هواپیما حضور دارند. در این کارگروه تواناییهای داخل برای ساخت قطعات هواپیما ارزیابی می شود.
وی افزود: قرار بر این است که شرکت های دانش بنیان در ذخیره ساخت قطعات هواپیما حضور یابند و قطعات در ایران ساخته می شود و به شرکت ایرباس داده می شود تا در هواپیماها و محصولات خود از آن قطعات استفاده کند. البته این همکاری تنها در بخش سخت افزاری نیست و شرکت های ایرانی می توانند در بخش نرم افزاری هم با شرکت های سازنده هواپیما مشارکت داشته باشند.
35225