تلاش سازمان توسعه تجارت برای افزایش صادرات گردشگری

سازمان توسعه تجارت ایران به موضوع گردشگری کشور ورود کرد تا مسیر تجاری‌شدن خدمات گردشگری کشور را هموار کند.
  • شنبه 27 آذر 1395 ساعت 21:33

مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری کشور دیروز در نشست مشترک با خبرنگاران تأکید کردند، تجاری‌سازی‌ خدمات گردشگری منجر به تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل و شکوفایی صنایع دیگر می‌شود.

سه‌شنبه هفته آینده قرار است فعالان صنعت گردشگری کشور در همایش تجاری‌سازی‌ خدمات صنعت گردشگری کشور حضور یابند تا در این همایش مشخص شود سهم دستگاه‌های دیگر در تجاری شدن خدمات صنعت گردشگری و شیوه ورود آنها به پروسه تجاری‌سازی‌ گردشگری ایران چه میزان است؟

به گزارش همشهری،شناسایی بازارهای هدف گردشگری و ورود و ماندگاری در این بازارها از موضوعاتی است که در این همایش بررسی می‌شود.

حمایت از صادرات گردشگری و نحوه تعامل سازمان‌های میراث فرهنگی و توسعه تجارت با دولت و بخش خصوصی و تشکل‌های صادراتی صنعت گردشگری به همراه تحلیل وضعیت تجارت جهانی این بخش از محورهای مورد بحث در همایش تجاری‌سازی‌ صنعت گردشگری است.

شناسایی و معرفی توانمندی‌ها و مزیت‌های ایران در بازار جهانی، گردشگری سلامت و تجاری، شاخص شهرهای گردشگرپذیر، پتانسیل مناطق آزاددر رونق گردشگری، نقش بانک‌ها و مؤسسات مالی و بیمه‌ای در توسعه گردشگری، ناوگان حمل‌ونقل مناسب برای جذب گردشگر، صنایع‌دستی و هنرهای فولکلور در صنعت گردشگری، جایگاه صادرات خدمات گردشگری در اقتصاد مقاومتی و شیوه‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی و برندسازی ‌جهانی از دیگر موضوعاتی است که فعالان گردشگری در این همایش به بحث می گذارند.

خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به سؤال همشهری که این سازمان تا چه اندازه اقدام ‌اجرایی در حمایت از صادرات گردشگری داشته‌است، گفت: بسته‌ حمایتی با مصوبه دولت و تأیید شورای‌عالی صادرات تعریف شده که در اختیار این بخش است.

به گفته او در این بسته‌ها شیوه حمایت از صادرات کالایی که می‌تواند شامل صنایع‌دستی باشد، اعلام شده و کمک‌های غیرمستقیم به بخش‌های صادراتی نیز درنظر گرفته شده است.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در بخش حمل‌ونقل دریایی در خلیج‌فارس و برخی خطوط دریایی یارانه‌هایی درنظر گرفته شده است که به صادرکنندگان ارائه شود. خسروتاج افزود: یکی از ردیف‌های بودجه سازمان توسعه تجارت ایران حمایت از بنگاه‌های صادراتی به‌خصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط است که در کشورهای هدف فعالیت تجاری می‌کنند تا با بازارهای جهانی در ارتباط باشند. او از مذاکره با نمایندگان مجلس برای اختصاص منابع بیشتر برای حمایت از توسعه صادرات کشور حتی در بخش گردشگری خبر داد و گفت: این سازمان از صادرات گردشگری حمایت می‌کند.

مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری کشور نیز با اشاره به اسناد بالادستی در موضوع حمایت از صنعت گردشگری گفت: 5برابر شدن گردشگران خارجی تا پایان برنامه ششم مورد تأکید مقام معظم رهبری است و برای تحقق این امر باید این موضوع مشخص شود که سازمان‌های همراه با سازمان میراث فرهنگی برای 5برابر شدن گردشگران خارجی ایران چه فعالیت هایی دارند؟

او با اشاره به گردشگری به عنوان ‌یکی از 8 موضوع ویژه برنامه ششم توسعه گفت: در بحث تجاری‌سازی‌ خدمات گردشگری در کشور، منابع و جاذبه‌های گردشگری کشور باید تبدیل به محصول شوند. به گفته وی، بسیاری از کشورها ظرف 4سال یک محصول جدید در صنعت گردشگری خود تولید و گردشگران زیادی را برای بازدید از محصول تولید شده جذب می‌کنند.


ثبت نظر

ارسال