امکان نیم بها شدن بلیط مترو برای سربازان؛ فعالیت ۱۴۰ ایستگاه در سال آینده

همشهری آنلاین: خرید درهای حائل مترو، افزایش تعداد ایستگاه‌ها به ۱۴۰ مورد، نیم بها شدن بلیط مترو برای سربازان، افزایش ۵۰ درصدی بودجه مترو در برنامه پیشنهادی از خبرهای مهمی بود که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران خبر داد.
  • شنبه 27 آذر 1395 ساعت 22:16

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر احمدی‌بافنده در نشست خبری که در حاشیه سومین نمایشگاه تولیدات داخلی و صنعت مترو برگزار شد، با اشاره به این نمایشگاه گفت: صنعت مترو یکی از صنعت های‌ جوان است و قطعا آینده بی‌نظیری در انتظارش قرار دارد.

وی افزود: امسال توانستیم از حضور شرکت‌های علمی و دانشگاه‌ها در این نمایشگاه بیشتر بهره ببریم اگرچه تولید محصولات دانش بنیان یک ریسک است اما اگر می‌خواهیم در هر صنعتی خودکفا شویم، باید در ابتدا به محصولات دانش‌بنیان دست پیدا کنیم.

احمدی بافنده با بیان اینکه برخی از قطعات مترو دارای دانش 20 سال قبل هستند، گفت: بسیاری از قطعات مترو آلانوگ بوده و حتی امروز دیگر در بازار یافت نمی‌شوند و باید با کمک جامعه علمی و دانشگاهی قطعاتی جدید، چابک‌تر و ارزانتر بسازیم و برهمین اساس به موضوع همکاری و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان توجه بیشتری شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه کیفیت و استاندارد قطعات در مترو بسیار مهم است و نمی‌توانیم با جان مردم ریسک کنیم، گفت: سرعت و سرفاصله مترو حتی قابل مقایسه با راه‌آهن نیز نیست چراکه هر 4 دقیقه یک بار یک قطار با چند هزار مسافر وارد ناوگان می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از قطعات مترو دارای دانش 20 سال قبل هستند، گفت: بسیاری از قطعات مترو آلانوگ بوده و حتی امروز دیگر در بازار یافت نمی‌شوند و باید با کمک جامعه علمی و دانشگاهی قطعاتی جدید، چابک‌تر و ارزانتر بسازیم و برهمین اساس به موضوع همکاری و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به پیشنهاد قالیباف مبنی بر نیم‌بها شدن بلیت برای سربازان گفت: این پیشنهاد شهردار تهران قطعا در لایحه بهای خدمات مترو به شورای شهر لحاظ می‌شود.

احمدی بافنده با بیان اینکه مترو تهران از 5:30 صبح آماده خدمت‌رسانی به مسافران است، گفت: بسیاری از خطوط مترو از نزدیکی پادگان‌ها و مراکز عمومی شهر عبور می‌کنند و استفاده از مترو می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای سربازان باشد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه کیفیت و استاندارد قطعات در مترو بسیار مهم است و نمی‌توانیم با جان مردم ریسک کنیم، گفت: سرعت و سرفاصله مترو حتی قابل مقایسه با راه‌آهن نیز نیست چراکه هر 4 دقیقه یک بار یک قطار با چند هزار مسافر وارد ناوگان می‌شود.

وی با بیان اینکه سفارش قطعات مترو پرحجم نیست و تولیدکننده نمی‌تواند سود بالایی داشته باشد، گفت: اگر در هزینه تحقیقات به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک شود، قیمت محصولات بالا نمی‌رود و به همین دلیل از آقای ستاری خواستیم که در بودجه تحقیقاتی معاونتش، به شرکت‌های دانش‌بنیان طرف قرارداد با مترو نیز کمک کند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم قطعات مترو انحصارا توسط تعدادی از شرکت‌ها ساخته شود و خواهان ورود شرکت‌های دیگر هستیم، ادامه داد: با این حال گاهی دیده می‌شود که تنها یک یا دو شرکت قطعات مورد نیاز ما را تأمین می‌کنند و این در حالی است که براساس آیین‌نامه مالیاتی باید شرکت‌ها در مناقصه حضور یابند، اما گاهی به دلیل کم بودن شرکت‌ها این مهم محقق نمی‌شود و برهمین اساس از آقای ستاری خواستیم که شرکت‌های خصوصی تولیدکننده قطعات مترو از امتیاز شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور شرکت تولیدکننده درهای حائل در این نمایشگاه تصریح کرد: شورای شهر به ما یک ماه فرصت داده است تا در مورد نصب درهای حائل در مترو بررسی لازم را انجام دهیم و امروز باید بگویم که خوشحالیم یک تولیدکننده داخلی این درهای حائل را ساخته و در این نمایشگاه نیز حضور دارد و قطعا در پاسخ به نیاز شورای شهر تهران، این درها بررسی خواهند شد.

احمدی‌بافنده همچنین با بیان اینکه خوشبختانه پس از بیانات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی و استفاده از توان داخلی کسی مقاومتی در استفاده از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد، افزود: حضور آقای ستاری نشان‌دهنده توجه دولت است و باید بگویم که امروزه برای رشد چشمگیرتر نیازمند باور صنعت‌گران، همراهی دانشگاه‌ها و توجه بیشتر دولت‌ها هستیم.

وی همچنین از پیشنهاد افزایش 50 درصدی بودجه مترو نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: با افتتاح ایستگاه‌های خط 6 و 7 مترو و همچنین فرودگاه امام خمینی (ره)، تعداد ایستگاه‌ها به 140 می‌رسد که برهمین اساس نیازمند هستیم بودجه مترو برای سال آینده افزایش چشمگیر بیابد تا بهترین خدمت‌رسانی را برای مردم داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه ما در پیشنهادات افزایش 50 درصدی بودجه مترو را داده‌ایم، اظهار کرد: امیدواریم بودجه پیشنهادی ما در شورای شهر تهران تصویب شود.

احمدی‌بافنده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه آماری از عملکرد 11 ساله مترو گفت: جمع طول خطوط با احتساب خطوط فعال در پایانه‌ها 188 کیلومتر است که تاکنون 106 ایستگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در سال 84 تنها 358 ناوگان در مترو وجود داشت اما امروز خوشبختانه پس از 11 سال این عدد به 1287 رسیده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه در سال 84، تنها 240 میلیون سفر در سال ثبت شده است، گفت: سال گذشته 700 میلیون سفر و امسال نیز 800 میلیون سفر با مترو ثبت شده است و امیدواریم سال آینده بیش از 1 میلیارد سفر با مترو ثبت شود.

احمدی‌بافنده با اشاره به اینکه 20 درصد سفرهای تهرانیان با مترو انجام می‌گیرد، گفت: در گذشته تنها 10 درصد سفرها با مترو انجام می‌گرفت و این در حالی است که بیشتر سفرها برای خط یک ثبت شده است به گونه‌ای که 32 درصد جابه‌جایی‌ها با خط یک بوده است.

وی با بیان اینکه 27 درصد سفرها با خط 2، 6 درصد با خط 3، 25 درصد با خط 4 و 10 درصد سفرها با خط 5 صورت می‌گیرد، گفت: سرفاصله خط یک و 2 مترو در سال 84 زیر 10 دقیقه و در خط 5 حدود 20 دقیقه بود اما حالا سرفاصله قطارها در خط یک 5 دقیقه و در خط 2 و چهار با ارسال قطارهای فوق‌العاده به کمتر از 6 دقیقه رسیده است و این در حالی است که سرفاصله در خط 3 ، 16 دقیقه و در خط 5 نیز به 10 دقیقه کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران همچنین به اختلاف مترو و اداره برق اشاره کرد و گفت: ما مصرف کننده برق هستیم و احتیاج به پشتیبانی اداره برق داریم و نمی‌توانیم با وجود پست‌های فعلی برق بیش از این به تعداد ناوگانمان اضافه کنیم چراکه اگر برقی نباشد که قطارها حرکت کنند، اضافه کردن قطارها فایده‌ای ندارد.

احمدی‌بافنده با بیان اینکه مترو توانسته در 11 سال اخیر از انتشار 14 هزار تن مواد آلاینده به هوا جلوگیری کند، گفت: تقویت هرچه بیشتر مترو در کاهش آلودگی هوا موثر خواهد بود.

احمدی‌بافنده با بیان اینکه حداقل کاری که دولت می‌توانست انجام دهد، تهاتر بدهی‌ها با یکدیگر است، گفت: ما به اداره برق اعلام کرده‌ایم که از دولت طلب داریم و پول برق را تهاتر کنند اما این مساله محقق نشد و باید بگویم دولت حداقل می‌توانست پشتیبانی نامحسوس داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت به دلیل تحریم نمی‌تواند قطار به مترو بدهد، اما می‌توانست بدهی‌ها را تهاتر کند، گفت: 3 ماه حقوق پرسنل مترو 155 میلیارد تومان می‌شود و ما برای پرداخت این بدهی مالیاتی اقدام به پرداخت قسطی آن کردیم و من نمی‌توانم پول 15 هزار پرسنل مترو را به دلیل بدهی مالیاتی ندهم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به حادثه راه‌آهن سمنان گفت: مترو تهران خطرپذیرتر از راه‌آهن است چراکه 4 دقیقه یک بار یک قطار با صدها مسافر وارد ناوگان می‌شود و باید دولت مشکلات مالی مترو را جدی‌تر بگیرد و نه اینکه ما را وارد یک مخمصه مالی کند.


ثبت نظر

ارسال