به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی وکیلی نماینده مخالف کلیات برنامه ششم توسعه در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما افزود: برنامه ششم توسعه از نظر شکلی برنامه توسعه ای است و ساختار بودجه ای سالانه دارد.
وی گفت: دولت باید لایحه برنامه ششم توسعه را متناسب با سند چشم انداز، اسناد بالادستی، احکام دائمی و سیاست های اقتصاد مقاومتی ارائه می کرد.
وکیلی افزود: دولت از این موضوع استنکاف کرد و لایحه برنامه ششم تدوین نکرده است.
وی گفت: دولت وارد سنت گذاری خطرناکی شده و فقط احکامی ارائه کرده است که پس از تصویب جزئیات آن را تهیه و اجرا کند.
وکیلی افزود: به دلیل تدوین 80 درصد مواد قانون برنامه ششم توسعه در مجلس هیچ تضمینی برای اجرای آن به وسیله دولت وجود ندارد.
وی با بیان اینکه 110 ماده در مجلس به لایحه برنامه ششم توسعه اضافه شده است گفت: با توجه به اینکه هنوز تکلیف برنامه ششم از نظر مواد و ساختار نامشخص است دولت برای اینکه خوش حساب به نظر آید لایحه بودجه را به موقع به مجلس ارائه کرد.
وکیلی افزود: دولت باید صبر و بر اساس برنامه ششم توسعه در بودجه ریل گذاری می کرد.
وی گفت: جداول برنامه ششم توسعه ویترین نیست و دولت باید بر اساس آن بودجه سالانه را برنامه ریزی کند.
وکیلی با بیان اینکه کمتر از 25 درصد برنامه توسعه چهارم و پنجم محقق شده است افزود: چرا اکنون با عجله در پی تصویب برنامه ششم توسعه کشور هستیم.
وی گفت: نباید یک سال از برنامه توسعه عقب می افتادیم و دولت باید برنامه ششم را سال گذشته به مجلس ارائه می کرد.
وکیلی افزود: باید با دقت بیشتری لایحه برنامه ششم تصویب می شد که کاستی های برنامه های گذشته را نداشته باشد.
وی گفت: یکی از اشکالات برنامه های توسعه آرزوهایی است که در این برنامه ها به عنوان مصوبات آورده می شود و سطح انتظار عمومی افزایش می یابد.
وکیلی افزود: برخی اعدادی که در برنامه آورده شده است مانند میزان رشد اقتصادی در بهترین شرایط محقق نخواهد شد.
وی گفت: چرا طوری برنامه می نویسیم که می دانیم محقق نمی شود؟
وکیلی افزود: آیا می خواهیم خودمان را فریب دهیم یا برای بیرون پُز دهیم.
وی گفت: مجلس شورای اسلامی در تصویب لایحه برنامه ششم توسعه اولویت های دولت را به هم زده و 110 اولویت به آن اضافه کرده است.
وکیلی افزود: چون احتمال دارد دولت بگوید این 100 اولویت برای ما نیست و دستپخت مجلس است امکان نظارت بر آن وجود ندارد.
وی گفت: زمانی که فقط 20 درصد برنامه ها محقق می شود نشانه بدون منطق بودن ساختار آنهاست و امکان نظارت را بر این برنامه ها نمی دهد.
وکیلی افزود: با توجه به اینکه اکنون یکی از اولویت های اصلی کشور بحث اشتغال است اما در قانون برنامه ششم توسعه یک خط و آن نیز غیرعملیاتی برای اشتغال آمده است.
کاظم دلخوش موافق کلیات برنامه ششم توسعه نیز در این برنامه گفت: توجه به نیازهای ضروری مردم و تأثیر قوانین بودجه ای از قانون برنامه توسعه از دلایل تصویب لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس بود.
وی افزود: نمی توان قانون برنامه توسعه و بودجه را معطل گذاشت اما نقاط ضعف و قوت آن به جد بررسی می شود.
دلخوش گفت: دولت یک سال در ارائه لایحه برنامه ششم توسعه تأخیر داشت اما مجلس نمی تواند کشور را بدون برنامه بگذارد.
وی با توجه به اینکه مجلس نمی تواند لوایح را به طرح تبدیل کند افزود: در تصویب لایحه برنامه ششم و افزودن موادی به آن، مجلس شورای اسلامی مقصر نیست و باید این لایحه را تصویب می کرد.
دلخوش گفت: قانون برنامه توسعه و بودجه سنتی نوشته می شود، عملیاتی نیست و پیش بینی است.
وی افزود: دولت به صورت سنتی و بر اساس جداولی که دارد بودجه نویسی می کند که این ضعف و نادرست است.
دلخوش با بیان اینکه نمی توان کشور را بدون برنامه گذاشت گفت: اینکه 25 درصد برنامه ای محقق شود بهتر از تحقق صفر درصدی آن است.
وی افزود: کمبود منابع و ضعف مدیریتی دلایل تحقق نیافتن برنامه هاست.
دلخوش گفت: در قانون برنامه ششم توسعه هرجا مجلس شورای اسلامی بار اضافی بر دولت گذاشته باشد آن را برمی داریم.
وی با بیان اینکه باید ساز و کارهایی تهیه شود که منابع دولت محقق شود افزود: به عنوان نمونه اکنون 40 درصد فرار مالیاتی وجود دارد که باید جلوی آن گرفته شود و مردم به عدالت مالیات پرداخت کنند.
دلخوش گفت: تاکنون حتی پنج درصد از سهم نفت در اقتصاد کاهش نیافته و اکنون 100 درصد سهم نفت در اقتصاد کشور نقش دارد.