به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، هوشنگ میرزایی فیلمساز وعضو انجمن مستندسازان سینما ایران، فعالیت حرفه ای در حوزه سینمای کوتاه و مستند را نیازمند حضور جدی خود فیلمساز و بازاریابی برای فیلم های خودش عنوان کرد و گفت: فیلمسازان تجربی باید در کنار فعالیتهای حرفه ای خود ارتباطات خوبی را هم با سایر ارگان های اقتصادی داشته باشند و به بحث بازاریابی که می تواند در دیده شدن فیلمهای آنها نقشی پررنگ داشته باشد توجه جدی نشان دهند.
وی تصریح کرد: مطمئناً اقتصاد سینمای کوتاه قابل مقایسه با سینمای داستانی و بلند نیست و اکران های محدود و نداشتن بازار فروش مزیدی بر علت شده است تا بخشی از حضور این فیلمسازان معطوف به حضور در جشنواره های داخلی و بین المللی شود. فیملسازان مد نظر داشته باشند که حضور در این جشنواره ها را به عنوان فرصتی برای حضور در مسیرهای دیگر دنبال کنند.
کارگردان فیلم کوتاه «با خدا می رقصم» حاشیه را یکی از ضعفهای جشنواره در ایران دانست که باید سعی کرد تا از آن فاصله گرفت، وی عنوان کرد: همیشه بعد از اعلام نتایج شاهد اعتراضهایی توسط هنرمندان و رسانه های مختلف به نتایج جشنوارهها هستیم که باعث شده خیلی از هنرمندان ما جشنواره زده شوند. به هر حال باید در نظر گرفت که داوری امری سلیقهای است و هر داوری در کنار مسائل تکنیکی در بعضی موارد سلیقهای اقدام می کند.
کارگردان فیلم « آلفارد»، وجود جشنوارههای فیلم کوتاه را راهی به سوی شناسایی فیلمسازان با استعداد معرفی کرد و اظهار داشت: نگاه به پیشینه بسیاری از این جشنواره ها نشان می دهد که تاکنون فیلمسازان زیادی شروع کار حرفه ای خود را از این جشنوارهها داشتهاند و به سرعت مراحل ترقی را طی کرده اند و به نظر من در دنیای کنونی که شبکههای مجازی دنیای پیرامون ما را گرفته اند هر چه این فیلم ها کوتاه تر باشند در انتقال به مخاطب سریع تر عمل می کنند.
وی ادامه داد: پیشرفتهای تکنولوژی باعث شده جشنواره بین المللی فیلم 100 را خیلی از مخاطبان عام هم بشناسند. به نظر من رمز موفقیت این فیلمها کوتاهی زمان آن است که میتواند به راحتی پیام خود را به مخاطبان منتقل کند. از رهگذر همین حضور در فضاهای متعدد اجتماعی بسیاری از تهیه کنندهها و پخش کنندههای فیلم به تعامل با فیلمسازان با استعداد میپردازند.
میرزایی تعریف جشنوارهها در ایران را متفاوت با سایر کشورها دانست و بیان کرد: در سال جشنوارههای بی شماری برگزار می شود که خیلی از آنها شعاری و در راستای منافع صاحبان آن ها است و سعی دارند تا با محدود کردن موضوعات، فیلمسازان را به سراغ ساخت فیلم هایی با اهداف خودشان رهنمود سازند در صورتیکه در جشنوارههای خارجی ما شاهد آزاد برگزار شدن و اعمال سلیقههای کمتری هستیم.
وی تصریح کرد: همین طور در مورد خصوصی شدن جشنواره ها در ایران هم باید گفت که تا وقتی با مسائل و مشکلات و کمبود حمایت های سازمانی روبهرو باشیم برگزاری جشنوارهها به صورت خصوصی کمتر تحقق می یابد.
گفتنی است؛ هوشنگ میرزایی متولد ۱۳۵۰ در کوهدشت، کارشناسی کارگردانی از دانشکده صدا و سیما دارد و عضو انجمن مستند سازان سینمای ایران، داور بخش جنبی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، داور هجدهمین جشن خانه سینما، کارشناس ارزیابی اداره کل سیمای استان ها و … بوده است.
جایزه بهترین فیلم کوتاه دومین جشنواره سینمای مستند کیش، جایزه هشتمین جشنواره سراسری سینمای دفاع مقدس، جایزه بهترین فیلم در ششمین جشنواره منطقه ای سینمای جوانان سنندج، جایزه بهترین فیلم در جشنواره مون دنس آمریکا، تندیس سیمین جشنواره فیلم رشد، مدال طلا جشنواره ورد فست آمریکا، جایزه بهترین فیلم در نهمین جشنواره کورتو ایمولا کشور ایتالیا، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره اکس ان پروانس – توث کورت فرانسه، جایزه بزرگ جشنواره فیلم مسکو و ... از جمله افتخارات سینمایی هوشنگ میرزایی است.
انتهای پیام/