داود کشاورزیان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما گفت : 200 هزار کیلومتر راه اعم از راههای شریانی و غیر شریانی و فرعی و روستایی داریم که نگهداری آنها بعنوان سرمایه ملی بسیار ضروری است تا از تحمیل هزینه های زیاد در اقتصاد کشور پرهیز شود .
وی افزود : اعتبارات نگهداری راههای شریانی که عمده ترافیک در آن وجود دارد از منابع ملی تامین می شود و اعتبارات راههای غیر شریانی و روستایی باید از منابع استانی تامین شود که در سالهای اخیر مشکلات زیادی در این زمینه داشتیم .
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت : افزایش قیمت قیر و افزایش هزینه تامین ماشین آلات راه سازی به دلیل افزایش نرخ ارز باعث شده است منابع استانی بسیار محدود شود و در حالیکه بخشی از راههای روستایی 20 سال پیش ساخته شده است اگر به موقع بهسازی و تعمیر نشود باعث نابودی سرمایه ملی خواهد شد .
وی افزود : با توجه به اینکه راههای غیر شریانی و روستایی در عمده منابع کشور وجود دارد هر گونه تلاش برای بهسازی و نگهداری راهها باعث افزایش اشتغال هم خواهد شد و باید به سمت تامین منابع پایدار برای این حوزه حرکت کنیم که در دنیا هم تجربه شده است .
کشاورزیان گفت : وضع عوارض بر سوخت ، خودرو و عوارض جاده ای از بهترین منابع برای نگهداری مطمئن راههای کشور است و باعث خواهد شد منابع آن دچار نوسان نشود که مجلس شورای اسلامی 20 درصد عوارض بر سوخت گازوئیل را تصویب کرده است که هر چند در سالهای اخیر اجرا نشده اما امیدواریم بزودی اجرایی شود .
وی افزود : برای نگهداری مطلوب راهها به 6500 تا 7000 میلیارد تومان در سال نیاز داریم که البته بطور کامل یا به موقع تخصیص نمی یابد .
کشاورزیان گفت : منابع نگهداری راههای شریانی که عمده تردد در آنها صورت می گیرد خوب است اما درباره راههای غیر شریانی و روستایی حداکثر 20 تا 30 درصد منابع مورد نیاز و پیش بینی شده داده می شود که با وضع مطلوب فاصله زیادی داریم .