به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، معاون وزیر راه و شهرسازی که به همراه جمعی از مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و مسئولان قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) از قطعات مختلف آزادراه چرمشهر ورامین تا آبیک قزوین بازدید کرد در مصاحبه گفت : این آزادراه 9 تبادل بر روی آزادراهها و جادههای متصل به تهران دارد و ترافیک منتهی به پایتخت را در هر مسیر منتقل و از داخل تهران خارج میکند.
خیرالله خادمی با بیان اینکه این آزادراه در شعاع 50 کیلومتری تهران در حال ساخت است، افزود: از جمله مزایای ویژه این آزادراه اجرای روسازی و لایههای ساببیس و بیس (اساس) با فینیشر و غلطک ویژه است که موجب ارتقای کیفیت و افزایش عمر مسیر در این طرح میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت کل آزادراه چرمشهر به آبیک قزوین معروف به کنار گذر جنوبی تهران را 18 درصد اعلام کرد و گفت: قطعه چهارم این پروژه تا به امروز 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا اوایل اردیبهشت به بهره برداری می رسد.
خادمی با اشاره به اینکه مدت اجرای این طرح چهار ساله است افزود : هم اکنون طبق برنامه این طرح عمرانی باید هشت درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما از برنامه زمان بندی شده جلوتر هستیم و حداکثر درمدت سه سال ونیم این طرح تکمیل می شود.
وی گفت: هماکنون 20 کیلومتر از مسیر 38 کیلومتری قطعه چهار (از آزادراه حرم تا حرم به بزرگراه تهران قم) آسفالت شده است که با تکمیل آسفالت 18 کیلومتر مسیر باقیمانده در قطعه 4، آزادراه قم-گرمسار به بزرگراه تهران-قم متصل میشود.
معاون وزیر راه وشهرسازی، درختکاری در حاشیه دو طرف مسیر را اقدامی برای ایجاد یک معماری زیبا و در راستای حفظ منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست دانست و افزود: برای اولین بار درکشور دو طرف بیش از 70 کیلومتر از آزادراه چرمشهر ورامین به آبیک قزوین درختکاری میشود.
خادمی درباره هزینه های ساخت این طرح گفت: کل هزینه ساخت این آزاد راه بیش از 2500 میلیارد تومان است که از طریق سرمایهگذاری 70 درصدی قرارگاه خاتمالانبیاء و 30 درصدی دولت انجام میشود که دولت سهم خود را از طریق اوراق مشارکت پرداخت میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این طرح ماهانه 90 میلیارد تومان صورت وضعیت ارائه میشود که نشان از پویایی کار دارد.
وی همچنین از رفع معارضهای این آزادراه خبرداد و گفت: فقط حدود 20 کیلومتر از این آزادراه معارض دارد که همزمان در حال ارزیابی است.
کمربندی جنوبی استان تهران یا آزادراه چرمشهر ورامین به آبیک قزوین 158 کیلومترطول دارد.این آزادراه از شهر آبیک در 50 کیلومتری قزوین و انشعاب آزادراه قزوین-کرج شروع میشود و در محدوده چرمشهر به آزادراه حرم تا حرم متصل میشود.
آزادراه کنارگذر جنوبی تهران دارای 3 خط عبور در هر سمت است و سرعت طراحی شده برای پروژه 130 کیلومتر در ساعت است.
کاهش زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به مدت 90 دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین به مدت 110 دقیقه همچنین صرفهجویی 700 میلیون لیتری بنزین در طول 20 سال دوره بهرهبرداری و 1600 میلیون لیتری گازوئیل در همین مدت از مزایای اجرای این پروژه است.
این طرح آزادراهی به عنوان رینگ کمربندی تهران نقش پدافند غیرعامل برای تهران به عنوان پایتخت دارد.
قطعه یک این آزادراه از آبیک تا جاده ماهدشت-اشتهارد دارای طول 40 کیلومتر، قطعه دوم از جاده ماهدشت- اشتهارد تا اتوبان ساوه به طول 50 کیلومتر، قطعه سوم از اتوبان ساوه تا اتوبان تهران-قم به طول 30 کیلومتر و قطعه چهارم پروژه از اتوبان تهران-قم تا اتوبان قم-گرمسار 38 کیلومتر طول دارد.
رقم قرارداد اولیه این پروژه 1653 میلیارد تومان است که با احتساب تعدیل، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و غیره این رقم به 2580 میلیارد تومان افزایش مییابد.
مدت اجرای این آزادراه در قالب قرارداد 4 ساله است و از 27 اسفندماه سال گذشته آغاز شده است.