گروه اقتصادی: یکی از
اشکال قاچاق که بسیار دردسرساز گشته است و مقابله با آن نیازمند صرف انرژی بسیار
از ارگانهای گوناگونی است, قاچاق
سیستمی میباشد. قاچاقی که بسیار حساب شده و از طریق مبادی رسمی کشور صورت میگیرد
و از طریق مرزها و بیراهه انجام نمیشود, بلکه از طریق مسیرهای
قانونی اتفاق می افتد.
به گزارش بولتن نیوز،در همین راستا با توجه به اطلاعات رسمی منتشر شده، کالاهای
قاچاق از روشهای متنوعی وارد کشور میشوند که برخی از آنها عبارتند از؛
واردات یک کالا ذیل تعرفه کالاهای دیگر، کم اظهاری در میزان واردات کالا،
سوءاستفاده از مناطق آزاد تجاری، ورود کالا تحت عنوان کالای ترانزیتی و عدم خروج
آن.
کارشناسان تجارت معتقدند، یکی از مهمترین دلایل عمده قاچاق ضعف و نقص
در زنجیره اطلاعات، آمار و دادههای واردات کالا به کشور از مبدأ تا حمل آن با
کشتی، تخلیه در بنادر و طی کردن فرایند گمرکی و پس از آن در مرحله توزیع است. زمان زیادی از کشف بزرگترین
محموله قاچاق طی 38 سال اخیر در بندر شهید رجایی نمیگذرد. محمولهای شامل بر حداقل
43 کانتینر به ارزش 190 میلیارد تومان که نشان دهنده بزرگی فاجعه است. کشف محموله
قاچاق بیسابقه اخیر به دلیل خلأها و روزنههای منفصل بودن اطلاعات و هماهنگی
نامطلوب میان ارگانهای دخیل در واردات کالا از جمله بنادر، گمرک و دیگر مراجع
بوده است، البته در کنار این عامل مهم، معیارها و انگیزههای دیگری برای قاچاق
وجود دارد.
در حال حاضر سازمان بنادر و
دریانوردی اطلاعات مانیفست کالاها و کانتینرهای وارداتی که از طریق کشتی در بنادر
تخلیه میشود، را به گمرک ارائه نمیکند و یکی از خواستههای مسؤولان گمرک نیز
همکاری بیشتر بنادر برای متصل شدن سامانه جامع گمرکی به اطلاعات و دادههای بنادر
برای پوشش ضعفها و نواقص گفته شده در آمار واردات است. با شکل گیری سامانههای یک پارچه
و آنلاین شرایطی ایجاد خواهد شد که تنها کالایی اجازه فروش در فروشگاههای کشور را
داشته باشد که تمامی جزئیات مربوط به تولید و یا واردات آن از روشهای قانونی به
شکل شفاف مشخص باشد؛ در این صورت شرایط برای فروش محصولات قاچاق دشوار شده و به
همین دلیل سوداگران قاچاق انگیزه کمتری برای قاچاق کالا خواهند داشت.
علیرغم تلاشهایی که در طی
این سالها برای مبارزه با قاچاق کالا در کشور شده است اما متأسفانه به دلیل عدم
درک درست سیستمی از زوایای پیدا و پنهان این فساد سیستماتیک اقتصاد کشور، نظام
جمهوری اسلامی آن چنان شایسته و بایسته نتوانسته در برابر این فساد خانمان
براندازی که مانند موریانه به جان اقتصاد کشور افتاده مقابله کند و هم اکنون نیز
قاچاق و تبعات آن به یک بحران ملی تبدیل شده است. اما آن چه
که مجدداً تأسف ما را بیش از این میکند, نحوه برخورد با این نوع
از قاچاق و اشکال دیگر قاچاق است. یک قاچاقچی خرد مواد مخدر به مجازات اعدام محکوم
میشود یا یک کوله بر به زندان می افتد اما آن فردی که میتواند 43 کانتینر را از
مبادی رسمی به داخل کشور وارد کند یا آن مدیری که در حوزه مدیریت او چنین اتفاقی
رخ داده است با چه واکنشی مواجه شده است.
این که آن کوله بر و یا قاچاقچی مواد مخدر مرتکب جرم گشتهاند بی شک نباید ایرادی وارد کرد و مطابق قانون نیز به مجازاتی که مستحقش هستند محکوم گشتهاند اما آن مجرمان یقه سفید یا بزرگ که حجم وسیعی از قاچاق را انجام میدهند چگونه است که بدون برخورد به راه خود ادامه میدهند. قطعاً یک فرد عادی نمیتواند 190 میلیارد تومان را به داخل کشور قاچاق کند آن هم از طریق بنادر رسمی وارداتی. پس در قدم اول در مبارزه با این شکل از فساد و قاچاق, میبایست مدیرانی مؤمن, متعهد و پاک دست را بر سر کار نهاد تا بتوانند ابتدا از دستگاه زیرمجموعه خود پاک سازی را آغاز کنند و این عزم را داشته باشند. هم چنین اصلاح نظام اداری و مکانیزه و سیستماتیک کردن آن نیز در کوتاه کردن دست سودجویان مؤثر خواهد بود. اما همه اینها به د اشتن ارادهای محکم از طرف همه افراد و دستگاههای مسئول بستگی دارد و یک عنصر نامطلوب میتواند کل یک سیستم را مختل نماید.