احداث بندر کاسپین توسط منطقه آزاد انزلی هیچ ضرورتی ندارد

دبیر انجمن پایانه‌داران بنادر با بیان اینکه چرخه اقتصادی در کشور به درستی راه نیفتاده،گفت:منطقه آزاد انزلی به‌دنبال ساخت بندر کاسپین است درحالیکه این کار ضرورتی ندارد و درصورت ساخت این بندر،رقابت بیهوده‌ای بین سازمان بنادر و منطقه آزاد ایجاد می‌کند.
  • جمعه 10 دی 1395 ساعت 23:0
به گزارش  گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، محسن صادقی‎فر در خصوص رکود بنادر کشور، اظهار کرد: به عنوان معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی اگر به جای مسئولان فعلی سازمان بنادر و دریانوردی بودیم،کار خاص دیگری نمی‎توانستیم انجام دهیم. رکود فعلی، فقط به عملکرد و اقدامات این سازمان بر نمی‌گردد در واقع نمی‌توانیم بگوییم، شرایط کنونی به دلیل کوتاهی‌های سازمان بنادر بوده است معتقدم که سازمان بنادر تا حد امکان و با توجه به شرایط وجود کارهایی را انجام داده است.

وی با بیان این‌که بیشترین میزان تخلیه و بارگیری را در سال 90 داشتیم که 45 میلیون تن بود ولی هنوز به این عدد نرسیده‌ایم افزود: متاسفانه انتظاراتی که در زمینه واردات و صادرات کالا در کشور می‌رفت ، محقق نشده است در حالی که اگر تجارت کشور براساس روند طبیعی پیش می‌رفت، باید اکنون شاهد تخلیه و بارگیری سالانه بیش از 200 میلیون تن کالا در بنادر بودیم کمااینکه براساس برنامه ششم توسعه، برنامه ریزی‎ها و سرمایه‎گذاری‌هایی که در زیربناها صورت گرفته برای  تخلیه و بارگیری 200 میلیون تن کالا در بنادر  ظرفیت‎سازی شده و عملا سرمایه‌گذاری که شده، بی‌استفاده مانده است.

وی تصریح کرد: در بنادر شمالی به راحتی می‌توان عدم برداشت از سرمایه‌گذاری‌ها را شاهد بود، چراکه در این بنادر برای بیش از 24 میلیون تن ظرفیت‌سازی شده اما تنها 10میلیون تن از کلی بنادر ما استفاده می‌شود در بنادر جنوبی هم، دولت و بخش خصوصی زیرساخت‌هایی را آماده کرده‎اند که  در شرایط فعلی در حال ضرردهی است.

صادقی فر  ادامه داد: در شمال کشور که اکنون 14میلیون تن ظرفیت مازاد وجود دارد، منطقه آزاد انزلی می‌خواهد بندر بزرگ کاسپین را احداث کند در حالی که این سرمایه‎گذاری هم هیچ ضرورتی ندارد و اگر  این بندر ساخته شود، رقابت بیهوده‌ای را بین سازمان بنادر و مناطق آزاد ایجاد می‌کند.

دبیر انجمن پایانه‌داران بنادر ایران  با اشاره به افت محسوس اقتصاد کشور گفت: باید واردات و صادرات بیشتر شود ولی این اتفاق نمی‌افتد، شانس آوردیم که ترمینال دو و سه -بندر شهید رجایی- راه اندازی نشد چون اگر آنها هم راه اندازی می‎شد، آمار ورودی کانتینر به کشور  تغییر نمی کرد؛ در یک مقطعی دو میلیون و 800 TEU کانتینر وارد بنادر کشور  می‎شد اما اکنون در بهترین شرایط یک میلیون و 700 هزار TEU کانتینر وارد می‎شود. باید توجه کرد که کاهش یک میلیونی در سال کم نیست و بسیار تاثیر گذار است و سرمایه‎گذاری های فراوانی را از بین می‌برد.

صادقی فر در خصوص وضعیت ترمینال‌های کوچک بندری نیز  گفت: این ترمینال‌ها سرمایه گذاری کرده‌اند، تجهیزات آوردند و نیروی انسانی دارند؛ اکنون هم نیروی انسانی خود را حفظ کردند و از تجهیزات خود به امید بهبود وضعیت کم نکرده اند ولی عملا درآمد حاصله برای هیچ بخشی راضی کننده نبوده است.

انتهای پیام/

ثبت نظر

ارسال