به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، محمدباقر قالیباف در مراسم بهره برداری از 65دستگاه واگن و لوکوموتیو برقی مترو تهران و حومه با بیان اینکه موضوع تحریم اثر جدی در حوزه های مالی، فنی و اعتبارات برای مترو داشت، تصریح کرد: همین مشکلاتی که برای بقیه کشور بوده، برای مترو تهران هم وجود داشته است، اما شاهد هستیم نه تنها تحریم هیچ اثری در توسعه مترو، بهره برداری و واگن سازی نگذاشت بلکه این حوزه ها رونق هم پیدا کرد و خودکفایی پیش آمد.
وی افزود: نگاه به درون، توجه به سرمایه و امکان مالی داخلی، نیروی انسانی ایرانی و اعتماد کردن و تکیه به ظرفیت های داخلی از مهم ترین ویژگی ها و رویکردهایی بود که اتفاق افتاد.
شهردار تهران تصریح کرد: امروز خیلی از کارهای شبیه مترو یا به تعطیل کشیده شده و یا به ندرت کارهای محدودی را انجام می دهند، اما اینجا با دو شیفت کار می کند. در این میان اگر ظرفیت مالی و بخش توسعه ای اتفاق بیفتد، این مجموعه به صورت 24 ساعته کار خودش را ادامه می دهد.
قالیباف با تاکید بر ضرورت توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی، ابراز داشت: منظور از رویکرد اقتصاد مقاومتی این نیست که ارتباط با بقیه دنیا را قطع کنیم، زمانی می توانیم با بقیه بخش های صنعتی دنیا محکم صحبت کنیم که این ظرفیت فنی، مدیریتی و مالی در داخل وجود داشته باشد، در این شرایط راحت تر و محکم تر می توانیم با بقیه دنیا صحبت کرده و امورات خود را پیگیری کنیم.
وی یادآور شد: امروز تلاش شما در مجموعه مترو نشان داد که می شود اینگونه کار کرد؛ این در شرایطی بوده که ما حمایت های لازم دولت ها را پای این کار نداشتیم و ده ها دلیل هم داشتیم که کار را انجام ندهیم، اما هرگز اینگونه رفتار نکردیم و با تکیه بر توان شما عزیزان این اتفاق را در مترو رقم زدیم.
شهردار تهران تصریح کرد: چرخ مترو به بهترین شکل ممکن چرخید و تعداد ایستگاه های ما از 34ایستگاه ساخته شده در طول 20 سال گذشته، امروز به 120 ایستگاه آن هم طی 10 سال رسیده است، این نشان می دهد بازدهی کاری با چه سرعت و کیفیتی بوده که این خدمات را انجام می دهد.
شهردار تهران تاکید کرد: تنها با سخن گفتن و حلوا حلوا گفتن دهان کسی شیرین نمی شود، باید اقدامی صورت گیرد تا مردم بتوانند در این شهر به راحتی و در سلامت زندگی کنند.
قالیباف گفت: ما این همه زیر ساخت را با هزینه های گزاف آماده کرده ایم. در این شرایط تنها با اضافه کردن واگن به مترو، ظرفیت جا به جایی در حوزه ریلی شهر به دو برابر می رسد؛ امروز اگر بیش از سه میلیون مسافر را با مترو جا به جا می کنیم، با اضافه کردن هزار واگن مترو می توانیم این تعداد را به شش میلیون نفر برسانیم و این به معنی برداشتن گام مهمی در جهت کاهش آلودگی هواست.
شهردار تهران تصریح کرد: هم اکنون کارخانه، منابع و دانش فنی وجود دارد، در ادامه نیز حداقل اعتبار تعهد قانونی را می خواهد تا بتوانیم کار را دنبال کنیم. در این زمینه چندین سال است که یک میلیارد دلار برای مترو تهران تصویب شده است تا از صندوق ذخیره پرداخت شود که این حق مردم شهر است.
وی در ادامه عنوان داشت: نه تنها این حمایت ها انجام نمی شود، بلکه متاسفانه گاهی اوقات آدرس های غلطی هم داده می شود و جعل واژگانی هم صورت می گیرد، که در چند روز اخیر دیدید ترافیک ساختگی که به عقل جن نمی رسد. دیگر نمی شود گفت انسان، کسی می آید در این شهر ترافیک ساختگی درست کند؟ این سخن از همان مقولاتی است که وقتی قافیه کم می آید و حرفی نمی توانند بزنند، از این نوع تهمت ها و دروغ ها زده می شود که ترافیک ساختگی است!
شهردار تهران در ادامه به موضوع از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: ورود خودرو به شهر به راحتی اتفاق می افتد، حتی در شرایطی که حداقل وام برای کارهای تولیدی در زمینه های کلیدی و اساسی کشور و یا برای موضوعاتی مثل ازدواج نیست، آن وام به تولید خودرو داده شده و خودرو به شهر اضافه می کنیم، اما آن وام به مترو برای حمل و نقل عمومی داده نمی شود؛ این یعنی دارایی و ثروت خود را در جای ضروری خودش هزینه نمی کنیم و آن خودروی فرسوده از رده خارج نمی شود.
قالیباف در ادامه به آلودگی شدید موتورسیکلت ها اشاره کرد و ابراز داشت: هر دستگاه موتورسیکلت به اندازه 5 خودرو آلودگی تولید می کند. با این وجود مگر تبدیل کردن موتورسیکلت ها به موتورهای برقی و فراهم کردن تسهیلات برای این موضوع کار سختی است؟ در طرحی که به عزیزان در دولت ارایه کردیم، به طور مشخص ابعاد این کار در بعد فنی، کیفی و هزینه ها داده شده است.
شهردار تهران گفت: امیدواریم همه ما دست به دست هم دهیم و اولین حق شهروندی که حق حیات است را در حل مشکل آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی رعایت کنیم.
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از زحمات و تلاش کارکنان واگن سازی تهران، ابراز داشت: بر اساس وعده ای که به مردم شهر تهران داده ایم، امسال در هر فصل باید بتوانیم بر ظرفیت های حمل و نقل عمومی اضافه کنیم.
وی گفت: امروز در همه بخش های شهرداری تهران تلاش های مضاعفی صورت می گیرد، همانطور که در حوزه خدمات شهری، مسایل عمرانی، فناوری اطلاعات، توسعه زیرساخت ها و... انصافا زحمات تمامی عزیزان قابل تقدیر و تشکر است؛ اما در مجموعه مترو این تلاش نسبت به دیگر بخش ها مضاعف تر است.
شهردار تهران با اشاره به کار پرتلاش بهره برداری مترو، افزود: در حوزه بهره برداری خدمت رسانی به مردم با همه مشکلاتی که در پشت صحنه برای آماده سازی قطار و سرویس دهی وجود دارد، صورت می گیرد. این حوزه 24 ساعته مشغول فعالیت است تا خدمات را از 5 صبح تا پاسی از شب ارایه دهند؛ حتی در ساعت تعطیلی مترو نیز سرویس ها برای خدمت به مردم آماده سازی می شود.
قالیباف در ادامه با اشاره به کارهای عمرانی شرکت مترو تهران به منظور توسعه خطوط ریلی، ابراز داشت: امروز اوج فعالیت ها را در توسعه تونل ها و ایستگاه های مترو شاهد هستیم، به نحوی که نزدیک به 21 هزار نفر در سه شیفت کاری مشغول به فعالیت در حوزه ساخت و ساز مترو هستند که این جزو کارهای کم نظیر در حوزه حمل و نقل در دنیاست.
وی با مقایسه ساخت و ساز مترو تهران با بقیه کلانشهرهای کشور، عنوان داشت: این حرکت به صورت جدی در تهران دنبال می شود تا بتوانیم با اجرای کار، تامین اعتبار و بحث های مدیریتی و فنی کار را پیش ببریم.
شهردار تهران همچنین به اقدامات صورت گرفته در حوزه واگن سازی اشاره کرد و گفت: امروز کار در حوزه واگن سازی را با همه سختی ها و مشکلات، در دو شیفت کاری انجام می دهیم؛ اگر دوستان تعهد کار زمستانی برای تولید واگن های مترو را بیشتر کنند، امیدواریم بتوانیم تقاضای سفر شب عید را پوشش دهیم.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم در دهه اول اسفند واگن های زمستانی را آماده سازی کرده و به خطوط تزریق کنیم تا مردم در تردد های شب عید خدمت بیشتری را از مترو دریافت کنند.
بهره برداری خط 7 متروی تهران تا پایان امسال
شهردار تهران از بهره برداری خط 7 متروی تهران تا پایان امسال خبر داد و گفت: طبیعتا برای بهره برداری از این خط نیز به تعدادی قطار مترو نیاز داریم و در این زمینه امیدواریم تا اسفند این تعداد رام قطارها را نیز وارد ناوگان کنیم.
محمدباقر قالیباف امروز درحاشیه مراسم بهره برداری از 65دستگاه واگن مترو تهران در سخنانی در جمع خبرنگاران افزود: براساس قولی که به مردم در تهران داده بودیم، هر ماه یک ایستگاه و هر فصل تعدادی واگن به شهر اضافه می شود؛ در پایان فصل پائیز و آغاز زمستان نیز 65 واگن به مترو تهران اضافه شد که با این تعداد روزانه 225 هزار نفر به ظرفیت جابجایی مترو تهران اضافه خواهد شد.
وی تاکید کرد: این واگن ها در بخشی از خطوطی که سرفاصله بیشتری دارند و مردم در ایستگاه ها بیشتر منتظر می مانند استفاده می شود تا بتوانیم فاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم، البته همه آروزی ما آن است که بتوانیم سرفاصله ها را به حدی کوتاه کنیم که مردم در مترو به زحمت نیفتند اما این حداکثر توانی است که وجود دارد.
شهردار تهران در ادامه به نشست اخیر با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، اشاره کرد و گفت: جلسه با آقای نوبخت خوب و مثبت بود و ایشان قول داد که در حوزه تامین واگن، بخشی از هزینه های حوزه حمل و نقل عمومی، یارانه های مترو و اتوبوس و جرایم راهنمایی و رانندگی را که حق مسلم شهرداری است پیگیری کند و موضوع را در آینده نزدیک و طی یک تا دو هفته آینده حل و فصل کنند.
وی افزود: احساس من این بود که این اراده برای پیگیری موضوع در دولت وجود داشت، امیدواریم این قول آقای نوبخت شکل بگیرد و مردم حق خودشان را از انفال عمومی دریافت کنند.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره نحوه بهره برداری از خط هفت مترو در پایان سالجاری، گفت: همزمان با فعال سازی خط 7 مترو تهران، تمام طول این خط به صورت کامل فعال می شود و در قدم اول هشت ایستگاه نیز به بهره برداری می رسد، اما در نهایت باید تعداد ایستگاه های این خط به 18 ایستگاه برسد.
قالیباف گفت: خط هفت مترو به طول 30 کیلومتر به صورت کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد که جنوب شرق تهران را از خیابان مولوی به اتوبان نواب ، پل گیشا، میدان صنعت و شمال غرب تهران می رسد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان کمبود واگن در مترو تهران گفت: برای سرویس دهی مناسب باید هر دو و نیم تا سه دقیقه یک قطار را به ایستگاه برسانیم یعنی اگر به سه هزار واگن قطار در تهران برسیم، می توانیم سرویس خوبی را ارائه دهیم و روزانه 10 میلیون سفر را با هفت خط مترو تهران داشته باشیم.
شهردار تهران تاکید کرد: این از کارهایی است که صرفه جویی در ارز، کمک به صنعت، اشتغال، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی دارد و هیچ ضرری در آن نیست؛ حتی بازدهی و بهره وری این کار برای آینده دور هم نیست چرا که اگر امروز یک واگن وارد شود، دقیقا اثر گذار است چرا که به ازای هر مسافری که به حمل و نقل عمومی اضافه شود، حداقل 13 سنت در حوزه ارزی صرفه جویی می کنیم از این رو آثار توسعه خطوط مترو بر سلامت مردم و کاهش اتلاف وقت شهروندان قابل محاسبه نیست.
قالیباف همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اصرار دولت بر واریز درآمد شهرداری ها به خزانه عمومی کشور، تاکید کرد: این کار خلاف قوانین و مقررات است چرا که شهرداری ها، نهادهای دولتی نیستند و هر شهری خزانه خود را دارد؛ مگر می شود درآمد یک شهر که از محل عوارض شهر گرفته می شود و در حوزه شهرداری است، به خزانه دولت برود؟
وی افزود: پول هر شهری باید به خزانه خودش بیاید و کارها زیر نظر شورای شهر انجام شود؛ طبیعتا مجلس و شورای نگهبان نیز با این کار موافقت نخواهند کرد.
شهردار تهران هچنین به اختصاص بخشی از ارزش افزوده کلانشهرها به شهرهای کوچک و روستاها گفت: بدون شک روستاها نیاز به کمک دارند اما معنی این حرف آن نیست که عوارضی را که در شهر تهران به مردم وارد می شود ، برداریم و بجای دیگری بدهیم؛ این خلاف قانون است و در حال پیگیری هستیم.
وی در پایان تاکید کرد: ما مخالف دولتی شدن شهرداری ها هستیم.