به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بیمه ایران، پورکیانی به تشریح ویژگیهای ساختار سازمانی جدید بیمه ایران پرداخت که نکات مهم آن چنین است:
- به منظور توسعه کمی و کیفی خدمات و کاهش حجم تصدیهای شرکت، برای واگذاری بیشتر خدمات و فعالیتهای قابل واگذاری و برونسپاری آنها تاکید شده است.
- ادارات کل استانها در قلمرو مأموریت خود به عنوان نماینده عالی شرکت محسوب میشوند.
- به منظور بهرهگیری هرچه بیشتر از توان آنها و محقق کردن اهداف و برنامههای تعیین شده در سطح استان و شهرستانهای تابعه تلاش وافر برای تقویت ادارات کل استانها شده است.
- بر کنترل فعالیت ارزیابان خسارت و همچنین نظارت بر عملکرد شعب و نمایندگیها و کارگزاران تحت پوشش و برگزاری دورههای باز آموزی و آموزشی مورد نیاز آنها تاکید شده است.
- از طریق برونسپاری فعالیتهای قابل واگذاری در حال حاضر تعداد ۹۶۹۴ نمایندگی حقیقی، ۳۳۳ نمایندگی حقوقی، ۸۳۷ نمایندگی فروش بیمه عمر، ۵۱۸ کارگزار حقیقی و ۱۶۴ کارگزار حقوقی در قالب تشکلهای غیر دولتی زیر نظر شرکت سهامی بیمه ایران فعالیت میکنند و از این طریق بیش از ۵۰ هزار نفر در فرصتهای شغلی ایجاد شده در سراسر کشور اشتغال یافتهاند
- با اجرای ساختار جدید سازمانی، امکان استخدام نیروهای کارآمد در فضای رقابتی و از طریق آزمون استخدامی مهیا خواهد شد. درحالی که به خاطر عدم اصلاح ساختار سازمانی شرکت از سال ۱۳۸۶ نتوانسته نیروی رسمی و پیمانی جذب کند و در حال حاضر شرکت به خاطر این کار دچار بحران های منابع انسانی شده و ۶۰ درصد کارکنان قراردادی هستند.
- ساختار جدید کمک میکند در مواقع بحرانی مدیران استانی با اختیارات کامل وارد عمل شوند و به کنترل و مدیریت بحران کمک کنند که در مورد زلزله کرمانشاه آن را دیدیم.
- در حال حاضر ۶۲ درصد از نیروهای شرکت در تهران مستقر هستند و استانها با کمبود شدید نیروی متخصص روبرو بودند ولی در ساختار جدید باتوجه به ارتقای سازمانی استانها، انگیزه نیروهای استانی برای ماندن در استان خود افزایش پیدا کرده و امکان مهاجرت معکوس نیروهای متمرکز در تهران به استانها پیش بینی میشود.
- بستر لازم در ساختار جدید برای توسعه بیمه های عمر در تمامی مناطق کشور به خصوص مناطق محروم با ایجاد شعبه تخصصی بیمههای زندگی و مهیا کردن بستر لازم برای فعالیت نمایندگان بیمههای عمر و زندگی در بیش از ۳۰۰۰ شهر، دهستان، مناطق و نواحی شهرداریها فراهم شده است.