به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ستاد خبری سومین نمایشگاه تراکنش ایران، بانک تجارت با همراهی شرکتهای زیرمجموعهاش، حضوری فعال در نمایشگاه تراکنش ایران داشته است. شرکت سامانههای سیمرغ تجارت یکی از زیرمجموعههای این بانک است که در سال ۱۳۹0 در زمینه ارائه راهکارهای نوین بانکی با تمرکز بر پرداخت خرد الکترونیکی فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون در شهرهای تهران، پردیس، اندیشه، اراک، یزد و زنجان خدمات پرداخت خرد ارائه میکند.
علیرضا کریمی، مدیر سابق بانکداری متمرکز بانک تجارت که اکنون درسمت مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت فعالیت میکند، به سوالات ما درباره این شرکت پاسخ داده است.
_ پیشینه شرکت سیمرغ تجارت چیست و فعالیت خود را از چه زمانی آغاز کرد؟
سیمرغ تجارت از سال 1390 با این هدف تاسیس شد که بازار پول خرد الکترونیکی را که به عنوان کیف پول الکترونیکی شهره است، مدیریت کند که در آن زمان کار بسیار جدیدی بود و بازار ناشناختهای محسوب میشد. آن سالها آغاز فراگیر شدن کارتهای اعتباری بود و پرداخت یارانهها سبب گسترش آن شده بود.
در سال 1393 که اولین کارتهای شهروندی صادر شد به صورت جدی کارت شهروندی و کیف پول به مفهوم واقعی به دست مردم رسید. در آن زمان حمایت شهرداری نیز برای این فرهنگسازی وجود داشت. در این مجموعه 65 درصد سهام متعلق به بانک تجارت و بقیه متعلق به شرکت سیمرغ است. بانک تجارت پشتوانه این طرح بود و کارتهای اعتباری بانک نیز مجهز به کیف پول است تاثیر بسیاری در میان مردم برای استقبال از آن دارد. اکنون کارهای بانک تجارت در مترو پذیرش میشوند و میتوان کارتهای شارژی را با تلفن همراه شارژ کرد.
_ در حوزه پرداختهای خرد دو گروه از فعالان در این عرصه حضور دارند. گروه اول شرکتها خصوصی و استارتآپی و گروه دوم شرکتهای زیرمجموعه بانکها هستند که خود بانک تشکیلدهنده آنها است یا اینکه حمایت بانکها را با خود دارند. دسترسی به منابع مالی فراوان و پشتوانهها مزیت رقابتی ناعادلانه را ایجاد نمیکند؟
بحث متفاوتی در این موضوع وجود دارد. شرکتهای استارتآپی میتوانند بسیار فعالتر در این عرصه فعالیت کنند. این شرکتها گامی را میتوانند بردارند که بانکها و شرکتهای دیگر نمیتوانند در آن حوزه ورود کنند. در شرکت سیمرغ با اینکه سهامدار اصلی ما بانک تجارت است اما سعی کردهایم چابکی خود را حفظ کنیم و هر سال وابستگی خود را به بانک کمتر کنیم. دیدگاه ما این است که در این حوزه نیز نمیتوان با وابستگی به دستاورد مناسبی رسید و خلاقیت شکوفا نخواهد شد.
_ در شرکت شما اگر 65 درصد سهام به بانک تجارت تعلق نداشت آیا شهرداری به راحتی با شما تعامل میکرد؟
ما به عنوان یک شرکت مستقل با شهرداری تعامل کردیم. البته بانک به عنوان یک پشتوانه محسوب میشود.
_ در شرایط کنونی یک شرکت استارتآپ که پشتوانه نداشته باشد و قصد رایزنی با شهرداری را داشته باشد حتی ممکن است که در ساختمان شهرداری نتوانند به راحتی وارد شود.در چنین شرایطی استارتآپ کجای این بازی قرار میگیرد؟
دقت کنید که فینتکها مزیت قیمتی دارند. هم اکنون سرویسهایی که بانک ارائه میدهد قیمت تمام شده بالایی دارد. اما فینتک این قیمت تمام شده را پایین میآورد. بنابراین میتواند رقابت کند. بانک هم میتواند مشتری خود را به فینتک معرفی کند.
_ اما این کار انجام نمیشود...
در سیستم کارت به کارت اکنون انجام شده است.
_ در کارت به کارت زمانی این اقدام را انجام دادند که راه دیگری وجود نداشت. نمیتوان این ادعا را داشت که از طرف بانکها اقدامی رو به جلو بود.
این موضوع زمانبر است. فینتکها چارچوبپذیر نیستند و نباید اینگونه باشند. از سوی دیگر نگاه به بانکها، همچنان شعبه محور است و بسیار سخت است که این باور را ترویج کنیم که بانکی که شعبه کمتری دارد بانک موفقتری است. دیگر شعبه داشتن به صرفه نیست.
_ در موضوعی که مطرح کردید چند موضوع وجود دارد. اول اینکه بانکها قرار است چگونه با استارتآپها همکاری کنند؟ تکلیف نیروی انسانی چه میشود؟
اگر بخواهیم تحول اتفاق بیفتد، باید هزینه بدهیم. بحث جابهجایی نیروی انسانی مطرح میشود که به نظر من تعدیل محسوب نمیشود بلکه حرفه کارمند بانک تغییر پیدا میکند. نیروی انسانی که در پشت باجه مینشست اکنون باید خدمات متفاوتی ارائه کند. شرکت سیمرغ نقش واسطهای میان استارتآپها و بانکها خواهد داشت تا بانکها بتوانند فضای جدید را بپذیرند. شرکتهای واسطه میتوانند مترجمی باشند که اهداف و اصول استارتآپها را به بانکها انتقال دهند و حساسیت بانکها را کاهش دهند.
_ از استارتآپهایی در نمایشگاه دیدید، کدام استارتآپ برای شرکت سیمرغ جذابتر بود؟
شرکت سیمرغ به موضوع حمل و نقل عمومی ورود پیدا کرده و در نمایشگاه چندین استارتآپ حمل و نقلی شرکت کردهاند که به علت فعالیت مشابه جذابیت بیشتری برای ما داشتند.
_ جذابیت این استارتآپها برای شما در چه حدی است؟ آیا آنها باید با شرکت سیمرغ ارتباط بگیرند؟
پیش از نمایشگاه با تعدادی از این استارتآپها ارتباط برقرار کردهایم. نقطه قوت آنها بازار است. ما به عنوان شرکت سیمرغ باید بخشهایی مانند بازاریابی را به استارتآپها واگذار کنیم و در ازای آن ابزار پرداخت در اختیارشان قرار بدهیم. هیچ کدام از این استارتآپها کیف پول بانکی نداشتند که با در اختیار قرار دادن ابزار پرداخت از پتانسیل آنها استفاده خواهد شد. زیبایی کار با استارتآپها در این است که اندکی حمایت شوند و با آن حمایت بتوانند بازار را در اختیار بگیرند. بخشی از فعالیتهای شرکتهای وابسته به بانکها و بانکها باید به استارتآپها سپرده شود. اما باید مراقب بود که این شرکتها نیز خیلی ضعیف نشوند. در همین نمایشگاه تراکنش تفاوت بسیاری است میان دو طبقه که بانکها و استارتآپها مستقر هستند. غرفههای پویا هستند که با کمترین هزینه شکل گرفتهاند.
_ شما به عنوان مدیر تجارت سیمرغ این نگرش را دارید که باید با استارتآپها همکاری کرد که براساس گفتههای شما پروسهای زمانبر است. اگر بخواهید به استارتآپها پیغامی بدهید چه گزارهای را مطرح میکنید...
پیام من این است که مراقب باشند که شبیه شرکتهای سنتی نشوند و این مراقبت به شدت سخت است. ممکن است فشارهای زیادی را در این مسیر متحمل شوند و ناامید شوند. اما بی شک آینده مال استارتآپهاست.