به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ستاد خبری سومین نمایشگاه تراکنش ایران، مسیح قائمیان دیروز در این همایش که در جریان نمایشگاه تراکنش برپا شد، گفت: یکی از چالشهای مهم شبکه بانکی، چالش پرداخت است. در بسیاری از بانکها حدود 60 درصد از هزینه بانک صرف دریافت و پرداخت میشود و تقریبا از این مبلغ، پول زیادی عاید بانکها نمیشود. هدف از پرداختها فقط ارائه خدمت به مشتری است تا برای مشتری دسترسی و سرعت لازم را فراهم شود و البته این موضوع باعث میشود که مبالغ نسبتا کوچک در اختیار مشتری قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه باید سرویس دریافت و پرداخت را برای منابع کوچک هم در نظر بگیریم، گفت پرداخت و دریافتهای کوچک بیش از 95 درصد سرویسهای بانکی را به وجود میآورند و سرعت بالایی را میطلبد.
قائمیان با بیان اینکه روزانه حدود 16 میلیون نفر گردشهای کوچک انجام میدهند، ادامه داد: هرچه مبلغ کمتر باشد نیاز به سرعت بیشتر حس میشود.
وی با مرور تفصیلی بر تاریخچه پرداخت در ایران گفت: در گذشته پرداخت در ایران عملا روی سکه و پول خرد گردش میکرد. در روشهای سنت، شیوههای پرداخت بسیار ساده و پیشپا افتاده بود.
مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری شهر با تاکید بر اینکه گوشیهای موبایل مناسبترین بستر را برای پرداختهای بانکی فراهم میکنند گفت: به دلیل استفاده مداوم افراد، گوشیهای، مناسبترین وسیله برای خدمات پرداخت است. موبایل ابزاری است که شما جا نمیگذارید. موبایل مثل یک کارت است و ابزاری است که شما را به راحتی به سیستم وصل میکند.
قائمیان با بیان اینکه اولین پرداختهای موبایلی به وسیلهUSSD بود، گفت: این کدهای دستوری کارایی خود را داشت اما زیبایی پرداختهای پیشرفتهتری مانند QR و NFC را نداشت.
وی با مرور تاریخچه استفاده از دستگاه ATM به پیشرفتهای ایجاد شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: در گذشته برای استفاده از ATMباید حسابی جداگانه باز میکردیم، اما به مرور توانستیم این ارتباط را بین حسابها برقرار کنیم.
قائمیان ادامه داد: پرداختهای مختلف مثل علی بابا مزیتهای مخصوص به خودش را اما هیچکدام از این مکانیسمها کانال واحد ایجاد نمیکردند و هرکدام نیاز به یک سرویس داشتند. اما اگر در این بین میخواستیم به یکDevice دیگر منتقل شویم عملی نبود و باید از ابتدا شروع میکردیم.
وی گفت: اگرچه هنوز یک کیف تایید شده توسط بانک مرکزی نداریم؛ اما به زودی بانک مرکزی چنین تعریفی ارائه خواهد داد. چیزی که الان داریم یک مکانیسم شتابی است که در حجم وسیعی کار میکند. شاید به صلاح است که حتما در آینده کیف پول داشته باشیم. چرا که هزینه تراکنشهای ما دارد کمرشکن میشود.
وی ادامه داد: گردش مالی کیف پول رشدی تصاعدی اما آرام دارد و این نشان میدهد که استفاده از کیف موبایل کمکم زیاد میشود و حجم گردشها و استفاده کاربران از اینترنت موبایل هم افزایش پیدا کرده است.
قائمیان در پایان درباره ویژگیهای کیف پول خوب گفت: یک کیف پول خوب باید پرداخت و دریافت را به راحتی انجام بدهد. همچنین بتوان با آن پرداخت آفلاین انجام داد. اینکه بتوان به وسیله آن در شبکههای مجازی پرداختهای خرد را انجام داد. همچنین بتوان دستور صادر شدن کارت هدیه را داد و خدمات فیزیکی را بعدا دریافت کرد.