در اولین همایش جامع تحلیل بازارهای خرده فروشی و جایزه سال صنعت FMCG مطرح شد:

شناخت بازار و مشتری و رقبا با تحلیل بازارهای خرده فروشی

نمایه بانک : "موسسه هایمارت" در این همایش بر مبنای داده محوری با همکاری "فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب و کار ایران" توانسته اولین همایش جامع تحلیل بازار خرده فروشی را در 19 تیر سال 1403 برگزار کند.
  • چهارشنبه 20 تیر 1403 ساعت 5:32

خبرنگار و نویسنده : محبوبه محمدی 

به گزارش نمایه بانک ، در این همایش دکتر محمود اولیایی "رئیس فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب و کار ایران"، با موضوع ابرروندها و تحول دیجیتال سخنرانی کرد و سپس دکتر جواد موسوی "رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای"، با موضوع سهم فروشگاه های زنجیره ای از بازار خرده‌فروشی محصولات مصرفی در کشورو همچنین دکتر پیام باقری" نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران" با موضوع هدف از برگزاری این رویدادهای علمی می تواند کمک به توسعه و پیشرفت صنعت FMCG کند و دومین هدف جریان سازی و شبکه سازی با تکیه بر فناوری‌های نوین و استراتژی نوین سخنرانی کرد.


سخنران چهارم مهندس نوری" مدیر فنی شرکت هایمارت "گزارش جامع از بازار خرده‌فروشی هایمارت را ارائه داد و تحلیل بازار بر اساس دیتای سال 1402 به صورت جامع ارائه کرد و کتاب آن در این همایش به دست شرکت کنندگان رسید. امیر علی صبور "معاون درآمد های غیر عملیاتی اسنپ گروسری" درباره بازار آنلاین سخنرانی خود را ارائه کرد.


مهندس کیا دربندسری "مدیر عامل اگزالب" در خصوص هوش مصنوعی در برندها و شبکه های اجتماعی و مجازی و پلتفرمی که می تواند تحلیل بازار خرده‌فروشی را به نتیجه برساند سخن گفت. 

در این همایش دکتر اولیایی" رئیس فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب و کار ایران" درباره فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب و کار ایران گفت: در این فدراسیون یکی از 15 فدراسیون ثبت شده در اتاق بازرگانی است و این تشکل پلتفرم همفزایی در بخش خصوصی کشور است، شورای فدراسیون ها برنامه‌هایی را برای توسعه پایدار کشور برنامه ریزی کرده و 21 تشکل دارد که 50  متخصص مالی، مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات در آن مشغول به کار هستند که در مسیر توسعه پایدار خصوصی کشور گام بر می دارند.

 

وی در ادامه افزود : قبل و بعد از 2010  مدیریت ها تغییر کرده و ابر روندها روی مدیریت تاثیر بسزایی داشته است. در سال  2015 سازمان ملل در مجمع اختصاصی 5 ابرروندها را معرفی می‌کند که شامل "تغییر در دموگرافی جمعیت"، "توسعه شهرنشینی"،"تحول دیجیتال"، "گلوبال وارنینگ" و...

"تحول دیجیتال" شامل هوش مصنوعی و سنسورها است.

هر بخش صنعت که بتواند با توجه به این عوامل تولید و توزیع و بازخورد مشتری را در بازار مدیریت کند موفق تر خواهد بود. در مرحله توزیع و بازخورد مشتری این تحول دیجیتال تاثیر گذار بوده است. عدم توجه به این عوامل باعث می شود که پیشرفتی صورت نگیرد و باید بازار خود را با بازار جهانی تطبیق دهیم.

جواد موسوی "رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای" درباره سهم فروشگاه های زنجیره ای از بازار خرده فروشی محصولات مصرفی در کشور گفت:از میان 140 برند که عضو اتحادیه می باشند، 40 برند محصولات مصرفی می فروشند که شامل جانبو، افق کوروش و هایپر و... می باشند و 100 برند در زمینه فرش، کیف و کفش و چرم و.... فعال هستند.


وی  در ادامه افزود: در سال 1390  فقط 5 فروشگاه برند داشتیم در حالی که از سال 1400 ، 34 برند فروشگاهی با بیش از 8 هزار شعبه در کشور فعالیت می کنند. در اتحادیه بالغ بر 10 هزار شعبه فروشگاهی را مجوز داده ایم، تعداد فروشگاه های زنجیره ای محصولات مصرفی FMCG طی 10 سال گذشته بیش از 20 برابر شده است.


سهم فروشگاه های زنجیره ای از بازار خرده‌فروشی محصولات مصرفی 15 درصد می باشد. سهم FMCG به صورت آنلاین حدود 1 درصد است.

 تعداد شاغلین در بخش فروشگاه های زنجیره ای 142.5 هزار نفر است که در این بخش آینده ای روشن، همراه با رشد بالا پیش بینی میکنیم ولی زیر ساخت های ما اجازه پیشرف را نمی‌دهد که در این بخش باید روند توسعه زیر ساخت ها را پیگیری کنیم.



دکتر پیام باقری "نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران گفت : با توجه به اینکه در عصر ارتباطات هستیم، هوش مصنوعی نقش بسزایی در دنیای اقتصاد دیجیتال دارد و عصر حاکمیت بلاک چین و رمز ارز و.... است و پیام رسان ها نقش تاثیر گذاری دارند. همچنین ارتباط مستقیم با سفره خانوار دارد و همچنین سهم مهمی جهت گردش مالی و اقتصادی دارند.

 

 

وی در ادامه افزود: کالاهای FMCG شاخص های مشخصی را با توجه به توسعه فروشگاه های زنجیره ای و آنلاین و تغییر ذائقه خانواده و زندگی شهری دارد، از جمله "تقاضای وافری دارند"، "حجم بالای تولید دارند"، "سود واحد کالا ممکن است کم باشد اما در حجم بالا سودآوری و گردش نقدینگی بالایی دارد"، "فروش روزمره دارد"، "توزیع گسترده است"، " به نظام عرضه و تقاضا ارتباط دارد"، "اقتصاد کم ریسک و پر بازده دارد"، "اخیرا گرایش به سمت‌ تغییر فرهنگ در این زمینه صورت می گیرد"

 

از ملزومات توسعه در این صنعت، شناخت دقیق از محیط و منابع و جنس بازار و رقبا مورد نیاز فعال اقتصادی است و علم مدیریت نیز تاثیر گذار است. در این همایش موانع، ملزومات و راهکار رشد و توسعه صنعت را پیگیری می کنیم.
دو هدف مهم در این رویداد مورد بررسی قرار می گیرد، یکی کمک به پیشرفت توسعه این قسمت و دیگری رفع موانع.

مهندس نوری "مدیر فنی هایمارت" گزارش جامع از بازار خرده‌فروشی هایمارت ارائه دادند و به صورت پیش فرض در 9 استان بر اساس صندوق فروشگاهی سوپر مارکت و رصد مستمر 95 هزار بارکد مورد بررسی قرار گرفت که 750 بارکد در هفته به آن افزوده شد.


در این روند اندازه بازار و نوع برند و تنوع برند و بازار هدف و نوع محصول و بیشترین و کمترین تنوع برند بر اساس جغرافیا و تحلیل رقبا و تغییرات قیمت محصولات بر اساس جغرافیا مورد بررسی قرار گرفت.


وی در ادامه افزود :قیمت گذاری مهمترین ابزار برای هر برندی برای ارائه محصول در بازار است که در مناطق مختلف جغرافیایی متفاوت است.


امیر علی صبوری "معاون درآمد های غیر عملیاتی اسنپ گروسری گفت : در اسنپ گروسری اکوسیستم کالاهای سوپر مارکتی شامل تامین کنندگان، تولید کنندگان، مصرف‌کنندگان، توزیع کنندگان و فروشگاه‌ها می باشد.

وی همچنین افزود : ارزش شبکه و پلتفرم افزایش می‌یابد و راه را برای رقیب پلتفرمی سخت تر می کند. واقعیت این است مجموعه های آنلاین و اسنپ مدل مارکتینگ خود را عوض کرده اند. رسالت اسنپ گروسری رشد با هم است و تفکر استراتژیک بجای برنامه ریزی استراتژیک در اسنپ مهم است.

راهکارهای اسنپ شامل،تصمیم استراتژیک، شناخت وضعیت بازار، شناخت وضعیت رقبا و شناخت وضعیت خود است.
جواد کیا دربندسری "مدیر عامل اگزالب" درباره تحلیل بازار براساس فضای مجازی با استفاده از کلان داده و هوش مصنوعی گفت :داده های مورد نیاز کسب و کار شامل داده های مشتریان موثر، داده های فروش محصولات در بازه زمانی مختلف و داده های بازاریابی محصولات است.


وی در ادامه افزود :کاربردهای سامانه هوشمند مهتا در کسب و کار، رویکرد و میزان رضایت از محصولات را در کشور های مختلف و شهرهای مختلف مورد بررسی قرار می دهد که شامل روش های جذب مشتریان بالقوه، سلامت برند، شهرت برند، نفوذ برند، بازخورد بازار، تحلیل رقبا، تحلیل نظر مشتریان و سهم صدای برند است.

در این همایش "اتاق بازرگانی"، "هایمارت"، "هیات مدیره فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب و کار "،"مجموعه اسنپ گروسری "،" مجموعه اگزالب " حضور داشتند.

 


ثبت نظر

ارسال